Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Citroën Berlingo

Na een carrière van twaalf jaar lost Citroën eindelijk zijn Berlingo af. De opvolger van deze bestelbreakpionier zoekt het hogerop: hij werd groter, zwaarder... en duurder.

Waar je ook gaat meten, overal werd de Berlingo groter. Niettemin ging de breedte op ellebooghoogte er door de passieveveiligheidsnormen spectaculair op achteruit. Gelukkig werd de koffer wél ruimer: 51 liter (675 liter in totaal) met alle plaatsen in gebruik en 200 liter (tot 3.000 liter in totaal) met de achterstoelen verwijderd. De versies met de neerklapbare achterbank moeten het stellen met een maximumlaadvolume van 2.650 liter, wat 150 liter... minder is dan in de vorige Berlingo. De achterklep kan tegen meerprijs worden vervangen door ongelijke deurtjes.

Het interieur bulkt van de opbergvakken, volgens Citroën goed voor 170 liter extra bergruimte, waaronder natuurlijk de Modutop, een multifunctionele dakhemel, goed voor een slordige 100 liter extra bergruimte en een meergewicht van zowat 30 kilo. Kortom, er werd heel wat aandacht besteed aan de functionaliteit. En met zijn comfortuitrusting sluit de nieuwe Berlingo meer aan bij een berline en minder bij een pure bestelwagen. Maar natuurlijk heeft alles zijn prijs, en dan niet alleen letterlijk, maar ook in kilo's: met dezelfde krachtbron is de nieuwe Berlingo minstens 170 kilogram zwaarder dan zijn voorganger. Ondanks een lichtjes verbeterde stroomlijn is het verbruik toegenomen.

De Berlingo, die rust op wieltreinen die vergelijkbaar zijn met die van de C4 Picasso, gedraagt zich veilig en voorspelbaar, zonder ooit saai te worden. Rolneigingen zijn er maar weinig. Het elektrohydraulische stuur van de twee krachtigste diesels boezemt vertrouwen in door zijn keurige consistentie en lineariteit. Ook het remsysteem is opgewassen tegen de extra kilo's en het hogere koppel. Alleen de versnellingsbak,waarvan de pook verhuisde van de vloer naar het dashboard, heeft moeite om bij te benen.

Citroën heeft ervoor gekozen om de nieuwe Berlingo een trapje hoger te positioneren: hij is groter, beter uitgerust en meer geschikt om kilometers af te malen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij zich schuldig maakt aan de algemene trend van het groeiende gewicht. Maar op die manier maakt de Berlingo wel plaats vrij voor de Nemo, die voortaan de rol speelt van lichtere en minder dure eenvolumer.

U kunt de volledige test nalezen in AutoGids 747 van 11 juni 2008.

In dit artikel : Citroën, Citroën Berlingo

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars