Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Hyundai Ioniq 6 N (2026) - oordeel niet te snel

Geschreven door Xavier Daffe op

Wat een elektrische auto op een circuit te zoeken heeft? Toegegeven, ook wij hadden zo onze twijfels. Maar de Hyundai Ioniq 6 N heeft die met zijn 650 pk allemaal met sprekend gemak weggeblazen. AutoGids doet de test op het Korea International Circuit.

In de ogen van EV-haters is een elektrische auto niet veel meer dan een gigantische broodrooster op wielen, met de charme en de uitstraling van een wasmachine of een frigo. Zo ver willen wij niet gaan, maar om eerlijk te zijn begrijpen we die scepsis tot op zekere hoogte wel...

na intussen tientallen tests met elektrische voertuigen, het ene vaak al net zo inspiratieloos als het andere, en waarbij vooral de diameter van het aanraakscherm ertoe lijkt te doen. Gelukkig zijn er ook nog merken die de zaken ietwat anders aanpakken.

Zoals Hyundai, dat enerzijds een schattige minicross-over als de Inster in zijn elektrische gamma voert, maar op het andere eind van dat spectrum ook de heerlijk buitensporige Ioniq 5 N aanbiedt. Die laatste krijgt nu een meer gestroomlijnd broertje, in de vorm van de Ioniq 6 N, die de Zuid-Koreanen onverhuld in de markt zetten als een rasecht circuitmonster.

Concept Hyundai Ioniq 6 N

Voor je nu in een lachkramp schiet: om deze 650 pk sterke elektrische berline te kunnen bijbenen op zo’n afgesloten piste heb je zelfs als geoefend coureur minstens een Porsche 911 Turbo S nodig, die intussen 711 pk uitbraakt. Met dat verschil dat de Koreaan een pak veelzijdiger is dan de Duitser.

Review Hyundai Ioniq 6 N

in tegenstelling tot zo’n 911 kan deze platgeslagen vierdeurs ook de hele kroost én hun bagage vervoeren. Waardoor hij evengoed kan dienen als dagelijks gezinsvervoer, of voor de jaarlijkse gezinsvakantie. Voor een fractie van de prijs van zo’n Porsche bovendien…

Al is het voor een concrete prijs nog even wachten tot de auto ook naar ons land komt, maar met wat geluk zou dat nog voor dit jaar zijn.

Specs en prestaties Hyundai Ioniq 6 N

Technish is de Ioniq 6 N in grote lijnen een blauwdruk van de gelijknamige Ioniq 5. Ook hij heeft twee motoren, één voor elke as. De voorste is 238 pk sterk, de achterste is goed voor 412 pk (in Boost-modus). Samen levert dat 609 pk op, of gedurende 10 seconden zelfs 650 pk (en 770 Nm) met de zogenoemde Grin Boost geactiveerd.

Review Hyundai Ioniq 6 N

Dat maakt van deze elektrische vierdeurs meteen de snelste Hyundai voor de openbare weg ooit: de sprint naar 100 km/u is met de launch control in 3,2 seconden gepiept, terwijl de topsnelheid 257 km/u bedraagt.

Nochtans is de Ioniq 6 N allesbehalve een lichtgewicht: rijklaar zet hij ongeveer 2 ton op de weegschaal. Maar omdat het merendeel van die kilo’s laag ingeplant ligt, én netjes gecentreerd tussen de assen, leidt die massa niet tot polaire inertie of buitensporige rolneigingen.

Review Hyundai Ioniq 6 N

Ten opzichte van de identiek aangedreven Ioniq 5 N heeft deze berline uiteraard het voordeel dat hij minder hoog is, waardoor zijn zwaartepunt van nature dichter bij de grond komt te liggen. Verder moeten gerichte verstevigingen aan de structuur de stijfheid van het geheel verbeteren, zodat de vier banden in alle omstandigheden optimaal hun werk kunnen doen.

Onderstel Hyundai Ioniq 6 N

Het onderstel blijft niet achter. De geometrie werd aangepast om overweg te kunnen met de veel hogere zijdelingse versnellingen waartoe deze N-versie in staat is, terwijl ook de veren en (gestuurde) schokdempers een andere afstelling kregen, aangepast aan een intensievere belasting.

Review Hyundai Ioniq 6 N

Tot slot werd ook aan de aerodynamica van de Ioniq 6 gesleuteld, om de stabiliteit bij hoge snelheden te verzekeren. Zonder dat dat ten koste ging van de luchtweerstand, want de Cx-waarde bedraagt nog altijd een uitstekende 0,27.

De koeling van de 84 kWh grote batterijen in de vloer ten slotte werd zo ontworpen dat de Ioniq 6 N twee volle rondes op de Nordschleife van de Nürburgring kan afleggen zonder een verlies aan prestatiepotentieel.

Interieur Hyundai Ioniq 6 N

Na die hele uitleg willen we maar één ding: zo snel mogelijk zelf de piste op. In de uitstekende kuipstoelen met hun geweldige steun kijken we uit op de nieuwe middenconsole, die samen met de facelift voor het hele Ioniq 6-gamma zijn intrede deed en zich verder onderscheidt door nieuwe materialen en een groter scherm voor de klimaatregeling.

Review Hyundai Ioniq 6 N

De rijhouding is optimaal, met een stuurwiel dat perfect in de hand ligt en getooid is met een veelheid aan knoppen, onder meer voor de rijprogramma’s en de boostfunctie.

Met de spatels aan het stuur switch je tussen de niveaus van energierecuperatie, maar diezelfde peddels dienen ook voor de bediening van de N e-Shift: een perfecte (maar virtuele) imitatie van een achtbak, inclusief bijbehorende variaties in motorklank en zelfs lichte schokjes.

Review Hyundai Ioniq 6 N

Allemaal nep dus, maar dit is wel veruit de beste benadering van een échte versnellingsbak die we al hebben gezien, nog een stapje realistischer dan de S+-Shift van de Honda Prelude. De illusie is hier compleet, in die mate dat ze bijdraagt tot de stuurpret en je bijna vergeet dat je onderweg bent met een elektrische auto. Werkelijk schitterend gedaan…

Rijde Hyundai Ioniq 6 N

Het onderstel blijkt van alle markten thuis: het is perfect geschikt om rustig mee naar de bakker te tuffen, maar er schuilt ook een volbloed drifter in deze Ioniq 6 N, net als een competent circuitbeest. Daar lijkt deze elektrische berline wel aan het asfalt gekleefd, terwijl hij curbstones nog voldoende absorbeert opdat die de rijlijnen niet in het gedrang zouden brengen.

Review Hyundai Ioniq 6 N

Alleen bij grote lastwissels – scherpe links-rechtscombinaties of zware rempartijen – speelt de 2 ton op en word je nog enige inertie gewaar. Maar dat zijn dan ook de enige situaties waarin de Ioniq 6 N zich wat minder op zijn gemak voelt.

In alle andere omstandigheden is dit daarentegen een toonbeeld van precisie, stabiliteit, progressiviteit en efficiëntie. Terwijl sommige Chinese merken hun heil zoeken in EV’s van 1.000 pk en meer, bewijst Hyundai dat je zulke absurde vermogens niet nodig hebt, zolang je maar een coherente sportieveling maakt, waar motor, elektronica en onderstel elkaar sublimeren om tot een prestatiepotentieel te komen dat waanzinnig hoog ligt… maar ook écht bruikbaar is.

Want laat dat nu net een van de grote troeven zijn van deze gespierde Ioniq 6 N: hij boezemt altijd vertrouwen in. Nooit komt hij verraderlijk uit de hoek, met reacties die altijd netjes aangekondigd worden.

 

Review Hyundai Ioniq 6 N

Het komt er alleen op aan om in dat oerwoud aan instellingen het beste compromis te vinden afhankelijk van de omstandigheden, de behoeftes… of je humeur. En dat kan gezien de veelheid aan mogelijke combinaties, soms even duren. Maar zet alle cursors op de juiste plek, en wat een controle en – jawel – wat een rijplezier!

Conclusie Hyundai Ioniq 6 N

Aan al die petrolheads die de neiging hebben om elektrische sportwagens al bij voorbaat af te schrijven: oordeel niet te snel. Want deze Hyundai Ioniq 6 N is niet alleen een van de snelste EV’s op de markt, het is ook een van de meest coherente sportievelingen die je vandaag kunt kopen. Voor de openbare weg én voor het circuit.

Of dat ook betekent dat we daarvoor de brul van een ontketende zescilinder-boxer bij 8.000 o/m zouden opgeven? Dat nog niet helemaal, maar eerlijk? We zouden toch beginnen te twijfelen…

Verwante testen

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Ioniq 6

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Tests

Onze tests

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars