Al vele jaren is het Britse M-Sport, het bedrijf van Malcolm Wilson, de uitgelezen partner van Ford in de autosport, en dan meer bepaald in de rally. De goede band met Ford deed de uitgekookte Wilson van meer dromen. In 2015 breidde hij zijn activiteiten uit met een MS-RT-afdeling, kort voor ‘M-Sport Road Technology’ – bedoeld als een soort van equivalent van het M-departement bij BMW of AMG bij Mercedes.
Die ‘wegafdeling’ laat sindsdien geregeld ook haar licht schijnen over twee modellen uit het Ford Pro-bedrijfsvoertuigengamma: de pick-up Ranger en deze Transit Custom, waarbij die MS-RT-varianten sinds kort ook bij ons in de catalogus staan.
Design Ford Transit Custom MS-RT
Onopgemerkt blijft zo’n Transit Custom MS-RT niet, zeker niet als je hem bestelt in het superflashy Yellow Green. Tja, als je dan toch de extravagante toer op gaat, kun je maar beter all the way gaan, zeker? Weet evenwel dat de MS-RT ook in iets discretere tinten verkrijgbaar is.
Voor die suggestieve look zorgen verder nog een nieuwe bumper vooraan met geïntegreerde splitter, zijschorten, een diffusor achteraan en een forse dakspoiler (die uit twee delen bestaat, om mee open en dicht te kunnen gaan met de achterdeuren).

De verbrede wielkasten zijn gevuld met zwarte negentienduimvelgen, die het niet-afgeveerde gewicht met vier keer 1 kilogram drukken, en tegelijk de sporen 5 centimeter breder maken. Ze zijn geschoeid met bijzonder kleverige Goodyear Eagle Sport-rubbers. De associatie met de GMC Vandura uit The A-Team is snel gemaakt…
Aandrijving Ford Transit Custom MS-RT
Net als de reguliere Transit Custom bestaat ook de MS-RT met verschillende vormen van aandrijving: als diesel (tweeliter-turbo van 170 pk), als puur elektrische variant (64 kWh, 218 of 286 pk) en als 2.5 PHEV (233 pk). Zo’n plug-inhybride was gedurende enkele dagen onze compagnon de route…
maar zonder dat we onderweg ook maar één keer konden laden: bij Ford waren ze vergeten ons een laadkabel mee te leveren. Nu ja, met hoofdzakelijk lange ritten in het vooruitzicht en een officieel elektrisch rijbereik van 55 kilometer had dat misschien toch niet zo’n verschil gemaakt.

In elk geval blijkt de 2,5 liter grote benzinemotor ook met een ‘lege’ batterij verrassend zuinig. Na een rit van meer dan 2.500 kilometer – voornamelijk snelweg, maar met onderweg ook enkele pittige bergcols – met vier personen aan boord én hun bagage (met 4,3 kubieke meter ruimte achter de dubbele cabine van de Multi Use is er wel wat marge), toonde de boordcomputer een bijzonder knappe 8 l/100 km aan.
Interieur Ford Transit Custom MS-RT
Die Multi Use-variant is beschikbaar in een lange en een korte koetswerkvariant en heeft voorin twee en achterin drie afzonderlijke stoelen. Ze zijn allemaal van het semikuiptype, wat een eersteklas comfort en steun verzekert – geen overbodige luxe gezien het dynamische potentieel dat in het onderstel schuilt.
Bovendien boet je niets aan functionaliteit in: de MS-RT beschikt nog altijd over Sync4-connectiviteit en heeft in deze plug-inhybride variant een nuttig laadvermogen van 1.124 kilogram. Oké, de vaste wand achter de tweede zitrij maakt een verschuifbare achterbank of zelfs nog maar regelbare rugleuning achterin onmogelijk, maar de binnenruimte blijft riant en het comfort reëel, zelfs na een rit van vele uren.

Wie meer moduleerbaarheid en een meer busjesachtig gevoel zoekt, is allicht beter af met de Tourneo Custom, de personenwagenversie van deze Transit. Alleen is die niet verkrijgbaar in MS-RT-uitvoering.
Rijden Ford Transit Custom MS-RT
De lagere bodemvrijheid, de bredere sporen, de strakker getrokken ophanging vooraan en de herwerkte onafhankelijke ophanging achteraan (een zeldzaamheid onder dit soort bestelwagens, trouwens): het draagt allemaal bij tot de stabielere manier waarop deze Transit Custom MS-RT van richting verandert.

Niet dat deze bestelwagen plots een woeste sportieveling wordt (dat hadden we ook niet verwacht), maar die gespierde bodykit wordt toch wel doorgetrokken in de dynamiek van het onderstel – en in het rijplezier.
Conclusie Ford Transit Custom MS-RT
Ook in een wereld zo rationeel als die van de bedrijfsvoertuigen kan ‘een keer zot doen’ deugd doen. Dat een mainstreammerk zoals Ford beslist om een bestelwagen aan zijn sportieve departement toe te vertrouwen om er een flamboyante verschijning van te maken, kunnen we alleen maar toejuichen.
Temeer omdat de aanpassingen ook daadwerkelijk het rijplezier dienen. Wie beweert dat een bestelwagen niet leuk kan zijn, moet dringend eens een ommetje met de Transit Custom MS-RT gaan maken.