Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Bentley Flying Spur Speed (2025) - gezellige grondraket

Geschreven door Xavier Daffe op

Net zoals de Bentayga Speed ruilt ook de Bentley Flying Spur Speed zijn W12 in voor een V8. Zij het in de plug-inhybride configuratie van de Continental GT, goed voor 782 pk.

 Hoe elegant hij ook mag zijn, de Bentley Flying Spur vindt maar moeilijk zijn weg naar zijn doelpubliek, dat ook in dit segment steeds vaker overstapt naar een SUV. Wat best wel vreemd is, want als limousine straalt hij eindeloos veel meer klasse uit, en terwijl zo’n dikke SUV’s hoe langer hoe meer op kritiek stuiten, gaat er van zo’n statige vierdeurs nog een zekere sympathie uit.

Bovendien gaat de Flying Spur voor één keer niet op zoek naar een tegennatuurlijk compromis tussen sport en comfort. Dat laatste aspect primeert hier altijd. Zelfs in Speed-livrei. En die heeft Bentley nu vernieuwd.

Aandrijving: specs & prestaties Bentley Flying Spur Speed

Net als bij de andere Bentley-modellen doet die Speed-variant niet langer een beroep op de W12 (die werd genekt door de strengere milieunormen), maar schakelde hij over op een plug-inhybride aandrijving van de Continental GT en GTC. De biturbo-V8 ontwikkelt hier 600 pk en krijgt de hulp van een elektromotor van 190 pk, die in de behuizing van de achttrapsautomaat werd geïntegreerd.

Gecombineerd levert dat zomaar eventjes 782 pk en 1.000 Nm op. Genoeg om deze limousine van 5,32 meter lang en 2,6 ton zwaar in 3,5 seconden naar 100 km/u te doen flitsen en een top van 285 km/u te halen. Nooit eerder was een Bentley-limousine zo krachtig – of zo snel.

Rijden: verbruik & rijbereik Bentley Flying Spur Speed

Tegelijk toont de Flying Spur zich ook uitzonderlijk zuinig: officieel stoot hij maar 33 g CO2/km uit, te vergelijken met de 340 gram van zijn voorganger. Met dank aan de 76 elektrische kilometer die je volgens die WLTP-cyclus uit een volle batterij haalt. Die uitstootvrije modus past trouwens wel bij de Flying Spur.

Dit is tenslotte geen auto om de hooligan mee uit te hangen, wel eentje om je rustig te laten meedrijven met het verkeer, volkomen geluidloos en afgeschermd van de wereld om je heen, gewiegd door de uitstekende luchtvering. Maar trap het gaspedaal kordater in, en het beest in deze Bentley wordt wakker en katapulteert je zo naar een andere dimensie. Het beeld van een ijzeren vuist in een fluwelen handschoen was nog nooit eerder zo op zijn plaats… 

Conclusie Bentley Flying Spur Speed

De Flying Spur Hybrid wist met zijn V6 nooit helemaal te overtuigen – misschien omdat een zescilinder voor het Bentley-publiek maar wat minnetjes was? Dat lijkt helemaal van de baan met deze nieuwe Speed-variant en zijn plug-inhybride V8, die verleidelijker én veelzijdiger is dan ooit.

Deze limousine is nog altijd een toonbeeld van comfort, zeker nu hij bijna 80 kilometer uitstootvrij kan rijden, maar een trap op het gaspedaal en hij verandert in een echte grondraket.

Verwante testen

In dit artikel : Bentley, Bentley Flying Spur

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Tests

Onze tests

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars