Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes E-Klasse (2023): Klassieke waarden in een moderne verpakking

Geschreven door Olivier Maloteaux op

Gepimpt met sterretjes in zijn achterlichten belooft de nieuwe Mercedes E-Klasse een nieuwe digitale ervaring. Maar hoe zit het met het rijgedrag, traditioneel toch een sterk punt van de reisberline uit Stuttgart? AutoGids doet de test.

De verbrandingsmotor is niet dood bij Mercedes. De 100% elektrische EQE krijgt immers gezelschap van de gloednieuwe, alweer zesde generatie van de E-Klasse. En die W214 rijdt nog steeds op fossiele brandstof, zij het wel altijd gecombineerd met een dosis elektronen (als mildhybride of als plug-inhybride).

Dat de onlangs vernieuwde Audi A6 en de volledig nieuwe BMW 5 Reeks hun borst maar natmaken, want hun eeuwige rivaal belooft meer zwier dan ooit. Want Mercedes heeft de klassieke kernwaarden van de E-Klasse proberen vertalen naar het digitale tijdperk. Of dat ook gelukt is...

Koetswerk en afmetingen Mercedes E

De nieuwe Mercedes E-Klasse is met 1,4 centimeter gegroeid en behoudt zijn klassieke silhouet met drie volumes, maar pakt uit met een aantal nieuwe esthetische details. Zoals de geïntegreerde deurgrepen en de stervormige motiefjes in de achterlichten, die doen denken aan het logo van de constructeur.

In tegenstelling tot bij de elektrische EQE staat ook een Mercedes E Combi op de planning, terwijl de nieuwe CLE ook de klanten van de vorige E-Klasse Coupé en Cabriolet omarmt.

2023 Mercedes Classe E 300 e - Premier essai Moniteur Automobile

>> Lengte: 4.949 mm // breedte: 1.880 mm // hoogte: 1.468 mm // wielbasis: 2.961 mm

Interieur en kofferruimte Mercedes E

En er zijn een aantal gerecyclede en hernieuwbare materialen in het interieur van de nieuwe Mercedes E-Klasse verwerkt. De basisstoelen zijn bekleed met ongeverfde alpacawol, voor het eerst gecombineerd met schuim van gerecycled materiaal om het verbruik van fossiele grondstoffen te verminderen. Maar naar onze mening hadden deze stoelen zachter mogen zijn, toch voor een wagen die zowat synoniem staat voor comfort.

Op de afwerking is nauwelijks wat aan te merken. Het interieur van de Mercedes E zit goed in elkaar en is grotendeels bekleed met zacht materiaal, tapijt en hier en daar zelfs leer. Het vormt een verfijnd geheel. Van de ene generatie op de andere is de wielbasis met 2,2 centimeter verlengd, waardoor er achterin wat extra ruimte ontstaat. De beenruimte is royaal, net als de hoofdruimte.

Op de achterbank is plaats voor drie volwassenen zonder dat die constant tegen elkaars ellebogen zitten, hoewel de middelste plaats nog altijd smaller en harder is dan de andere twee. loodsen. Merk op dat de bagageruimte van de plug-inhybrides nog steeds veel kleiner is dan die van de andere varianten (het verschil bedraagt 170 liter), maar dat de laadvloer nu wel vlak is en geen trapje meer heeft zoals bij het vorige model...

Dashboard en infotainment

De nieuwe Mercedes E stort zich volop in het digitale tijdperk. Om te beginnen kun je de W214 ontgrendelen en starten met je geconnecteerde horloge of Apple- of Android-smartphone. En die beveiligde digitale ‘sleutel’ kan natuurlijk door meerdere gebruikers worden gedeeld.

Binnenin de nieuwe Mercedes E-Klasse kun je niet om het bijna 40 (!) duim grote digitale scherm heen dat over de hele breedte van het dashboard loopt. Deze interface, die ‘Superscreen’ wordt genoemd, bestaat in feite uit drie schermen: één achter het stuurwiel, een centraal touchscreen en een ander scherm (ook een aanraakscherm, maar dan optioneel) voor de neus van de voorste passagier. Die kan daarmee verschillende functies aanpassen, maar ook tv-kijken of video’s streamen, zelfs wanneer de auto in beweging is.

Om veiligheidsredenen is dat meest rechtse display afgeschermd van de nieuwsgierige blik van de bestuurder, die tijdens het rijden niet kan zien wat er wordt weergegeven. Bij daglicht is het scherm voor de passagier, dat naar voren is gekanteld, onderhevig aan talrijke reflecties. Bovendien staat het in een mum van tijd vol vuile vingerafdrukken. Eigenlijk is een eenvoudige tablet op een verstelbare standaard praktischer om videocontent te bekijken.

Met de klanksfeer aan boord van de nieuwe Mercedes E zit het wel snor zit: de geluiden prikkelen je oren dankzij de Dolby Atmos-technologie en zijn ook voelbaar in de rest van je lichaam dankzij de lichte trillingen die door het Burmester 4D-audiosysteem worden doorgegeven in de stoelen. Opgepast: zowel die Dolby Atmos al de Burmester 4D zijn optioneel.

De grootste workaholics zullen de integratie van de apps Zoom en Webex voor digitale vergaderingen op prijs stellen, dankzij de selfiecamera boven het centrale scherm. Het beeld van je gesprekspartner(s) op het scherm is weliswaar alleen beschikbaar wanneer de auto stilstaat, maar het geluid blijft actief terwijl je rijdt. We hebben het getest en het werkt erg goed.

Mercedes heeft ook andere toepassingen van derden in het multimediasysteem geïntegreerd, zoals TikTok en Angry Birds. De integratie van kunstmatige intelligentie maakt het ook mogelijk om ‘routines’ te creëren, zoals de activering van de stoelverwarming zodra de buitentemperatuur onder een bepaalde drempel zakt. De auto kan je ook automatisch voorstellen om routines aan te maken als hij terugkerende handelingen detecteert.

2023 Mercedes Classe E 300 e - Premier essai Moniteur Automobile

>> Koffervolume: 540 liter (PHEV: 370) // koffervolume Combi: 615-1.830 liter (PHEV: 460-1.675)

Specificaties en prestaties Mercedes E

De nieuwe Mercedes E is gebaseerd op een evolutie van het MRA-platform (Modular Rear Architecture) van zijn voorganger, dat ook gebruikt wordt door de C- en de S-Klasse. Bij de lancering omvat het motorgamma twee viercilinders (E 200 op benzine en E 220d op diesel) met 48-voltmicrohybridisering, via een starter-alternator die een elektrische boost geeft bij het optrekken.

Daarnaast zijn er ook al plug-inhybridevarianten op benzine (300e met 312 pk/550 Nm en 400e met 381 pk/650 Nm) beschikbaar. Later komt daar nog een een plug-indieselhybride (335 pk/750 Nm) bij, net als zescilinders en AMG-sportvarianten.

De  dieselende Mercedes E 220d met 197 pk overtuigt nu al: de viercilinder-diesel is erg stil en tegelijkertijd zuinig (5,5 l/100 km tijdens deze korte testrit met een rustige rijstijl). Het gros van deze kennismaking reden we echter met de plug-inhybride Mercedes E 300e, die een drukgevoede tweeliter op benzine combineert met een elektromotor die wordt gevoed door een grote batterij van 25,4 kWh.

Deze accu kan zowel met wissel- als gelijkstroom worden opgeladen, en in de praktijk konden we er 85 tot 90 kilometer elektrisch mee afleggen. De prestaties zijn in die emissievrije modus niet bijzonder indrukwekkend (de elektromotor ontwikkelt wel 440 Nm, maar slechts 129 pk), maar volstaan om je door het verkeer te loodsen. 

2023 Mercedes Classe E 300 e - Premier essai Moniteur Automobile

Rijgedrag Mercedes E

De Mercedes E-Klasse blijft gebaseerd op een achterwielaangedreven architectuur en is ook leverbaar met vierwielaandrijving (4Matic), ook de plug-inhybrides. De W214 is standaard uitgerust met passieve stalen veren, maar een adaptieve luchtophanging is nog altijd beschikbaar om het comfort te verhogen, dat ongeacht de staat van de weg opperbest is.

Een primeur voor deze nieuwste generatie is echter de vierwielsturing: onder 60 km/u sturen de achterwielen (tot 5,5 graden) in tegengestelde richting van de voorwielen, boven 60 km/u draaien ze (tot 2,5 graden) in dezelfde richting. Dat systeem verkleint de draaicirkel van de Mercedes E van 11,6 naar 10,8 meter (voor de achterwielaangedreven varianten), maakt de auto levendiger in scherpe bochten en stabiliseert hem in lange bochten.

Een korte rit over een Oostenrijkse bergpas bewees dat die meesturende achteras de limousine levendiger maakt in bochten. In alle opzichten biedt de Mercedes E-Klasse een efficiënte, onverstoorbare wegligging. De plug-inversies voelen wel een beetje zwaar aan bij het remmen en brutale lastwissels. De E 300e weegt dan ook 385 kilo meer dan de basis-E 200 met dezelfde verbrandingsmotor…

2023 Mercedes Classe E 300 e - Premier essai Moniteur Automobile

Actieve en passieve veiligheid

De nieuwe Mercedes E introduceert ook het automatisch veranderen van rijstrook in Europa: als de adaptieve cruisecontrol is ingeschakeld, haalt de auto zelfstandig tragere voertuigen in zonder dat je zelf de richtingaanwijzer hoeft in te schakelen.

Dat is echter alleen het geval op snelwegen en enkel als er zich geen andere voertuigen in de dode hoek bevinden. In de praktijk is het systeem erg voorzichtig en neemt het daarom de tijd voordat het de inhaalprocedure start. Maar het verandert vervolgens soepel en nauwkeurig van rijstrook. Technisch gezien lijkt autonoom rijden op de snelweg op de goede weg...

Tot slot verzorgt de nieuwe E als goede Mercedes ook zijn passieve veiligheid, met een arsenaal aan airbags, waaronder een kussen om de knieën van de bestuurder te beschermen en een centrale airbag tussen de voorstoelen om te voorkomen dat de inzittenden tegen elkaar botsen bij een aanrijding van opzij.

Belgische prijs Mercedes E

ONTDEK: Overzicht Belgische prijzen

Mercedes E – verdict AutoGids

Afgezien van de meesturende achterwielen introduceert deze nieuwe Mercedes E-Klasse geen fundamentele nieuwigheden wat het rijden aangaat. Maar het was dan ook moeilijk om op dat vlak beter te doen dan het oude model...

De nieuweling zet vooral in op digitale evoluties. Sommigen zullen die overbodig vinden in een auto, anderen zullen die moderne toets waarderen. Wat vaststaat, is dat deze Mercedes een supercomfortabele en veilige reisauto blijft, waarin het goed toeven is en waarin je eindeloos kilometers kunt afmalen.

  • Verfijnde kilometervreter
  • Technologisch meesterwerk
  • Digitale functies zonder meerwaarde
  • Prijskaartje?

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars