In de GTS schroeft Alpine de luxe van de GT op de wat meer hardcore techniek van de S. Waardoor hij die twee varianten ineens vervangt. Concreet betekent dat net als in de S een met 4 millimeter verminderde bodemvrijheid, terwijl zijn veren 50 procent en zijn antirolstangen 100 procent stijver zijn dan die van de gewone A110.
Aandrijving Alpine A110 GTS
Achterin reutelt nog altijd de bekende 1,8-liter-turbobenzine, die – alweer naar analogie met de S – 300 pk en 340 Nm uit zijn vier cilinders puurt. Dat vermogen wordt via de gerobotiseerde zevenbak naar de achteras geleidt, waar Michelin Pilot Sport 4’s in een iets bredere maatvoering (215/40 R18) die machtsontplooiing net dat tikkeltje beter gecontroleerd op het asfalt weten te schilderen.

Hangt de A110 dan naar jouw gevoel nog niet hard genoeg aan de ketting, dan heeft Alpine optioneel ook Pilot Sport Cup 2’s op het rek liggen, waarmee elke kwispel van de kont vakkundig kan worden ingetoomd.
Cockpit Alpine A110 GTS
Sportiviteit met hoofdletter S dus (pun intended), die enigszins in contrast staat met de elegantie in het interieur. De prachtige Sabelt-kuipen gewrapt in exquis grijs leder matchen perfect met de microvezel voor het dashboard en de dakhemel (voor dat laatste moet je wel bijbetalen). Naar elektronische opsmuk hoef je dan weer niet te zoeken; op de Focal-geluidsinstallatie na blijft het allemaal nogal basic.

Wat an sich niet negatief hoeft te zijn. Niet alleen creëert die digitale eenvoud meer focus op het rijden, ze zorgt ook letterlijk voor rust, aangezien de A110 nog stamt uit een tijdperk waarin veiligheidssystemen niet om de haverklap uitbarsten in een onuitstaanbaar gebiep.
PrijsAlpine A110 GTS
Tot daar dus het basisaanbod; Alpine laat je vervolgens optioneel nog de keuze volgens welke insteek je de balans laat overhellen. Met de carbon diffusor en spoilerlip van de GTS Aero-kit lonk je net dat tikkeltje harder naar het circuit (en naar de hardcore R) terwijl omgekeerd het Bleu Paon (‘pauwblauw’) – een nieuw tintje in de Heritage-collectie – en de GT Race-velgen net wat extra cachet verlenen aan je A110.

Bezin wel eer je begint. De 79.700 euro die je al minstens moet ophoesten voor een GTS, vermeerdert in een snel tempo als je je begint te laven aan dat optionele lekkers. In die mate dat een BMW Z4 M40i, een Lotus Emira of een Morgan Plus Four dan niet zo gek veel meer moeten kosten…
Conclusie Alpine A110 GTS
Voor de comfortzoekers is de GTS te hard afgeveerd; die zien we eerder bij de normale (en niet eens zoveel tragere) A110 blijven. De circuitadepten op hun beurt zullen allicht dan weer meer gecharmeerd zijn door de hardcore A110 R.
Het klantenpotentieel dat daartussen nog overblijft, is dermate klein dat het de hele raison d’être van deze GTS ter discussie stelt. Al is natuurlijk elke druppel die in dit finalejaar nog uit het A110-concept geperst kan worden, mooi meegenomen.