Vijf jaar na het debuut van de MC20 is hier nu zijn opvolger, de MCPura. Nu ja, ‘opvolger’: In wezen is er niets veranderd. Deze sportwagen is nog altijd een Maserati Corse, alleen werd de ‘20’ in de naam ingeruild voor ‘Pura’ – of het jaartal van het origineel (2020) voor de essentie van het concept.
Voor alle duidelijkheid, de insteek veranderde niet – ook de MC20 serveerde het rijplezier en de beleving al in een pure vorm – alleen wordt dat ditmaal ook letterlijk zo benoemd in de naam van de auto.
Design Maserati MCPura Cielo
Het grootste nieuws hebben we daarmee al gehad. Zelfs esthetisch blijft alles min of meer behouden. Er is de nieuwe ‘haaienneus’, een verwijzing naar de eenzitsracers waaraan Maserati zijn legendarische status dankt, die geaccentueerd wordt door de agressievere voorbumper van de GT2 Stradale.

Er is ook een anders ontworpen achterbumper en dito diffusor. Die moeten het design wat symmetrischer maken – en uiteraard ook voor meer downforce zorgen. En dan zijn er nog de velgen: die kregen eveneens een ander design. De volledigheid gebiedt nog de gewijzigde logo’s en het uitgebreidere kleurenpalet te vernoemen, maar daarmee zijn we écht wel rond.
Interieur Maserati MCPura Cielo
Ook in het interieur zijn de verschillen op de vingers van één hand te tellen. Om de sportievere ingesteldheid kracht bij te zetten werd de lederen bekleding ingewisseld voor eentje van alcantara. Geen paniek echter, want wie toch liever wat koeienhuid rond de kuipstoelen hangt, kan die optioneel nog altijd bestellen.

Verder hoor je het nieuwe stuur te herkennen (dat enkel in de coupé optioneel geleverd kan worden met opschakellichten op de rand), terwijl je in het MIA-infotainmentssysteem (voor ‘Maserati Intelligent Assistant’) extra Performance-pagina’s kunt vinden. Ook die zijn overgenomen van de GT2 Stradale.
Nu gaan we van die status quo allerminst een halszaak maken. De MC20 was zowel vanbinnen als vanbuiten van een ongekende schoonheid, en die vaststelling kunnen we gewoon doortrekken naar de MCPura. Helemaal in deze open Cielo-vorm, onzes inziens de knapste der MCPura’s.

Wat we Maserati wél aanwrijven, is dat ze geen werk hebben gemaakt van een iets grotere koffer. Met 100 liter achterin en nog eens 50 liter onder de motorkap krijg je amper iets weggestoken in de MCPura.
Specs en prestaties Maserati MCPura Cielo
Als er stilistisch niets verandert, wat zou het dan onder kap? Pel je de achterkant weg, dan sta je opnieuw oog in oog met die fameuze Nettuno-V6. Een drieliter-biturbo die 630 pk en 720 Nm naar de achterwielen loodst, al dan niet via die lekker mechanisch klikkende schakellepels achter het stuur waarmee je zelf tussen de acht verhoudingen van de gerobotiseerde versnellingsbak kunt switchen.

Hoe vlot die cavalerie zijn weg naar het asfalt vindt, kun je bepalen via de centrale knop op de middentunnel en de vier rijprogramma’s die je op die manier bedient: van GT over Sport gaat het naar Corsa en ESC Off. Settings waarbij Maserati je telkens nog laat bepalen hoe hard je de schokdemping daarbij wil hebben.
Veel meer kunnen we niet wensen… op een luidere uitlaatnoot na misschien. De heesheid die vanaf de Sport-modus weerklinkt, rolt nochtans aangenaam in het oor; alleen zou ze dus wat meer uitgesproken mogen zijn.

En wie liever wat cijfermateriaal heeft: de MCPura sprint in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van meer dan 325 km/u.
Rijden Maserati MCPura Cielo
Het zou de kunde van deze McPura alleen maar extra in de verf zetten. Want dat de drieliter-V6 zo kan tekeergaan, is volledig te danken aan dat ongelofelijk uitgebalanceerde chassis – ondanks een 40/60-gewichtsverdeling over de voor- en achterkant.

Maar de voortrein is zo trefzeker en de variabele stuurbekrachtiging communiceert zo zuiver dat je moeiteloos die wat zwaardere achterkant in het gareel houdt. Het is wonderbaarlijk hoe kwiek deze toch 4,67 meter lange en 2,18 meter brede Cielo naar de binnenkant van de bocht hapt, om die vervolgens niet meer te lossen.
Grip lijkt er met hopen. Door het mechanische sper (optioneel te upgraden naar een elektronisch gestuurd differentieel), maar evengoed door de kloeke twintigduimers. Slechts occasioneel laten de 305/30-rubbers achteraan zich betrappen op wat geschuifel, dat vervolgens prompt in de kiem wordt gesmoord door de elektronica – tenzij je alle assistenten in slaapstand hebt staan.

Mag de zweep eraf, dan vervalt de MCPura in die andere rol die hij vlekkeloos vertolkt: die van comfortabele reisgezel. Met het dak open, de zon op je bol en die V6 rustig grommend achter je rug tikken de kilometers vlotjes weg. Zonder dat die trip onderbroken wordt door vervelend gestuiter, want ook met gehavend asfalt weet deze Maserati wel raad.
Prijs Maserati MCPura Cielo
Uiteraard heeft zoveel plezier wel zijn prijs: de MCPura moet minstens 230.250 euro kosten, en wil je deze Cielo, dan mag je daar nog eens 35.450 euro bovenop doen.
Conclusie Maserati MCPura Cielo
Perfectie bestaat niet. Al benadert deze Maserati de volmaaktheid toch angstvallig dicht. Want op een te kleine koffer en een iets te zacht klinkende uitlaatnoot na hebben wij verder weinig aan te merken op deze MCPura Cielo…