Eind 2021 trok een noodlijdend Mitsubishi zich terug uit heel wat Europese landen – waaronder ook België. De reden: het Japanse merk verkocht te veel benzines en diesels om de door Europa opgelegde CO2-quota te kunnen halen. Nu de EV steeds gretiger aftrek vindt, ziet Mitsubishi echter opportuniteiten voor een uitgebreide terugkeer naar het Oude Continent met volledig elektrisch aangedreven modellen.
En aangezien het Japanse merk deel uitmaakt van de Alliantie Renault-Nissan, heeft het voor de makkelijkste weg gekozen. Zo is deze tweede generatie van de Eclipse Cross een technische doorslag van de Renault Scenic E-Tech Electric: technische kenmerken, prestaties, software en buitenafmetingen, alles is identiek.
Design en afmetingen Mitsubishi Eclipse Cross (2025)
Uiterlijk gaan de verschillen wél verder dan enkel het Mitsubishi-logo op de neus. Vooral de voorkant werd hertekend, met een gesloten ‘radiatorrooster’ dat het Dynamic Shield overneemt, Mitsubishi’s bekende designmotief. Verder zien we ook nog een specifieke en horizontale dagrijverlichting, een andere, meer gewelfde motorkap en een dubbele luchtinlaat voor de koeling van de batterij.

In profiel verschilt alleen de C-stijl van die van de Scenic, terwijl achteraan de lichtblokken wel dezelfde vorm hebben als bij de Franse donor, maar een andere signatuur. Ook de bumper verschilt. Hoewel je in het totaalplaatje nog altijd wel de Renault-basis herkent, geven al die cosmetische ingrepen deze Eclipse Cross toch een wat stoerdere look.
Binnenruimte en koffer Mitsubishi Eclipse Cross (2025)
Binnenin blijven de verschillen met de Renault Scenic beperkt tot het logo op het stuurwiel en enkele grafische details in de interface. Die laatste werkt ook hier op Android Automotive, en combineert een digitale tellerpartij met een verticaal aanraakscherm van allebei 12,3 duim, aangevuld met fysieke knoppen voor de klimaatregeling. Ook de handige shortcut waarmee je de rijhulpsystemen met twee kliks kunt in- en uitschakelen werd van Renault overgenomen.

De binnenruimte is – uiteraard – ook identiek aan die van de Renault Scenic: plaats genoeg voor- én achterin dus, al zit je achterin wel wat met opgetrokken knieën als gevolg van de hoge vloer. De koffer heeft een mooi volume van 545 liter, uit te breiden tot 1.670 liter door de achterbank neer te klappen. De rechte vormen vergroten het laadgemak nog.
Kenmerken en prestaties Mitsubishi Eclipse Cross (2025)
Zoals gezegd zijn ook de aandrijflijnen bekend uit de Scenic. In afwachting van de basisversie met 170 pk, die voor 2026 gepland is, is de Mitsubishi Eclipse Cross enkel te bestellen met een (extern bekrachtigde) elektromotor van 218 pk en 300 Nm.

Daarmee heeft de Eclipse Cross altijd voldoende reserve achter de hand om zich vlot door het verkeer te bewegen. De sprint naar 100 km/u vergt 7,9 seconden, de topsnelheid bedraagt 170 km/u..
Batterij, rijbereik en laden Mitsubishi Eclipse Cross (2025)
Terwijl de latere basisversie het bij een batterij van 60 kWh houdt, heeft de Eclipse Cross altjd een cellenpakket van 92 kWh (87 kWh netto) aan boord. Officieel maakt die een rijbereik mogelijk van 622 kilometer. Mitsubishi belooft een gemiddeld normverbruik van 16,9 kWh/100 km.
In testomstandigheden die totaal niet representatief waren voor onze Belgische omstandigheden, kwamen wij uit op 21,2 kWh/100 km. Zelfs daarmee hadden we nog altijd meer dan 400 kilometer uit een volle batterij kunnen halen. Geruststellend.

Opladen op wisselstroom kan driefasig met 11 kW (of 22 kW als optie), aan een snellader op gelijkstroom haalt de Eclipse Cross maximaal 150 kW, waarmee Mitsubishi zelf aangeeft dat je toch 37 minuten geduld moet hebben om de batterij van 15 naar 80 procent van haar kunnen te krijgen.
Dat doen rivalen toch wat sneller… Het goede nieuws is dat een warmtepomp wel inbegrepen is vanaf het basisniveau.
Rijgedrag en comfort Mitsubishi Eclipse Cross (2025)
Terwijl de eveneens nieuwe Mitsubishi Grandis – een nauwelijks vermomde Renault Symbioz – ons qua rijplezier niet helemaal wist te overtuigen, tapt deze Eclipse Cross uit een heel ander vaatje. De Mitsubishi-ingenieurs hadden de helderheid van geest om niet aan de uitstekende onderstelafstelling van de Scenic te morrelen.
Met als gevolg dat ook deze Eclipse Cross een hoogstaand comfort kan voorleggen, dat nog wordt versterkt door de goed ondersteunende en ruim verstelbare voorstoelen en door een verzorgde geluiddemping, die rol- en stroomlijngeluiden vakkundig weert.

Maar er is meer: de oordeelkundige gewichtsverdeling en het lage zwaartepunt geven deze cross-over onvermoede dynamische kwaliteiten, zoals bleek op de bochtige slingerwegen van Mallorca. Op de limiet gedreven gaat de Eclipse Cross heel licht ondersturen, maar buitensporig wordt het nooit.
De trekkracht wordt nimmer in de problemen gebracht door de 220 pk, een vermogen dat ondanks het stevige gewicht (1.952 kilogram rijklaar) toch volstaat om flink wat lol te beleven achter het stuur. De spatels aan het stuur waarmee je de remenergierecuperatie kunt regelen, dragen daar zeker hun steentje toe bij.
Prijs Mitsubishi Eclipse Cross (2025)
Een kleine valse noot: de Eclipse Cross is iets duurder dan zijn Renault-donor: vanaf 47.990 euro voor de basisversie Intense, die wel al goed uitgerust is. Voor 2.000 euro meer voegt de Intense+ nog twintigduimvelgen toe, een 360-gradencamera, elektrisch wegklapbare buitenspiegels en extra rijhulpsystemen.
De topversie Instyle (4.000 euro meer) is ook nog voorzien van een elektrochroom panoramadak, een Harman Kardon-audio-installatie en elektrisch verstelbare voorstoelen met een bekleding van imitatieleer en een massagefunctie. Wel krijg je bij Mitsubishi een algemene garantie van acht jaar, aanzienlijk meer dan bij Renault.
Verdict Mitsubishi Eclipse Cross (2025)
Beter goed gekopieerd dan slecht bedacht, om een bekend Nederlands zegswoord te parafraseren: de Mitsubishi Eclipse Cross koppelt alle kwaliteiten van de Renault Scenic E-Tech aan een geslaagde stilistische remake.
Alleen is hij ook duurder dan het origineel – en dan veel concurrenten. En het is maar de vraag of die algemene waarborg van acht jaar die meerprijs compenseert.