Zeven jaar nadat de eerste C5 Aircross zijn debuut maakte, komt Citroën met deze tweede generatie. Eentje die net als zijn voorganger zijn pijlen onverdroten op gezinnen richt. Business as usual, zo lijkt het dus op het eerste gezicht, maar dat is voorbijgaan aan de context waarin deze nieuwe C5 Aircross tot stand is gekomen. Citroën – en bij uitbreiding de voltallige Stellantis-groep waartoe het Franse merk behoort – zit namelijk al een tijdje in zwaar weer.
Aan de nieuwe C5 Aircross om dat vertrouwen weer te herstellen en het merkblazoen op te poetsen. Citroën wil dan ook vooral positieve signalen uitsturen.
Design Citroën C5 Aircross
Bekijk deze tweede generatie, en je kunt niet om de stijlbreuk heen. De bijna guitige Playmobil-achtige rondingen van de vorige C5 Aircross hebben plaatsgemaakt voor een veel bonkiger ontwerp, met naden, plooien en rechte lijnen – in profiel menen we zelfs een lichte wigvorm te ontwaren. Alsof Citroën ook visueel de boodschap wilde uitdragen dat het deze keer menens is…

Let ook op details zoals de lichtsignatuur vooraan, opgebouwd uit rechthoeken, of de achterlichten die bestaan uit drie fijne en van elkaar gescheiden lichtstrepen, waarvan de onderste en bovenste breed uitwaaieren in de flanken, als een soort vleugeltjes. Het zal zeker niet ieders meug zijn, maar de Citroën-designers tonen tenminste lef. In een autowereld waarin alles steeds meer naar eenheidsworst neigt, is dat op zich al een verdienste.
Afmetingen en koffer Citroën C5 Aircross
Los van die andere vormtaal gaan ook – en vooral – de afmetingen er flink op vooruit: met zijn 4,65 meter is de nieuwe C5 Aircross de volle 16 centimeter langer dan zijn voorganger. 6 centimeter van die groeistuip zit hem tussen de wielen, de rest in de overhangen. In de breedte kwam er 5 centimeter bij; de hoogte bleef nagenoeg ongewijzigd.

Met dat formaat valt deze C5 Aircross pal tussen zijn twee Peugeot-neven op dezelfde basis in: de 3008 meet 4,54 meter, de 5008 is 4,79 meter lang. Anders dan die laatste bestaat de Citroën niet met een derde stoelenrij. Bij het merk kozen ze bewust voor een grote koffer: 651 liter, uit te breiden tot bijna 1.700 liter door de achterbank neer te klappen.
De beenruimte achterin plukt rechtstreeks de vruchten van de groeispurt: voor je knieën kwam er 5 centimeter bij, voor je hoofd zelfs bijna 7. Het maakt dat je achter in deze SUV even ruim zit als in sommige grote reisberlines, genre C5 X. Goed nieuws voor gezinnen dus, al zullen die wel betreuren dat de drie afzonderlijk verschuifbare stoelen – toch een van de USP’s van de vorige C5 Aircross – achterin plaats moesten maken voor een vaste driezitsachterbank.

Ook al kunnen de drie delen van de rugleuning (40/20/40-verhouding) nog altijd afzonderlijk van elkaar in twee hoeken versteld worden, toch gaat de moduleerbaarheid er daarmee onvermijdelijk op achteruit. Een beslissing waarmee we het eerlijk gezegd toch wat moeilijk hebben, want dat ‘eenvolumerachtige’ kantje was nu net een van de grote troeven van de voorganger.
Interieur en infotainment Citroën C5 Aircross
Ook voorin is het verschil met de voorgaande generatie tastbaar. Horizontale lijnen gaan samen met een rustgevende sfeer. Het grote centrale aanraakscherm dat schuin tegen het dashboard geplakt is en haast naadloos overvloeit in de middenconsole, zorgt voor structuur, zonder het geheel optisch te verzwaren.

Het dashboard is net als de deurpanelen grotendeels met stof overtrokken, wat voor een cosy, maar tegelijk sobere uitstraling zorgt. Alles is verzorgd en met degelijke materialen afgewerkt, en de 40 liter aan opbergruimte verspreid over het interieur creëert bijkomend gemak.
Wat de ergonomie betreft, zien we ook hier nog maar weinig fysieke knoppen, maar de C5 Aircross behoudt wel enkele shortcuts naar de essentiële functies, zoals de automatische airco. In ieder geval loop je hier al niet verloren in een zee aan displays. Plaats is er ook voorin volop, de rijhouding is natuurlijk en het zicht rondom is goed.
Aandrijving Citroën C5 Aircross
Technisch gesproken neemt de C5 Aircross het STLA-Medium-platform van de Stellantis-groep over, bekend van de Peugeot 3008 en 5008 en Opel Grandland. Een basis die geschikt is voor een brede waaier aan aandrijfmogelijkheden, van verbrandingsmotoren over (plug-in)hybrides tot puur elektrische aandrijvingen.

Nieuw is dat de C5 Aircross nu ook bestaat in twee full electric-varianten. Wij testten hier de basisversie: de 210 pk sterke Comfort Range, waarvan de batterij van 73 kWh (netto) een WLTP-rijbereik van 520 kilometer belooft. In de praktijk verbruikten wij tijdens deze eerste kennismaking gemiddeld ongeveer 15,5 kWh/100 kilometer, met uitschieters van 13,8 kWh/100 km in de stad en meer dan 18 kWh/100 km op de snelweg.
Omgerekend geeft dat een reële actieradius van ongeveer 450 kilometer, en een kleine 400 kilometer op de snelweg. Dat zijn resultaten die zelfs de grootste sceptici zouden moeten kunnen geruststellen. En anders kunnen die nog altijd terecht bij de 230 pk sterke Long Range, die met zijn cellenpakket van 97 kWh officieel een rangevan bijna 680 kilometer claimt.
Laadkenmerken Citroën C5 Aircross
De laadvermogens zijn marktconform: een interne driefasige omvormer van 11 kW (vanaf volgend jaar optioneel te upgraden naar 22 kW), een DC-snellaadvermogen van 160 kW en een V2L-functie om externe apparaten te voeden met stroom van de batterij.

Een warmtepomp, die in de winter nog wat kostbare kWh (lees: rijbereik) helpt te besparen, verwijst Citroën naar de optielijst. Dankzij lepels aan het stuur kun je onderweg de mate van energierecuperatie – en dus de motorrem – rechtstreeks aanpassen in drie niveaus.
Rijden Citroën C5 Aircross
Allemaal goed en wel, maar dat Citroën-merklogo op de neus creëert natuurlijk ook de nodige verwachtingen voor het rijgedrag. En die worden allemaal ingelost: vanaf de eerste meters voel je die obsessie voor comfort die de Franse constructeur nu al zovele decennia bezighoudt.

Elke C5 Aircross krijgt standaard de zogenoemde ‘progressieve schokdempers met hydraulische bumpstops’ – vooraan zitten er zelfs twee van die hydraulische aanslagpunten, voor het in- én het uitveren. Het resultaat is een klassieke ‘stalen’ ophanging die bijna aanvoelt als een pneumatische, door een verbluffende filtering te koppelen aan een degelijke koetswerkcontrole.
Akkoord, sportievelingen zijn hier aan het verkeerde adres; deze SUV geeft het welbehagen van zijn inzittenden voorrang op dynamisme. Maar is dat niet wat een degelijke gezinswagen hoort te doen? De Advanced Comfort-voorstoelen dragen ook hun steentje bij tot dat welzijn. Ze zaten al heerlijk in de vorige generatie, en gingen er nog op vooruit: hun schuimvulling, die verschilt per zone, zorgt voor een betere zijdelingse steun, die bovendien elektrisch verstelbaar is.

De duurdere varianten zijn bovendien uitgerust met verwarmbare en geventileerde stoelen met massagefunctie. Daarmee vormen ook langere ritten geen enkel probleem, temeer omdat het interieur van deze ë-C5 Aircross een waar stiltegebied is. Dat is onder meer de verdienste van de verzorgde aerodynamica, die stroomlijngeruis geen kans geeft, en aan de goede filtering van rolgeluiden, maar uiteraard ook en vooral van de elektrische aandrijving.
Prijs Citroën C5 Aircross
Voor iets meer dan 41.000 euro is deze elektrische C5 Aircross met 73 kWh-batterij een stuk minder duur dan een Skoda Enyaq of Volkswagen ID.4 met een vergelijkbare batterijcapaciteit. Temeer omdat Citroën zijn modellen voortaan een geruststellende acht jaar waarborg meegeeft.
En omdat niet iedereen zit te wachten op een Tesla of een Chinese EV, zou Citroën wel een keer goud in handen kunnen hebben…
Conclusie Citroën C5 Aircross
Deze nieuwe ë-C5 Aircross vinkt heel wat hokjes af die er in dit segment toedoen: een gedurfd lijnenspel, massa’s plek voor de inzittenden én hun bagage, een prinsheerlijk comfort en een redelijk verbruik, wat wil een mens nog meer?