Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mazda 3 2017: een goede jaargang

Geschreven door Cedric Derese op

De Mazda 3 is halverwege zijn carrière en frist zich daarom op. De retouches zijn subtiel maar gericht zodat hij het komende jaar serener het hoofd kan bieden.

Het concept

De jongste Mazda 3 – de derde generatie van het model – kwam op de markt tegen het einde van 2013 en leidt een ‘eerlijke’ carrière in een marktsegment waar de gevestigde waarden sinds jaar en dag het leven van uitdagers moeilijk maken. Voor 2017 hebben de mensen uit Hiroshima het model niet helemaal vernieuwd, maar ze hebben daarentegen een aantal details verfijnd.

 

  • Plezierig rijgedrag
  • Overtuigende combinatie motor-versnellingsbak
  • Rijhouding, bedieningselementen
  • Windgeluiden rond buitenspiegels
  • 2.2-diesel met 150 pk fiscaal ongunstig
  • Groter formaat dan gemiddelde

 

Wat er verandert

Uiterlijk zijn de retouches (erg) licht, met een bumper met versterkte welvingen, een radiatorrooster met dikkere randen en nieuwe (adaptieve) led-koplampen. Achteraan geven de scherpere lijnen van de bumper de auto een meer dynamische look terwijl de richtingaanwijzers naar de buitenspiegels zijn verhuisd. Verder worden nu twee nieuwe koetswerkkleuren – Machine Gray en Eternal Blue – aangeboden terwijl ook de achttienduimvelgen zijn hertekend. Aan boord zijn evoluties doorgevoerd aan het stuur, met hertekende knoppen voor een betere ergonomie en een nieuwe velg met een nobeler leersoort, en aan de deurbekleding, die kwalitatiever is en die gepaard gaat met grotere bergvakken. Verder is de middenconsole luchtiger geworden dankzij de overstap op een elektrische handrem. Er duiken ook nog wat interessante uitrustingselementen op, zoals een verwarmd stuurwiel of een nieuw systeem dat verkeersborden in real time leest (allebei standaard op het hoogste uitrustingsniveau Skycruise) en dat bovendien is verbonden met een head-up display (idem).

 

Hoe rijdt hij?

Naast het G-Vectoring Control – een elektronisch systeem dat het motorkoppel (erg) licht en automatisch regelt om het rijcomfort en het weggedrag te verbeteren –, dat voortaan standaard is op alle versies, onderging ook het chassis van de Mazda 3 een paar evoluties. Vooraan bijvoorbeeld zijn de schokdempers veranderd voor een zachter wegcontact bij lage snelheden, net zoals hier en daar nieuwe isolatiematerialen zijn toegevoegd om het geluidscomfort in het interieur te verbeteren. Rolgeluiden zijn inderdaad minder hoorbaar… maar het stroomlijngeruis rond de buitenspiegels leek ons daarentegen meer uitgesproken dan voordien. Op motorisch vlak vinden we uiteraard de jongste SkyActiv-G en -D-motoren terug, met op kop de 1.5-benzine van 100 pk en de even grote diesel van 105 pk – die we hier helaas niet hebben kunnen testen – bijgestaan door de tweeliter Sky-G van 120 of 165 pk en de 2.2 Sky-D van 150 pk. De kleine, perfect geleide pook van de manuele zesversnellingsbak is een zegen voor liefhebbers van een pittige rijstijl, maar we brengen graag in herinnering dat Mazda in zijn catalogus ook een erg aangename automaat (ook met zes versnellingen, 1.500 euro) aanbiedt.

 

Budget & Uitrusting

Het is een zeldzaam gegeven dat de prijzen onder controle blijven en dat het supplement dat Mazda vraagt voor dit modeljaar 2017 onder de 50 euro blijft, in het slechtste geval. We noteren verder dat het gamma voller lijkt dankzij drie basisniveaus – Skymove, Skydrive en Skycruise – waarvan meerdere reeksen zijn afgeleid – Plug, Pulse en Play – die beschikbaar zijn met (bijna) alle motor-versnellingsbakcombinaties.

 

Concurrenten

Daar zijn er uiteraard heel wat van in dit segment en sommige worden net zoals de Mazda 3 opgefrist of volledig vernieuwd voor 2017. We denken dan aan de VW Golf, de Seat Leon, de Hyundai i30 of de Honda Civic. Daarbij moeten we aanmerken dat de middenklasser uit Hiroshima naast zijn knappe uiterlijk helaas ook een van de grootste van zijn segment is (4,47 meter).

 

Ons verdict

Het mag gezegd worden: 2017 is een goede jaargang voor de Mazda 3. Zonder ook maar iets in te boeten van zijn comfort- of rij-eigenschappen – hij blijft nog steeds relatief dynamisch voor zijn segment – ging de Japanner erop vooruit dankzij enkele gerichte ingrepen. Die evolutie is des te prettiger omdat de prijsstijging in het slechtste geval beperkt blijft tot minder dan 50 euro.

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda3

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars