Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf u nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / EXCLUSIEVE TEST – Volkswagen T-Cross: De hippe jongste telg

Volkswagen zet zijn SUV-offensief verder met de compacte T-Cross. Dit model komt pas volgend jaar op de markt, maar wij konden nu al met het prototype rijden.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

door Alain De Jong 

Het concept

De onthulling van de T-Cross is in het najaar gepland, wellicht op het Autosalon van Parijs. Dat betekent dat dit model nu in zijn finale ontwikkelingsfase zit en er enkel wat finetuning dient te gebeuren. En dus besloot Volkswagen de media al eens kennis te laten met zijn jongste, hippe telg. 

De slogan ‘I am more’ is misschien een beetje arrogant, maar anderzijds weet je dat Volkswagen geen half werk levert en kan verder borduren op de basis van de Polo en de Arona van zustermerk Seat. De T-Cross staat immers op hetzelfde MQB-platform en maakt ook gebruik van gelijkaardige technische concepten. Zijn stijl leunt nauw aan bij de T-Roc en de Tiguan, waarbij een reflecterende strook tussen de achterlichten voor een uniek accent zorgt. Volkswagen wil aangeven dat zijn nieuwste SUV cooler, praktischer, intuïtiever en veiliger is dan de referenties in zijn klasse, zonder meer te kosten. Afwachten maar, want de concurrenten zijn geen doetjes: we denken hierbij aan de verwante Seat Arona, Peugeot 2008 en andere Renault Capturs, met prijskaartjes tussen 15 en 25.000 euro.

Wat er verandert 

De T-Cross is dan wel het kleinste model uit SUV-familie van VW, maar minuscuul is hij evenmin met een lengte van 4.107 mm en een hoogte van 1.558 mm. Hij is daarmee in alle richtingen iets ruimer dan de Polo én een stuk functioneler. De hogere zitpositie zorgt voor een beter zicht en meer beenruimte. En de modulariteit is voortreffelijk met de over 15 cm verschuifbare en neerklapbare achterbank, zodat je kan kiezen voor extra beenruimte achterin of meer laadcapaciteit. Het koffervolume varieert zo van 385 over 455 tot 1.281 liter. En bovendien kan ook de rugleuning van de rechtervoorstoel neergeklapt worden zodat zeer lange voorwerpen vervoerd kunnen worden.

Hoe hij rijdt

Ook op vlak aandrijvingen kon de T-Cross kiezen uit de VW-rekken, maar kan hem zeker geen gulzigheid verweten worden met slechts drie benzinemotoren – 1.0 TSI met 95 of 115 pk en de 1.5 TSI met 150 pk – en één diesel, de 1.6 TDI met 95 pk. Dat vermogen gaat telkens naar de voorwielen via een handgeschakelde versnellingsbak of een DSG-automaat. Van een hybride of elektrische variant is geen spoor. Die eer valt de I.D. Cross te beurt, de eerste elektrische SUV van VW die in 2020 op de markt komt. Al vertrouwde men ons toe dat de piste van een mild hybride altijd mogelijk is als de markt hierom zou vragen.

Onze korte testrit met de zéér opvallend gecamoufleerde T-Cross leverde een goed gevoel op, met de wetenschap in het achterhoofd dat het om echte prototypes ging, die soms nog wat meer kraken en piepen dan het finale productiemodel. Samengevat is de zitpositie voortreffelijk en de zitruimte riant. Enkel de middelste passagier achteraan heeft een tunnel tussen de voeten die blijkbaar noodzakelijk was voor de stevigheid van de structuur. Verder is het rijgedrag dynamisch en hoeft amper onder te doen voor een berline, terwijl de beschikbare motoren voldoende pit hebben om de T-Cross vlot in beweging te krijgen.

Budget

Geen bekende prijzen natuurlijk. Een SUV moet het vandaag vooral hebben van zijn uitstraling. Daarbij hoort een voortreffelijke connectiviteit om de ‘verbonden levensstijl’ van de hedendaagse bestuurder ook aan boord te kunnen verderzetten. Op dat vlak laat de T-Cross geen steken vallen met de bekende digitale cockpit (optie), bestaande uit het ‘Active Info Display’ digitale dashboard en een 8” touch screen. Aan boord zijn er meerdere USB-aansluitingen en de mogelijkheid voor draadloos laden van een smartphone voorzien.

Het interieur oogt zeer modern (zeker naar de VW-normen van weleer…) en kan nog verder opgeleukt worden met een kleurige aankleding in vele combinaties. Al dan niet in overeenstemming met het koetswerk dat op zijn beurt in hippe tinten en combinaties verkrijgbaar is. Kortom, de T-Cross komt inderdaad cool voor de dag.

Ons verdict

We kunnen moeilijk een eindoordeel vellen over dit prototype van de T-Cross, behalve dan dat hij alles in zich heeft van een goede Volkswagen, zoals een zuiver weggedrag, een comfort van goed allooi, en verzorgde afwerking en moderne uitrusting. Zoals altijd heeft Volkswagen zijn tijd genomen om te ontwerpen en na te denken. Dat is met name te merken aan de verzorgde moduleerbaarheid en functionaliteit die deze T-Cross naar voren schuift.

In dit artikel : Volkswagen

Geschreven door op