Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche 911 Cabrio

Porsche verhoogt het tempo waaraan het zijn nieuwe modellen voorstelt, zodat we vandaag, slechts een paar maand na de onthulling van de coupé 911 ‘992’, kennismaken met de cabrioversie. We konden er kort van proeven, zonder echter het dak te openen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Alles begon voor Porsche in 1948 met de eerste sportwagen die het vandaag zo beroemde logo mocht dragen: de 365 “Nummer 1” Roadster. Maar het duurde nog tot 1982 voor we op het salon van Genève kennis mochten maken met de eerste 911 Cabrio op basis van de generatie G. Sindsdien hebben alle volgende generaties van de beroemde coupé een open variant gekregen, een bloedlijn die vandaag haar orgelpunt bereikt met de 992.

70 kilo zwaarder

Het verwijderen van het dak vereist gerichte verstevigingen aan de structuur om de stijfheid te garanderen die je mag verwachten van elke sportwagen, en tegelijk hebben de stoffen kap die het vierdelige wegklapdak bedekt en haar elektrische mechanisme een meergewicht veroorzaakt van zo’n 70 kilo in vergelijking met een gelijkwaardige coupé. Verder hebben de designers geprobeerd om de cabrio hetzelfde profiel te geven als de coupé, wat een sterk aflopende daklijn en een zeer goed in het geheel geïntegreerde glazen achterruit vereiste. De lijn lijkt daardoor strak en zuiver en vervormt niet bij hoge snelheden omdat de magnesium verstevigingen aan het dak verhinderen dat de kap gaat opblazen door het effect van de snelheid en de wind. 12 seconden volstaan om ze te openen, eventueel rijdend tot 50 km/u of van op afstand met de sleutel. Die snelle werking zagen we nog niet eerder in dit segment. In dezelfde zin volstaat een druk op een knop om het windscherm in slechts 2 seconden te ontplooien.

Andere stroomlijn

De stroomlijntechnicus die bij ons aan tafel zat garandeerde ons dat je met het dak open kan rijden zonder schrik te moeten hebben voor de regen, zolang je minstens 90 km/u rijdt. Maar hoewel het weer tijdens onze test vreselijk was, hebben we het toch niet uitgeprobeerd. Hij vertelde ons echter ook dat deze 992-generatie van de Cabrio de eerste was die kan worden besteld met een Sport-onderstel in combinatie met het PASM, het Porsche Active Suspension Management, een andere naam voor gestuurde schokdempers. Omdat dit chassis 10 millimeter lager ligt, moest een specifieke voorbumper worden ontworpen met een meer uitgesproken frontsplitter die meer neerwaartse druk veroorzaakt op de voorwielen.

Dat gegeven wordt achteraan uitgebalanceerd door een spoiler die schuiner gaat staan in de stand Sport dan op de versies zonder dit scherpere onderstel. Wordt dit daarmee een auto met stevige neerwaartse druk? “Niet helemaal, of dan toch maar heel weinig,” zo zegt onze gesprekspartner. “De standaard stroomlijnkenmerken hebben als eerste doel om tot een zo groot mogelijke efficiëntie te komen, dus de beste verhouding tussen verfijning en neerwaartse druk, waarbij dat laatste vooral dient om de ‘lift’ bij hogere snelheden te onderdrukken, die er anders voor zou zorgen dat de auto de neiging zou hebben om los te komen. Met het Sportonderstel komen we tot een evenwicht of tot een zeer lichte neerwaartse druk, maar dan heel beperkt”. En dus krijgt je 911 Cabrio een andere voorbumper en achterspoilermechanisme naargelang hij al dan niet is uitgerust met het Sportonderstel. Hoe dan ook, dat de auto de auto perfect stabiel blijft tot aan zijn topsnelheid van 304 km/u (voor de Carrera 4S) lijkt behoorlijk geruststellend.

Stijf!

In dezelfde trend bleek ook de uitstekende koetswerkstijfheid de auto te vrijwaren van om het even welk parasietgeluid, zelfs op soms zeer slechte wegen: we konden geen enkel interieurpaneel horen kraken en de stuurkolom trilde nooit. Daarmee kan je profiteren van een uitgekiend onderstel dat zo precies is als je maar kan dromen, met een voortrein die zich moeiteloos laat plaatsen waar je heen kijkt en een achterkant die zonder morren volgt in een verbluffende neutraliteit, die nog wordt geholpen door de vierwielsturing die garant staat voor een foutloze agiliteit.

De achterin gemonteerde flat-six en de uitmuntende vierwielaandrijving van deze Carrera 4 maken dat je heel vroeg en bijna zonder voorbehoud bij het uitkomen van een bocht gas kan geven, ondanks de 530 Nm van het drukgevoede blok. Het chassis laat zich bijzonder eenvoudig in de hand nemen en is absoluut verbluffend en veelzijdig, want het voelt zich net zo goed in zijn sas bij een sportieve rijstijl als bij ontspannen dagelijks gebruik. Aan die goede balans draagt ook de 8 PDK-versnellingsbak bij, waar in het carter vandaag een lege ruimte zit die heel binnenkort zal worden ingenomen door een elektromotor voor de nakende eerste hybride 911. Jawel, leer er al maar mee leven. Voor wat de bescherming van de inzittenden met het dak open betreft, blijven we u ons oordeel voor een volgende keer verschuldigd: de testomstandigheden, met gietende regen en stormachtige wind, gaven ons niet de mogelijkheid om ons petje op te zetten…

Ons verdict

Voor 137.000 euro als 2S Cabrio en 145.000 euro als 4S Cabrio is de open afgeleide van de 911 ‘992’ ongeveer 14.000 euro duurder dan een gelijkwaardige coupé. Dat is duur, heel duur. Temeer omdat dat de prijs is zonder opties, waarvan sommige even duur als onmisbaar zijn, waardoor het eindbedrag nog veel hoger kan uitkomen. Maar los daarvan moeten we erkennen dat deze 911 Cabriolet meer doorwrocht en veelzijdig is dan ooit tevoren. We hebben ervan genoten, tot we weer met beide voeten op de grond moesten komen. Gedaan met de droom. Auf wiedersehen en bedankt.

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Geschreven door op