Zeggen dat de autosector niet echt warmloopt voor waterstof, is een understatement van jewelste. Bijna alle merken die er ooit mee experimenteerden, hebben intussen weer afgehaakt. Alleen Honda, Hyundai en Toyota blijven volharden en blijven FCEV's ontwikkelen. Dat zijn brandstofcelauto's, oftewel elektrische wagens die zelf hun stroom aanmaken op basis van getankte waterstof.
Bij Hyundai maken ze zich dan weer op voor de Europese lancering van de nieuwe Nexo, een SUV die datzelfde fuel cell-principe huldigt. Intussen heeft het Koreaanse merk al bijna dertig jaar ervaring met een dergelijke aandrijfvorm, al kwam het daar in Europa wel pas in 2013 mee naar buiten, toen het hier de iX35 FCEV voorstelde. Vijf jaar later werd die afgelost door de eerste generatie van de Nexo, en nu maken we dus kennis met de tweede generatie van dat model.
Design Hyundai Nexo
Uiterlijk schakelt die over op de nieuwe, nogal opvallende vormtaal van het merk, zoals we die kennen van de Santa Fe en Ioniq 9. Een voorkomen dat zeker de tongen zal losmaken, maar dat op zijn minst de verdienste heeft om een frisse wind te doen waaien in een autolandschap dat al uniform genoeg is. Temeer omdat de kans dat je zo’n Nexo op iedere straathoek gaat tegenkomen, vrijwel onbestaande is.

Aandrijving Hyundai Nexo
De brandstofceltechnologie verandert voor deze tweede generatie van het model niet wezenlijk, maar alle componenten ervan ondergingen wel de nodige aanpassingen. Zo kan de nieuwe Nexo nu 6,7 kilogram vloeibare waterstof opslaan in zijn reservoirs in plaats van 6,3, terwijl zijn elektrische aandrijfmotor in deze tweede generatie 204 pk in plaats van 163 pk ontwikkelt, waardoor de Nexo nu zowat anderhalve seconde sneller naar 100 km/u spurt: in 7,8 in plaats van 9,2 seconden.

De topsnelheid bedraagt 179 km/u. Verder nam de capaciteit van zijn hoogspanningsbatterij toe van 1,56 naar 2,64 kWh, en verbeterde het mechanische rendement van 88 naar 90 procent.
Tanken Hyundai Nexo
Al die dingen samen maken dat deze 4,75 meter lange SUV nu 826 WLTP-kilometers uit een tankbeurt perst, een winst van 106 kilometer. Terwijl tanken met waterstof in principe maar 5 minuutjes duurt, amper langer dan met een klassieke benzine of diesel dus. Het probleem is enkel dat je dan wel zo’n waterstoftankstation in de buurt moet hebben.

In heel België zijn er daar op dit ogenblik welgeteld… acht van. En het mag dan al de bedoeling zijn dat aantal uit te breiden naar vijftien tegen 2030, de voortekenen zijn niet bepaald bemoedigend. En dan nog, ook vijftien stations is nog veel te weinig om voor een grote kentering te kunnen zorgen.
Verbruik Hyundai Nexo
Spijtig voor de Nexo, want de tweede generatie van deze FCEV-SUV is nochtans een bijzonder mature en degelijke auto geworden, zoals we zelf konden vaststellen na een slordige 1.000 kilometer over Zuid-Koreaanse wegen. Met als kanttekening dat we het ook wel braaf en beschaafd hebben gehouden, want het aantal flitscamera’s ligt in Korea zo mogelijk nog hoger dan bij ons.

Met respect voor de lokale snelheidslimieten (110 km/u op de snelweg) kwamen we uit op een verbruik van ongeveer 1 kilogram waterstof per 100 kilometer, goed voor een totale actieradius van om en bij de 700 kilometer (in de praktijk zullen er dat wat minder zijn, want een beetje marge inbouwen is met een waterstofauto wel zo handig, gezien de gebrekkige tankmogelijkheden).

Die kilometers verslindt de Nexo in een uitzonderlijke stilte en dito comfort. De brandstofcel hoor je niet fluiten of sissen, en de hele werking van de aandrijflijn laat zich nimmer op een schokje of een valse noot betrappen. De verzorgde stroomlijn en de banden, die specifiek voor dit model werden ontwikkeld om zo min mogelijk rolgeluiden te produceren, dragen evenzeer hun steentje bij tot de bijzonder ontspannen en zelfs rustgevende sfeer die in deze auto hangt.
Interieur Hyundai Nexo
Dat geldt ook voor de heerlijk zittende Premium Relaxation-stoelen, die onderuit kunnen zakken in een loungestand, inclusief voetenbankje, om een kleine siësta te houden. Alles is piekfijn afgewerkt en er is overal ruimte in overvloed. De achterbank is niet verschuifbaar, maar de rugleuning kan wel worden versteld.

De koffer van de Nexo heeft voortaan een inhoud van 510 liter, of 1.630 liter met neergeklapte achterbank. Ook dat is een winst ten opzichte van vroeger, van respectievelijk 49 en 164 liter. Naast twee gebogen schermen van 12,3 duim telt het dashboard ook nog shortcuts naar de meest essentiële functies, aangevuld met een helder en efficiënt head-updisplay.
Rijden Hyundai Nexo
De Nexo is echter niet alleen een bijzonder comfortabele reisgezel, ook op een bochtige weg weet hij best nog wel van wanten. Daar plukt hij de vruchten van zijn ophanging met verstevigde verankeringspunten, zijn aangepaste antirolstangen en zijn nieuwe schokdempers, vooraan voorzien van hydraulische bumpstops bij het inveren.

Uiteraard koestert deze leeg 1,9 ton zware SUV weinig tot geen sportieve ambities, maar zijn weggedrag past wel perfect bij zijn roeping als gezinswagen. Via de lepels aan het stuur kun je de mate van energierecuperatie instellen, maar je kunt dat ook overlaten aan de automatische stand, die voor zijn vertragingen rekening houdt met gps-gegevens, het reliëf en het omliggende verkeer, en die in de Koreaanse praktijk uitzonderlijk goed bleek te werken.
Conclusie Hyundai Nexo
We nemen weinig risico door te stellen dat deze Nexo de meest geslaagde waterstof-SUV op onze markt is; ‘s werelds enige andere fuel cell-SUV, de Honda CR-V e:FCEV, is in België niet te koop. En de Toyota Mirai is geen SUV. Toch belooft het ook nu weer een lastig verhaal te worden.
Door de gebrekkige tankinfrastructuur, maar ook door de forse aanschafprijs, die ergens rond de 70.000 euro zou uitkomen. Dat maakt deze Nexo de facto enkel interessant voor professionals of overheidsbedrijven die er een ‘groen’ statement mee willen maken. Jammer, want op zichzelf beschouwd bulkt deze brandstofcel-SUV van de kwaliteiten.