Bij Mazda lijkt het streven om zich te onderscheiden in het bedrijfs-DNA te zitten. Een vorm van eigenheid waar het merk prat op gaat en die het een zeker respect oplevert bij liefhebbers, ook al is het commerciële succes niet altijd gevolgd. Anders zijn is een gewaagde houding, die aanzienlijke middelen vereist, een constante bereidheid om risico's te nemen en de acceptatie dat technische keuzes, hoe briljant ook, niet altijd in de smaak vallen bij het publiek.
Nu is het tijd voor ingrijpende veranderingen, en sommige trends zijn sterker dan andere. Elektrificatie is er daar een van. Die vereist enorme investeringen, die bijzonder zwaar zijn voor een onafhankelijke constructeur als Mazda, dat dan ook strategische partnerships moet aangaan om de kosten te drukken. In die context is de 6e ontstaan, een elektrische berline die werd ontwikkeld in samenwerking met de Chinese groep Changan.
Design Mazda 6e
Deze Mazda 6e, die in China op de markt wordt gebracht onder de naam EZ-6, werd als wereldpremière voorgesteld op het jongste salon van Brussel. Hij is gebaseerd op het samen met Changan ontwikkelde EPA1-platform, maar werd ontworpen volgens de Kodo-designcodes, in lijn met de huidige modellen van Mazda.

Een uitstekende zaak, want design blijft een van de grote troeven van het merk. Het resultaat mag er zijn: zuivere, strakke lijnen, die elegant maar niet kil zijn, en een rank silhouet dat meer aan een coupé doet denken (met name door de frameloze zijruiten) dan aan een klassieke berline. Tegen de huidige trend van uniformiteit in onderscheidt deze 6e zich door zijn beheerste soberheid, waar anderen vervallen in karikaturen.
Afmetingen en koffer Mazda 6e
Een evidente elegantie die geen rechtvaardiging behoeft. Met zijn lengte van 4,92 meter werpt de Mazda 6e zich op als een grote vijfdeursberline en is hij vergelijkbaar met een Volkswagen ID.7 (4,96 meter) en langer dan een BMW i4 (4,78 meter), een BYD Seal (4,80 meter), een Hyundai Ioniq 6 (4,85 meter) of een Tesla Model 3 (4,72 meter).

Hij speelt dus duidelijk bovenaan in het segment, waardoor hij een laadvolume kan bieden van 466 liter (336 onder de bagageafdekking), dat kan worden uitgebreid tot 1.074 liter met de achterbank neergeklapt – en dan is er voorin nog een frunk van 72 liter. Zijn gezinsroeping is dus duidelijk.
Batterij, laadkenmerken en rijbereik Mazda 6e
Op technisch vlak staan er twee batterijen op het programma: een LFP-exemplaar (lithium-ijzerfosfaat) van 68,8 kWh (bruto) voor de basisversie, gekoppeld aan een motor van 258 pk. En een NMC-exemplaar (lithium-nikkel-mangaan-kobalt) van 80 kWh voor de Long Range, met een motor van 245 pk. In beide gevallen bedraagt het koppel 320 Nm. Het opgegeven WLTP-rijbereik bedraagt 479 kilometer voor de standaardversie en 552 voor de Long Range.
Beide varianten kunnen aan een AC-laadstation worden opgeladen met 11 kW. Wat gelijkstroom (DC) betreft, ondersteunt de basisversie echter een vermogen van 165 kW, tegenover slechts 90 kW voor de Long Range. Het paradoxale resultaat: 27 minuten om van 10 naar 80% te gaan met de kleine batterij, tegenover 47 in het geval van de grote. Een verschil dat te maken heeft met de chemie van de cellen: LFP-batterijen zijn beter bestand tegen snel en volledig laden, terwijl NMC-accu’s een hogere energiedichtheid hebben, maar gevoeliger zijn voor warmte en degradatie.
Interieur Mazda 6e
Voor deze eerste kennismaking kregen we in de streek rond het Duitse Leverkusen de Long Range-versie toevertrouwd. Van bij de eerste blik is de charme van deze auto tastbaar, dankzij evenwichtige proporties, een aerodynamische lijn en een sobere elegantie. Trouw aan de traditie van de Mazda 6 komt deze elektrische versie erg verzorgd voor de dag. Ook binnenin, met hoogwaardige materialen en onberispelijke aansluitnaden.

De instapversie Takumi ziet er met zijn beige of zwarte interieur al goed uit. De Takumi Plus voegt er een vleugje verfijning aan toe met een bekleding in ‘Tan’-nappaleer en suèdine, in een zeer coherent geheel. Het interieurontwerp is geïnspireerd op de Japanse ‘Ma’-filosofie, die betekenisvolle lege ruimtes waardeert en uitnodigt tot rust.
Infotainment Mazda 6e
Een principe dat hier perfect wordt toegepast: het meubilair is strak, de bedieningselementen zijn discreet. Misschien zelfs iets té. Want deze visuele soberheid gaat ten koste van de ergonomie: bepaalde courante handelingen, zoals het inschakelen van de ruitenwissers, het verstellen van de buitenspiegels, het selecteren van de rijmodi, het instellen van het remenergierecuperatieniveau of de bediening van het zonnescherm, verlopen allemaal via het centrale scherm.

Een concessie aan de esthetiek die afbreuk doet aan het gebruiksgemak. Mazda is misschien vergeten dat het een interieur van een auto ontwierp en niet van een traditionele Japanse woning.
Rijden Mazda 6e
Afgezien van deze kritiek blijft de rijervaring zen. Er is geen startknop: het contact wordt ingeschakeld zodra de sleutel wordt gedetecteerd. Je hoeft alleen maar de D-stand te selecteren om in absolute stilte weg te rijden. De rijhouding lijdt onder een wat hoge zitting en een stuur met beperkte verstelmogelijkheden, maar het algemene comfort is opmerkelijk. Met zijn klassieke ophanging biedt de 6e een filtering van een erg hoog niveau.
De 245 pk zijn niet overweldigend, maar ruim voldoende. Het rijgedrag is nauwkeurig, natuurlijk en aangenaam, met een goed afgestelde stuurinrichting en een uitstekende controle van koetswerkbewegingen. De Sport-modus lijkt bijna overbodig, zo goed is de algemene balans. Enige minpunt: het ontbreken van spatels aan het stuur om de regeneratie aan te passen, wat extra intuïviteit en rijplezier zou hebben opgeleverd bij een dynamische rijstijl.

Deze elektrische berline is dus prettig om mee te leven, zowel voor de bestuurder als voor diens passagiers. Achterin is de beenruimte achter een bestuurder van 1,85 meter gul, maar niet zoveel als verwacht. En als de voorstoel in de laagste stand staat, wordt het voor de achterpassagier moeilijk om zijn of haar voeten eronder te schuiven.
Dat gezegd zijnde kwam het verbruik aan het einde van onze testrit – die kleine provinciewegen, dorpskernen, stukken snelweg en drukke stadscentra omvatte – uit op een erg mooie 15,1 kWh/100 km. Als dat cijfer wordt bevestigd tijdens een test van langere duur, doet dat een actieradius van ongeveer 500 kilometer vermoeden. Een uitstekende eerste indruk, die nog moet worden bevestigd op lange termijn.
Prijs Mazda 6e
Hij schuift ook een competitieve vanafprijs naar voren: 42.890 euro voor de versie met de kleine batterij, die in de praktijk paradoxaal genoeg het interessantst is dankzij zijn veel grotere snellaadcapaciteit, terwijl het verschil in rijbereik slechts een 70-tal kilometers bedraagt. Mazda België biedt momenteel bovendien een korting van 1.500 euro, waardoor het reële prijskaartje 41.390 euro bedraagt. Gezien wat je ervoor in de plaats krijgt, is dat een sterk argument.
Conclusie Mazda 6e
Met zijn verleidelijke lijn, zijn verzorgde interieur en een op het eerste gezicht laag verbruik wil de Mazda 6e een plaats veroveren in het nog prille segment van de elektrische gezinsberlines. Door zijn beperkte snellaadcapaciteiten lijkt de Long Range minder interessant dan de Mazda 6e met kleinere batterij. Die geeft slechts 70 kilometer aan rijbereik toe, maar laadt beduidend sneller.