Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mazda 3 2.0 SkyActiv-X : De beloofde revolutie?

Bij Mazda houden ze van uitdagingen. Zo wil de SkyActiv-X-technologie de voordelen van een benzinemotor en een diesel met elkaar verzoenen. Klinkt ambitieus....

27.590 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Het is duidelijk dat niet alle constructeurs even gedwee meegaan in de hysterie van de elektrische auto. Mazda heeft ervoor gekozen zich te weren als Galliërs tegen de Romeinen en verdedigt zijn keuze zonder omwegen. “Aangezien twee derde van de wereldwijde elektriciteits­productie momenteel steunt op het gebruik van fossiele brandstoffen, is Mazda van oordeel dat elektrische voertuigen onterecht een nuluitstoot krijgen. Bij een bron-tot-wielberekening kan de gemiddelde CO2-uitstoot van een elektrische wagen erg dicht aanleunen bij die van een conventionele wagen, naargelang van de energiemix die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken.” Dat stond te lezen in het persdossier dat Mazda vrijgaf bij de voorstelling van de 3 SkyActiv-X. 

Dat betoog tegen de elektrische auto is begrijpelijk, maar vereist wel enige nuance. Want als je er de bron-tot-wielbenadering bijhaalt om aan te geven dat ook een elektrische auto verantwoordelijk is voor CO2-uitstoot, moet je eigenlijk ook hetzelfde doen voor een verbrandingsmotor. En ook aan de productie en de distributie van benzine of diesel hangt een CO2-prijskaartje, boven op de CO2 die vrijkomt bij het gebruik van de auto. Hoe je het dus draait of keert, op het einde van de rit kun je niet ontkennen dat een elektrische auto minder koolstofdioxide uitstoot. Maar dat het hele elektrische verhaal niet alleen maar rozengeur en manenschijn is, daar hebben de Japanners wel gelijk in.

In elk geval: Mazda is dus geen voorstander van de elektrische auto. Maar om te voldoen aan de uitstootnormen die over heel de wereld opgelegd worden, kon het merk natuurlijk niet anders dan met een andere oplossing te komen. Want de ‘groene’ ambities zijn er ook in Hiroshima wel degelijk: “Mazda wil zijn gemiddelde CO2-uitstoot tegen 2030 met 50 procent en tegen 2050 met 90 procent reduceren in vergelijking met het niveau van 2010.” Een hele uitdaging, maar gelukkig kunnen ze bij Mazda rekenen op vindingrijke ingenieurs. Als je de wankelmotor goed kunt doen werken (en er nog successen mee oogst in de competitie ook) en je al een dertigtal jaar het autolandschap opvrolijkt met een gewiekste roadster, dan heb je bewezen dat je een constructeur met potentieel bent. De komst van de SkyActiv-X-motor toont dat nog maar eens aan, met zijn technologie die al even origineel als innoverend is.

  • Wegligging
  • Comfort
  • Originele look
  • Zicht naar achteren
  • Verbruik nog te verifiëren
  • Koffervolume

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda3

Geschreven door op

De concurrenten