We zien in onze steden niet alleen steeds meer hoogbouw verschijnen, ook steeds meer auto’s in de stadsjungle staan hoger op hun poten. SUV’s zijn trendy en ze bestaan in alle soorten. Geen enkele constructeur kan nog zonder, zeker niet in het B-segment. De Fransen namen al snel het voortouw in deze categorie, met de Renault Captur en de Peugeot 2008. Beide modellen zijn nog altijd bovenaan in de verkoophitlijsten te vinden, maar ze worden stilaan een dagje ouder. Het wordt dan ook tijd dat ze zich opnieuw uitvinden om competitief te blijven ten opzichte van de ‘nieuwkomers’, die vastbesloten zijn om een deel van die royale koek op te eisen.
Twee van de jongste nieuwkomers komen uit de Volkswagen-groep: de Seat Arona en de Volkswagen T-Roc, waarbij de Spanjaard nog net een tikkeltje compacter is. Met zijn 4,14 meter (tegenover 4,23
meter voor de VW) zit hij perfect in het vaarwater van de Hyundai Kona (4,17 meter) en Kia Stonic (4,14 meter), twee Koreaanse nieuwkomers in dit segment die de Europese modellen niets te benijden hebben. We zetten al die modellen tegen het Klein Duimpje van het segment, de Ford EcoSport, die met zijn 4,10 meter geknipt is voor de stad, maar sinds zijn facelift vorig jaar volwassen is geworden op het vlak van technologie.
In dit artikel : Ford, Ford Ecosport , Hyundai, Hyundai Kona , KIA, KIA Stonic , Seat, Seat Arona , Volkswagen, Volkswagen T-roc

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum