Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Peugeot 508: Franse Sportback

Alleen de badge is dezelfde gebleven, maar voor de rest is de invulling helemaal anders. Opnieuw een saaie berline lanceren, was voor Peugeot geen optie. En dus krijgen we een 508 naar het recept van de Audi A5 Sportback en de VW Arteon.

33.350 €
  • Score redactie 15.20/20

Overzicht :

Het concept

Met een D-segment dat op zijn retour is momenteel, wilde Peugeot alles anders doen voor de nieuwe 508. Een 508 die op basis van het EMP2-platform van 3008 en 5008 8 centimeter korter werd (4,75 meter), 3 centimeter breder (1,85 meter) en vooral 6 centimeter lager (1,40 meter) werd. Peugeot wil er vooral fleet-klanten mee overtuigen, en ziet daarom meer heil in een sexy ‘vierdeurs coupé’ koetswerk met lange achterklep. Met zijn zwaar gesculpteerde gezicht en de opvallende ledlichten in boomerangvorm door de voorbumper toont hij in elk geval meer karakter dan de doorsnee-Mondeo in dit segment. Peugeot beseft dat de 508 een zware taak wacht in een markt waar steeds meer klanten zich naar een SUV wenden. Maar misschien heeft de 508 wel het juiste momentum mee. Hij is een frisse, alternatieve verschijning op een moment dat Ford aangeeft dat het nog maar weinig toekomst ziet in de Mondeo, dat de VW Passat ook al een jaartje ouder wordt en dat Renault het met de Talisman bij het beproefde concept houdt.

Wat er verandert

Peugeot dumpt de klassieke sedan. Het 508-aanbod zal uitsluitend bestaan uit deze ‘sportback’ en de break SW, die in september in première gaat. Peugeot vermoedt dat ze in de verkoop een 40/60-verhouding zullen innemen. De dynamischer daklijn knipt achteraan wel wat hoofdruimte weg, maar dankzij de knappe i-Cockpit ontstaat er vooraan een groot ruimtegevoel en een gezellige sfeer. Alles is digitaal, zowel de tellers als het multimediasysteem met aanraakscherm. Op de instapversie na krijgen alle motoren een nieuwe achttrapsautomaat. Bij de lancering verwacht Peugeot nog in hoofdzaak klassieke dieselmotoren te verkopen in 508, maar die balans moet in het tweede semester van 2019 kantelen wanneer de plug-in hybride (benzine + elektrisch) 508 op de markt komt. Die zou een elektrisch rijbereik van 50 kilometer hebben.

De koffer is 487 liter groot, maar dat volume kan uitbreiden tot 1.537 liter met de achterbank neer. Jammer dat die achterbank niet vanuit de koffer kan worden neergeklapt, en dat de laadvloer niet helemaal vlak is. De gemotoriseerde kofferklep hoort tot de standaarduitrusting.

Hoe hij rijdt

De 508 sluit aan bij de Peugeot-traditie, waarbij rijdynamiek steeds hoog op de agenda staat. Vooraan kreeg hij een nieuwe MacPherson-ophanging, achteraan is er een nieuwe multilink. De ophanging krijgt bij de benzineversies standaard een adaptieve demping (met sport, comfort, auto, eco en individueel programma). Michelin ontwikkelde speciaal voor de 508 een nieuwe Pilot Sport 4-band, maximaal 19-duim groot en met nog voldoende schouder om een uitstekend rijcomfort te bieden. Alleen op sommige richels schokt hij wat hard, maar doorgaans valt de 508 op door zijn goed compromis tussen snedig sturen en rijcomfort. Peugeot verzaakt aan vierwielsturing, maar zet daarentegen in op een bijzonder beperkte draaicirkel, met dank aan de nieuwe voorophanging.

Bij de lancering is er keuze uit de 1.5 HDi met 130 pk en manuele zesbak (CO2: 101 g/km). Met achttrapsautomaat wordt dat zelfs 98 gram. De 2.0 HDi is uitsluitend beschikbaar met automaat, en met 160 pk en 180 pk. Het benzine-aanbod bestaat voorlopig alleen uit de 225 pk krachtige 1.6 viercilinder. Eind dit jaar volgt nog een variant met 180 pk.

De turbobenzine met 225 pk is alleen verkrijgbaar in de GT-uitvoering. Met deze trokken we op pad. Met 300 Nm bij 1.750 opm heeft hij weinig moeite met de 1.564 kilogram van de 508. Hij haalt 100 km/h in 7,3 seconden en heeft een topsnelheid van 250 km/h. Zonder echt het karakter van een GTi te evenaren, voelt zijn voortrein snedig genoeg aan om een stevig tempo mogelijk te maken. Het kleine stuur is daarbij wel handig, maar we zijn nog steeds niet echt een fan van het uitzicht. Peugeot biedt ook semi-autonoom rijden op niveau 2 aan, met radargestuurde cruise-control en rijvakcorrectie. Op de snelweg kan hij zonder schokken bochten nemen zonder dat je handen het stuur moeten aanraken.

Budget & uitrusting

Peugeot zet de basisdiesel met manuele zesbak in de markt voor 31.050 euro, dat is wel schrikken. Met automaat wordt dat al 33.150 euro. De basisbenzinemotor zal 35.050 euro kosten, de GT zoals wij hem testten springt al naar 45.350 euro. Stevig, maar toch nog steeds iets minder dan de VW Arteon of de Audi A5 Sportback. Bovendien stelt Peugeot daar al standaard automatische airco, keyless starten, cruise-control, radio en 8-inch touch screen voor het multimediasysteem tegenover, net als de elektrisch bediende kofferklep.

Ons verdict

Een aangename toevoeging aan een segment waar toch vaak de peper in ontbreekt. Jammer wel dat op onze testwagen het panoramisch open dak rammelde op elke hobbel en dat de afwerking her en der toch tekortkomingen vertoont. Met de 508 zet Peugeot zijn stijloffensief verder, met de ambitie om de belangrijkste premium-spelers onder de volumemerken te worden. Met de keuze voor dit sportback-type toont Peugeot vooral aan dat het risico’s durft te nemen in een segment waar andere merken openlijk twijfelen of ze er nog wel aanwezig moeten zijn.

  • Balans comfort/dynamiek
  • Aantrekkelijk interieurdesign
  • Korte draaicirkel
  • Rammel open dak
  • Stuur te laag
  • Niet meest reactieve automaat

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508

Geschreven door op