Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Range Rover

Land Rover heeft de gewoonte om zijn modellen geleidelijk aan te laten evolueren. De luxueuze Range Rover breekt echter met die traditie: de nieuwe generatie is namelijk één brok innovatie.

144.100 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

De belangrijkste wijziging: de nieuwe Range Rover is een flink stuk lichter - 420 kilo zelfs (2.160 in plaats van 2.580 kilo), als je de basisversies van beide generaties vergelijkt. Let wel: een deel van die gewichtsbesparing (zo'n 120 kilo) is te danken aan het feit dat de 'oude' V8-diesel van 4,4 liter als basismotor is vervangen door een V6 van drie liter. In plaats van 313 pk en 700 Nm levert die 'slechts' 258 pk en 600 Nm, maar omdat hij zoveel minder kilo's moet meezeulen, levert hij identieke prestaties. Het grootste deel van zijn gewichtsvermindering dankt de nieuwe Range Rover echter aan het feit dat hij zo goed als volledig uit aluminium is opgebouwd.

We begonnen onze testritten met de basisversie, de TDV6, die al van bij het starten verrast met de stilte waarmee hij zijn werk verricht. Bij stationair draaiende motor en bij lage toerentallen besef je nauwelijks dat je met een diesel onderweg bent. Maar ook rol- en stroomlijngeluiden zijn zo goed als afwezig en alleen al daarmee onderscheidt de Range Rover zich van al zijn rivalen. Ook het ophangingscomfort is verbluffend, met een voorbeeldige filtering en een schokdemping die alle soorten oneffenheden steeds uiterst geleidelijk en zacht opvangt. Het vlak waarop de grote Land Rover het hoofd moet buigen voor de limousines die we als referentie aanhaalden, is dat van de rijdynamiek. Met zo'n hoog zwaartepunt kan dat ook niet anders.

De Range Rover heeft zichzelf overstegen zoals geen auto hem ooit voordeed. Hij heeft zijn grote kwaliteiten nog verbeterd, want hij werd nog capabeler in het terrein, nog comfortabeler en nog luxueuzer. Daar voegt hij nieuwe troeven aan toe, zoals een veel lager gewicht en verbruik, en een geluiddemping zonder weerga. Hij rijdt niet erg sportief, maar dat past ook niet bij zijn aard. Slechts twee echte minpunten kunnen hem worden aangewreven: de te beperkte communicatieve vaardigheden van het stuur en het prijskaartje, dat fors de hoogte is ingegaan: de basisprijs van 91.200 euro ligt zo'n 7.000 euro hoger dan dat van zijn voorganger en bijna alle varianten overschrijden vlotjes de grens van 100.000 euro...

U kunt de Eerste Test van de Range Rover nalezen in AutoGids 863 van 28/11/2012.

Web Editor - Specialist Advice

NIEUWSBRIEF

De concurrenten