Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Maserati Ghibli

Zes maanden na de ontgoochelende test van de Quattroporte fungeert die van de Ghibli voor Maserati als herexamen. En de tweede vierdeurs van het merk blijkt een aangename verrassing.

Prijs
NB

Toegegeven, een esthetische revolutie brengt de nieuwe Ghibli op het eerste gezicht niet teweeg. Maserati zit nog steeds gevangen in een onwrikbare stijl, met zijn typische daklijn en grille. De Ghibli oogt dan ook als een ingekorte Quattroporte: hij verloor 29 centimeter in het totaal en 17 centimeter qua wielbasis en werd tevens 2 centimeter lager. Wel is hij op 3 millimeter na even breed. De aankleding van het interieur heeft enkele mooie verrassingen in petto, maar ook minder mooie: het imitatiehout en de chroomranden rond de verluchtingsopeningen en wijzerplaten komen erg kunstmatig over. De laatste tekortkoming in het interieur heeft betrekking op de versnellingspook. Maserati inspireerde zich op de elektronische by wire-bediening van BMW, maar slaagde er niet in om die laatste te evenaren. Verre van zelfs. De erg plastiekerig aandoende versnellingspook mist consistentie en precisie in zijn virtuele verankeringen.

De derde V6 heeft een grote première in petto: het is een diesel, de allereerste ooit van Maserati. Meer nog dan met zijn vermogen of koppel onderscheidt deze diesel zich vooral door zijn karakter. De magiërs van Modena zijn erin geslaagd om hem de baritonstem van een Amerikaanse V8 te geven. Dankzij de resonators met kleppen in de uitlaatlijn worden het geratel en gebrom van de diesel al vlug overstemd. De VM-diesel hoeft qua prestaties nauwelijks onder te doen voor de V6-basisbenzinemotor en werpt zich op als de zuinigheidskampioen. Het rijgedrag is een grote troef van de nieuwe Ghibli. De trofee voor het beste evenwicht gaat naar de vierwielaandrijving Q4, die beschikbaar is op de Ghibli S (410 pk) en die een stevige dosis efficiëntie toevoegt zonder te raken aan het nobele karakter van de aandrijving.

De Ghibli stelt duidelijk zijn prioriteiten: hij is zeker niet de ruimste van zijn klasse en ook niet de best afgewerkte, maar trekt resoluut de kaart van het rijplezier. Zelfs met een diesel in het vooronder - een primeur voor Maserati. Die uitstekende score voor de dynamische kwaliteiten gaat hand in hand met bijzonder competitieve prijzen... waardoor de grotere Quattroporte in verhouding plots bijzonder duur lijkt.

U kunt de Eerste Test van de Maserati Ghibli nalezen in AutoGids 880 van 24/7/2013.

In dit artikel : Maserati, Maserati Ghibli

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars