Leapmotor is nog maar een klein jaar actief op de markt bij ons, en het Chinese merk heeft voor zijn Europese offensief voor een slimme aanpak gekozen: door zijn wagonnetje aan te haken bij het grote Stellantis-imperium, kreeg Leapmotor meteen toegang tot een goed geolied dealernetwerk.
Met messcherpe prijzen, een moderne technologie en een degelijke afwerking moesten de eerste modellen vervolgens de Europese klant zien te overtuigen. Al mikten die T03 als kleine stadsauto en de C10 als middelgrote SUV nog op een bescheiden publiek.
Met dit derde model ligt dat anders: de B10 richt als compacte SUV zijn pijlen op het hart van de Europese markt. Bovendien is deze auto van in het begin voor en door Europa ontworpen, zo vertelt Leapmotor er nog bij.
Concept Leapmotor B10
Anders dan zijn uiterlijk doet vermoeden, is de B10 geen ingekorte C10, zoals zijn nieuwe platform bewijst. Die Leap 3.5 gedoopte basis volgt het zogenoemde cell-to-chassis-concept, wat betekent dat de batterij deel uitmaakt van de zelfdragende structuur. De voordelen van zo’n aanpak? Een lager totaalgewicht, een dunnere bodem en een hogere stijfheid.
Design Leapmotor B10
Alleen zie je dat er aan de buitenkant van de B10 dus niet aan. De dagrijverlichting in dambordpatroon, verbonden door een lichtstrip, met de eigenlijke koplampen verscholen in de luchtinlaten, de gladde flanken met verzonken handgrepen, de geaccentueerde wielkasten, de sobere achterkant met zijn horizontale lichtbalk tegen een zwarte achtergrond à la Porsche Cayenne: het zijn stuk voor stuk elementen die we ook al bij zijn grotere broer zagen.

Anders dan die C10 heeft de B10 wel geen recht op een achterruitwisser. Niet nodig, aldus Leapmotor, omdat de rijwind de druppels wel wegblaast. Benieuwd wat dat argument waard is als je straks tijdens een hardnekkige miezer in de file terechtkomt…
Interieur Leapmotor B10
Binnenin is de B10 duidelijk familie van de C10, al tapt hij technologisch wel uit een moderner vaatje, met zijn digitale tellerpartij van 8,8 duim, zijn grote centrale scherm van 14,6 duim en zijn Leap OS 4.0 Plus-besturingssysteem. De aanraakinterface werkt soepel en snel, ook al duurt het net iets te lang voor de boel opgestart is.

Het dashboard vertoont tal van openingen waarin je in thuisland China allerlei accessoires kunt bevestigen, alleen komen die haakjes, tasjes en dergelijke niet naar Europa, volgens Leapmotor omdat ze de score bij de EuroNCAP-beoordeling negatief zouden beïnvloeden.

Plaats is er meer dan genoeg, ook achterin, maar voor lange ritten is de bank toch niet echt geschikt voor drie volwassenen. De koffer heeft een inhoud van 430 liter en is door zijn rechte vormen makkelijk bruikbaar; de laadkabel past in de kleine frunk (25 liter).
Rijden Leapmotor B10
Omdat er in onze contreien andere eisen worden gesteld qua weggedrag en rijhulpsystemen dan elders ter wereld, heeft Leapmotor naar eigen zeggen al vrij vlug in de ontwikkeling van de B10 de expertise ingeschakeld van Stellantis’ testcentrum in het Italiaanse Balocco. Als dat al zo is, dan hebben wij daar toch niet echt bijster veel van gemerkt: het stuur biedt amper feedback en is ofwel te licht ofwel overdreven direct in de sportstand.

Bovendien laat de comfortgerichte ophanging het koetswerk sterk deinen en rollen, waardoor de B10 bij het ingaan van de bocht snel aan onderstuur ten prooi valt. Dit is een auto die eerder uitnodigt tot een gezapige rijstijl. De 218 pk en 240 Nm sterke elektromotor blijkt nochtans geen moeite te hebben met de 1.845 kilogram van deze SUV, en de tussensprintjes zijn immer fluks genoeg om snel nog even in een gaatje te duiken.
Jammer alleen dat de energierecuperatie niet wat beter uitgewerkt is: de eenpedaalstand voelt onnatuurlijk aan en is mist efficiëntie. Goed nieuws is dat je storende rijhulpsystemen zoals de waarschuwing voor het overschrijden van de snelheidslimiet makkelijk kunt in- en uitschakelen via een shortcut op het stuur. Oef.
Batterij, rijbereik en laadkenmerken Leapmotor B10
Op het voorgeschotelde testparcours liet onze B10 met grote 67 kWh-batterij (waarvan 65 kWh bruikbaar) een stroomverbruik optekenen van 17,1 kWh/100 km, wat overeenkomt met een reëel rijbereik van ongeveer 380 kilometer. Met als kanttekening dat ons parcours nu ook niet meteen het meest representatieve was.

Wie zich voegt naar het vreedzame karakter van deze SUV, zal dat verbruik allicht nog zien zakken. Opladen kan driefasig met 11 kW op wisselstroom, en tot 168 kW op gelijkstroom – reken in dat geval op een klein halfuurtje om de batterij weer van 10 naar 80 procent van haar kunnen te krijgen. Daarmee zit de B10 in de goede middenmoot voor zijn segment.
Prijs Leapmotor B10
Dan moeten we het uiteraard nog even hebben over het voornaamste argument van deze B10: zijn prijs. De basisversie Life Pro, met ‘kleine’ 56,2 kWh-batterij, kost 29.900 euro, voor de Life Pro Max met grote batterij is dat slechts 2.000 euro meer.

Voor de door ons geteste Design Pro Max betaal je 33.400 euro, maar dan is ook echt álles inbegrepen: elektrisch verstelbare en geklimatiseerde voorstoelen, een panoramadak, een elektrische achterklep, een digitale sleutel (NFC of smartphone), een warmtepomp, een bekleding in imitatieleer, een 360-gradencamera, enzovoort. Het enige wat je daar nog aan kunt toevoegen, is metaalglanslak.
Conclusie Leapmotor B10
Uiteraard moet de Leapmotor B10 het in de eerste plaats van zijn prijs hebben, maar daarnaast biedt hij ook een erg verzorgd comfort en meer dan behoorlijke prestaties, in ruil voor een nog schappelijk verbruik. Maar om helemaal te kunnen overtuigen blijven zijn rijgedrag en rijhulpsystemen nog te veel op Chinese leest gestoeld.