Voor zijn grote terugkeer naar West-Europa ging Mitsubishi leentjebuur spelen binnen de grote Alliantie Renault-Nissan waarvan ook het merk uit Hiroshima deel uitmaakt. Concreet zijn de ‘nieuwe’ Mitsubishi’s voor onze contreien technische klonen van succesmodellen bij Renault.
De Colt en ASX zijn bijvoorbeeld niet anders dan een omgedoopte Clio respectievelijk Captur, en de elektrische Eclipse Cross is een anders verpakte Scenic E-Tech. Daartussenin krijgt ook de Symbioz nu een Mitsubishi-maatje, die de naam Grandis oprakelt.
Concept Mitsubishi Grandis (2025)
Vergeet echter de grote eenvolumer van weleer, de naam plakt nu op een compacte cross-over (4,41 meter lang), die amper moeite doet om zijn Franse roots te maskeren: alleen de neus en de lichtsignatuur verschillen (heel) lichtjes.

Idem binnenin, waar enkel het Mitfsubishi-logo op het stuur en enkele details voor de interface het verschil maken. Het infotainmentsysteem werkt net als bij Renault op Android Automotive, en biedt dus ook Google-diensten.
Aandrijving Mitsubishi Grandis (2025)
Zelfde verhaal onder de motorkap, waar de Japanners dezelfde keuze laten als de Fransen: enerzijds een 1.3-turbo op benzine van 140 pk (handgeschakeld of gekoppeld aan een gerobotiseerde zevenbak), anderzijds de nieuwste versie van Renaults zelfladende hybride aandrijflijn, opgebouwd rond een 1.8-benzine en goed voor in totaal 160 pk.
Rijden Mitsubishi Grandis (2025)
Weinig verrassend voelt de Grandis helemaal aan als een Symbioz: ook deze Mitsubishi is in de eerste plaats een auto met een gezinsroeping, zonder noemenswaardige dynamische aspiraties. Leg de zweep erop, en het koetswerk gaat zwaar rollen en deinen, terwijl ook de bijzondere aandrijflijn (met die Multimode-bak en zijn vijftien combinaties) voelbaar moeite heeft met een dergelijke rijstijl.

Prijzen Mitsubishi Grandis (2025)
De verhouding binnenruimte-buitenafmetingen is weliswaar goed, maar deze Grandis mist die sprankel die de betere Mitsubishi’s uit het verleden kenmerkte. Wat meteen de vraag doet rijzen waarom je deze Grandis zou verkiezen boven het Renault-origineel.
Voor die uitgebreide waarborg van acht jaar misschien? Temeer omdat Mitsubishi de Grandis 1.8 HEV pas aanbiedt vanaf het tweede uitrustingsniveau, Invite, wat de prijs meteen naar 31.490 euro stuwt. Daarmee zit deze Japanner tussen de uitvoeringen Evolution (30.600 euro) en Techno (32.650 euro) bij Renault in.
Verdict Mitsubishi Grandis 1.8 HEV (2025)
Net als de Renault Symbioz staat de Mitsubishi Grandis voor degelijk gezinsvervoer binnen een compact en handig formaat. Alleen is het verschil met zijn donormodel in dit geval wel héél klein.