Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Alpine A110 GTS (2025) - het ideale compromis of overbodige tussenversie?

Geschreven door Steven Appelmans op

Samen met de GTS zet de Alpine A110 zijn zwanenzang in. Wat uiteraard de vraag doet rijzen of de coupé met die slotuitvoering stopt op een hoogtepunt? AutoGids doet de test.

79.700 €

In de GTS schroeft Alpine de luxe van de GT op de wat meer hardcore techniek van de S. Waardoor hij die twee varianten ineens vervangt. Concreet betekent dat net als in de S een met 4 millimeter verminderde bodemvrijheid, terwijl zijn veren 50 procent en zijn antirolstangen 100 procent stijver zijn dan die van de gewone A110.

Aandrijving Alpine A110 GTS

Achterin reutelt nog altijd de bekende 1,8-liter-turbobenzine, die – alweer naar analogie met de S – 300 pk en 340 Nm uit zijn vier cilinders puurt. Dat vermogen wordt via de gerobotiseerde zevenbak naar de achteras geleidt, waar Michelin Pilot Sport 4’s in een iets bredere maatvoering (215/40 R18) die machtsontplooiing net dat tikkeltje beter gecontroleerd op het asfalt weten te schilderen.

Review Alpine A110 GTS (2025)

Hangt de A110 dan naar jouw gevoel nog niet hard genoeg aan de ketting, dan heeft Alpine optioneel ook Pilot Sport Cup 2’s op het rek liggen, waarmee elke kwispel van de kont vakkundig kan worden ingetoomd.

Cockpit Alpine A110 GTS

Sportiviteit met hoofdletter S dus (pun intended), die enigszins in contrast staat met de elegantie in het interieur. De prachtige Sabelt-kuipen gewrapt in exquis grijs leder matchen perfect met de microvezel voor het dashboard en de dakhemel (voor dat laatste moet je wel bijbetalen). Naar elektronische opsmuk hoef je dan weer niet te zoeken; op de Focal-geluidsinstallatie na blijft het allemaal nogal basic.

Review Alpine A110 GTS (2025)

Wat an sich niet negatief hoeft te zijn. Niet alleen creëert die digitale eenvoud meer focus op het rijden, ze zorgt ook letterlijk voor rust, aangezien de A110 nog stamt uit een tijdperk waarin veiligheidssystemen niet om de haverklap uitbarsten in een onuitstaanbaar gebiep.

PrijsAlpine A110 GTS

Tot daar dus het basisaanbod; Alpine laat je vervolgens optioneel nog de keuze volgens welke insteek je de balans laat overhellen. Met de carbon diffusor en spoilerlip van de GTS Aero-kit lonk je net dat tikkeltje harder naar het circuit (en naar de hardcore R) terwijl omgekeerd het Bleu Paon (‘pauwblauw’) – een nieuw tintje in de Heritage-collectie – en de GT Race-velgen net wat extra cachet verlenen aan je A110.

Review Alpine A110 GTS (2025)

Bezin wel eer je begint. De 79.700 euro die je al minstens moet ophoesten voor een GTS, vermeerdert in een snel tempo als je je begint te laven aan dat optionele lekkers. In die mate dat een BMW Z4 M40i, een Lotus Emira of een Morgan Plus Four dan niet zo gek veel meer moeten kosten…

Conclusie Alpine A110 GTS

Voor de comfortzoekers is de GTS te hard afgeveerd; die zien we eerder bij de normale (en niet eens zoveel tragere) A110 blijven. De circuitadepten op hun beurt zullen allicht dan weer meer gecharmeerd zijn door de hardcore A110 R.

Het klantenpotentieel dat daartussen nog overblijft, is dermate klein dat het de hele raison d’être van deze GTS ter discussie stelt. Al is natuurlijk elke druppel die in dit finalejaar nog uit het A110-concept geperst kan worden, mooi meegenomen.

 

Verwante testen

In dit artikel : Alpine, Alpine A110

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests