Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ford Mustang 2018: Hetzelfde maar dan beter

Geschreven door Cedric Derese op

Halverwege zijn carrière ondergaat de Ford Mustang een schoonheidskuur en herwerkt hij zijn motoren en uitrusting om beter te voldoen aan de verwachtingen van Europese klanten.

Het concept

Het is duidelijk een wijze beslissing van Ford geweest om vier jaar geleden zijn Mustang ook buiten Noord-Amerika te gaan aanbieden. De ‘muscle car’ met zijn erg uitgesproken look is vandaag een eclatant succes bij ons… en in de 146 andere landen in de wereld waar hij officieel verkrijgbaar is. Nog voor zijn eerste rimpeltjes zijn opgedoken krijgt het model een opfrisbeurt om zijn carrière zonder kopzorgen verder te kunnen zetten.

Wat er verandert

In de eerste plaats het front van de auto, met nieuwe, meer gerekte ledkoplampen, luchtinlaten op een meer duikende motorkap en een volledig hertekende bumper. Dit agressievere front komt ook de stroomlijn ten goede, want de luchtweerstand van de vernieuwde Mustang is met ongeveer 3 procent verminderd. Ook het motorenpalet evolueert, met een 2.3 EcoBoost die wat braver wordt om de Euro 6-norm te kunnen halen, waardoor hij van 317 naar 290 pk gaat, terwijl de heilige atmosferische V8 er net een paar volbloeden bij krijgt om te pieken bij 450 pk (tegenover 422 pk voordien). In beide gevallen blijft het koppel – 440 Nm voor de EcoBoost, 539 Nm voor de V8 – quasi ongewijzigd. Dat is het belangrijkste. Een andere belangrijke nieuwigheid op deze Mustang 2018: een volledig nieuwe tientrapsautomaat (een optie van 2.500 euro) om het vorige exemplaar met zes verhoudingen te vervangen. Die overbrenging is een zegen voor de fiscale en budgettaire kant – het verbruik en de CO2-uitstoot dalen dankzij de lagere omwentelingssnelheden van de motoren – maar doet ook het rijplezier stevig toenemen. Goed gedaan, Ford.

Hoe hij rijdt

We reden een pittige testrit met een Fastback V8 automaat en zagen de versnellingen elkaar soepel en zonder aarzelingen opvolgen. In de Sport-stand toont de versnellingsbak zich mooi reactief en zelfs proactief door onmiddellijk één (of zelfs twee) versnellingen terug te schakelen wanneer je gas lost om beter te anticiperen op de daaropvolgende herneming. Het enige wat we missen, is een pook waarmee we de verhoudingen manueel kunnen kiezen als aanvulling op de hendels aan het stuur, die je bij een sportieve rijstijl niet altijd kan bedienen. Door zijn starre achteras in te ruilen voor een meerarmig exemplaar had de jongste Mustang al een grote sprong voorwaarts gemaakt op het vlak van comfort en rijgedrag. Voor deze bijgewerkte versie kan hij bovendien rekenen op een adaptieve schokdemping MagneRide (een optie van 2.000 euro) die volgens ons zijn geld meer dan waard is. Met deze optie gaat de Mustang niet langer nerveus stuiteren op hobbelige wegen terwijl de Amerikaan in lange, snelle bochten stevig op zijn wielen blijft staan. Daardoor neemt het vertrouwen aan het stuur toe, terwijl ook het comfort er flink op vooruit gaat.

Budget & uitrusting

De prijs is uiteraard gestegen – reken voortaan op 39.000 euro voor een Fastback 2.3 EcoBoost en 46.000 euro voor een V8 – maar de uitrusting is uitgebreid. Zo zijn de oude tellers vervangen door een digitaal instrumentenbord van 12 duim. En naast de rijprogramma’s Normal, Sport, Track en Snow/Wet krijgen liefhebbers van wat Amerikaans vertoon een nieuwe Drag Strip-modus. Die houdt de remmen op enkel de voorwielen een paar seconden vast zodat je met spinnende wielen kunt wegscheuren. Een ander nieuw rijprogramma is het MyMode, waarmee je alle parameters van de Mustang aan je luimen kan aanpassen, met onder meer het volume van de uitlaat, die trouwens ook is herwerkt en die voortaan is uitgerust met gemotoriseerde kleppen voor een bredere klankschaal. En zoals elke moderne sportwagen heeft ook de Mustang 2018 recht op een waaier aan rijhulpsystemen: snelheidsregelaar met automatische afstandsbewaring, actieve spoorassistent, botswaarschuwing,… Het goede nieuws voor wie graag zelf de touwtjes in handen houdt is dat al die zaken (die standaard aanwezig zijn) kunnen worden uitgeschakeld.

Concurrentie

Hoe hard je ook zoekt, je vindt op de markt geen andere coupé (of cabriolet) met een V8 die zo betaalbaar is. De 2.3 EcoBoost van zijn kant zou kunnen wedijveren met veel braver bedachte coupés, zoals een Audi TT, een BMW 4-Reeks of een Jaguar F-Type… die allemaal gevoelig meer geld vragen voor vergelijkbare prestaties en rijplezier. En qua originaliteit kan hij iedereen een lesje leren.

Ons verdict

Ford biedt nog steeds twee Mustangs met erg verschillende karakters. De V8 GT blijft ongetwijfeld de Mustang voor de puristen en liefhebbers van ‘muscle cars’ met dikke zuigers, een mooi koetswerk en hevige sensaties. De 2.3 EcoBoost van zijn kant richt zich meer op wie zijn Amerikaanse droom wil waarmaken voor een lager budget – vooral dan qua brandstofverbruik – maar met gevrijwaarde rijbeleving en prestaties. En voor 39.000 euro (of toch een flinke 2.000 euro meer dan voordien) blijft de droom toegankelijk…

In dit artikel : Ford, Ford Mustang

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars