Bij Mercedes zijn ze een beetje geschrokken van het gebrek aan interesse in de nochtans berenkrachtige en bloedsnelle C63 AMG. Terwijl de M3 en M4 van BMW haast moeiteloos klanten lijken te vinden, krijgen ze hun ook als break beschikbare powerberline aan de straatstenen niet kwijt. De viercilindermotor in de neus is de kop van jut. Heeft deze Mercedes-AMG E53 Hybrid een vergelijkbaar probleem?
Aandrijving Mercedes-AMG E53 Hybrid
De Mercedes-AMG E53 doet het eveneens zonder V8. In het vooronder ligt een zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 3 liter, die gekoppeld wordt aan een elektromodule die het systeemvermogen naar 585 pk tilt. In de rijmodus Race Start-stand heb je zelfs even 612 pk tot je beschikking, dat is net zoveel als de vorige E63 uit zijn V8 schudde.

Die power wordt op het asfalt gezet via de automatische TCT-negenbak en de volledig variabele 4Matic+-aandrijving met slimme torque vectoring. Met een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden zijn de prestaties dan ook op niveau. Je mist de brutaliteit en het geluid van de V8, maar bij alledaags gebruik toont de geëlektrificeerde zespitter zich meer dan adequaat genoeg.
Dat Mercedes over de nodige ervaring met PHEV’s beschikt, blijkt uit de naadloze overschakeling van de elektrische naar de hybride modus en de efficiënte manier waarop de controlesoftware over de batterijstatus waakt. Alleen de versnellingsbak struikelt soms over zijn eigen voeten.
Weggedrag Mercedes-AMG E53 Hybrid
Het accupakket heeft een bruikbare capaciteit van 21,2 kWh, kan snelladen aan 60 kW en belooft een elektrisch rijbereik van bijna 100 kilometer. Maar de lithium-ions vreten wel aan het koffervolume (-170 liter) en voegen bovendien een heleboel kilo’s toe (2,3 ton rijklaar), gewicht dat je snel voelt wanneer de rechte stukken beginnen te knikken.

De vierwielsturing voegt wat beweeglijkheid toe, vooral bij lagere snelheden. Maar met het mes tussen de tanden lijkt die achteras soms wat te traag te reageren, waardoor je als bestuurder even een gebrek aan feedback en dus vertrouwen ervaart. Dat de batterijen die pendelbeweging van de achterkant versterken, zorgt soms ook voor een hartslagje extra.
De verlaagde AMG Ride Control-sportophanging met een breder spoor en grotere remmen (die wel wat gevoel missen) zorgt nochtans voor de nodige controle, maar van die onwennigheid op de limiet lijkt de E53 moeilijk af te geraken. Gelukkig wil dat niet zeggen dat deze Mercedes niet wil spelen, want op vraag van je rechtervoet laten de wielen flink wat rubber achter.
Design Mercedes-AMG E53 Hybrid
Je herkent de ook als break te bestellen E53 AMG aan zijn aangepaste voorpartij, die gretiger naar koellucht lijkt te happen. En aan de diffusor achteraan, die de twee dubbele uitlaatpijpen met ronde einddempers met elkaar verbindt. Op de achterklep prijkt er bovendien een spoilerlipje, dat net stijlvol genoeg blijft.

Binnenin heeft deze Mercedes geen seconde nodig om te overtuigen, enkel die haptische feedbackknopjes blijven het verder piekfijne interieur ontsieren. Sportstoelen en AMG-menu’s zetten de sfeer. De zes-in-lijn klinkt best aangenaam, toch kon AMG het niet laten om wat extra soundscapes door de boxen te pompen.
Prijs Mercedes-AMG E53 Hybrid
Conclusie Mercedes-AMG E53 Hybrid
De plug-inhybride aandrijflijn is ofwel erg zuinig ofwel erg snel, zoals ook het onderstel zowel comfortabel als scherp voor de dag kan komen (aan rijmodi geen gebrek). Maar daardoor heb je ook de indruk vooral in een snelle Mercedes te zitten, niet in een echt AMG-product. En voor dat geld zou je toch de indruk moeten hebben dat de magiërs uit Affalterbach aan de E53 gesleuteld hebben.
Een zoethoudertje voor de E63, maar geen partij voor de niet eens zo veel duurdere, veel en veel meer entertainende en speciaal aanvoelende M5.