Firefly doet een beetje zoals Mini twintig jaar geleden: het is tegelijk merk- én modelnaam. De trendy tak van de Chinese Nio-groep komt nu ook naar België, met een hippe elektrische stadsauto die de degens wil kruisen met EV's zoals de BYD Dolphin Surf, de Hyundai Inster en Renault 5 E-Tech. All behoren ook een Citroën ë-C3, Opel Corsa Electric of Peugeot E-208 tot zijn concurrenten.
Een bont gezelschap, waarin Firefly zich hoopt te onderscheiden door een premiumpositionering – in navolging van moederhuis Nio – en een aparte look.
Design Firefly
Aangezien Nio in tegenstelling tot Mini of Renault geen illuster verleden heeft om naar terug te grijpen, hebben de ontwerpers gekozen voor een eenvoudig, maar herkenbaar lijnenspel. Centraal daarbij staan drie geometrische figuren.

Drie cirkelvormen voor de lichtsignatuur voor- en achteraan, een afgerond ovaal voor het radiatorrooster en de strook tussen de achterlichten, en schuine strepen in een hoek van 45 graden als decoratief element. Gecombineerd levert dat een gedurfd, en behoorlijk origineel voorkomen op.
Afmetingen en koffer Firefly
De rechte lijnen van de Firefly leveren hem een erg ruim interieur op voor een auto van 4 meter lang, 1,89 meter breed en 1,56 meter hoog – de wielbasis van 2.615 millimeter is daar natuurlijk niet vreemd aan. Ook de koffer heeft een riant volume voor dit segment: 404 liter met de achterbank rechtop, uit te breiden tot 1.253 liter.

Bovendien heeft de Firefly ook nog een frunk van zomaar eventjes 92 liter, waarbij dat diepe vak in de neus mooie rechte wanden heeft én daarenboven uitwasbaar is, dankzij een stop in de bodem. Ideaal dus voor je boodschappen, maar ook voor een stel modderige laarzen…
Interieur en infotainment Firefly
Wat de aankleding van het interieur betreft, laat Firefly de keuze uit een crèmekleur of donkergrijs, zowel voor de stoffen bekleding van de basisversie Select als voor het imitatieleer van de topversie Comfort. Zoals het zijn trendy positionering betaamt, is de auto verder uitgerust met een audio-installatie van het type Dolby Atmos 7.1, met veertien luidsprekers en 640 watt. Een in 256 kleuren configureerbare sfeerverlichting is eveneens van de partij.

Ook qua gebruikersinterface ging Firefly zijn eigen weg. De multimedia werkt op een eigen besturingssysteem dat vanaf een volgende over-the-airupdate draadloos compatibel belooft te zijn met Apple CarPlay en Android Auto. Nu al van de partij is de slimme assistent Lumo, waarmee je via spraakcommando’s toegang krijgt tot bepaalde functies en instellingen, zodat je je blik bij de weg kunt houden.

Op het centrale aanraakscherm van 13,2 duim vind je ook nog een reeks handige shortcuts. Zo kun je de temperatuur in het interieur instellen door met twee vingers verticaal over de linkerkant van het scherm te gaan, terwijl je op dezelfde manier het audiovolume regelt aan de rechterkant. Met een zijwaartse veeg verhoog of verlaag je de blaaskracht van de ventilatie. Het klinkt omslachtig, maar het werkt best handig in de praktijk.
Veiligheid en rijhulp Firefly
Op het vlak van ADAS-rijhulpsystemen heeft deze compacte Chinees alles van een grote, dankzij het zogenoemde Firefly Super Sensing. Daarbij stuurt een geheel van 21 sensoren, radars en camera’s niet minder dan 24 assistenten aan, waaronder een autonome noodremhulp voor- en achteraan, een adaptieve cruisecontrol, een actieve spoorassistent, een rijstrookwisselassistent, een geavanceerde parkeerhulp, enzovoort.

Nu zijn we van Chinese auto’s intussen wel gewend dat ze propvol rijhulpsystemen zitten, maar bij Firefly hebben ze ervoor gezorgd dat de voornaamste daarvan – of de meest irritante, zoals de waarschuwing voor het overschrijden van de snelheidslimiet – makkelijk kunnen worden uitgeschakeld. Al is dat misschien voor één keer niet nodig, want de meeste lijken vrij goed afgesteld en niet te opdringerig.
Aandrijving en specs Firefly
De Firefly rust op een specifiek platform, FT1 gedoopt, en is zowaar een achterwielaandrijver… met de motor achterin (vandaar dus die grote frunk). Zijn synchroonmotor met permanente magneet is 105 kW/143 pk en 200 Nm sterk, en dat blijkt ruimschoots te volstaan om van deze Chinees een vlotte rakker te maken: de sprint van 0 tot 100 km/u is in 8,1 seconden geklaard, de top is begrensd op 150 km/u.

De stroom is afkomstig van een LFP-batterij met een capaciteit van 42,1 kWh (waarvan 41,2 bruikbaar), die een WLTP-rijbereik van 330 kilometer mogelijk maakt.

Op de snelweg mag je daar eerder 200 à 220 kilometer van maken. Onderweg bijladen aan een DC-snellader kan maximaal met 100 kW, waarmee je in optimale omstandigheden in een klein halfuurtje het batterijpeil van 10 naar 80 procent kunt brengen. De interne wisselstroomomvormer is daarentegen standaard slechts eenfasig (7 kW), zodat het loont om 350 euro bij te betalen voor het driefasige exemplaar van 11 kW.
Rijden Firefly
Met zijn bescheiden draaicirkel (9,4 meter) en zijn nauwkeurige en directe stuur komt deze Chinees aangenaam levendig voor de dag. Bovendien blijken zijn uitstekende zit- en veercomfort niet ten koste te gaan van de koetswerkondersteuning.

Sportief zouden we deze Firefly niet durven te noemen, maar hij is wel krachtig genoeg om overal vlot met het verkeer mee te kunnen. Het prima zicht rondom helpt daarbij ook een handje. De mate van energierecuperatie bij het vertragen kan makkelijk worden aangepast, maar er is ook een bijzonder efficiënte en geleidelijke eenpedaalmodus.
Conclusie Firefly
Deze Chinese Firefly zet zijn premiumambities kracht bij met een prima comfort, een slim ontwerp en overtuigende prestaties. Zijn vanafprijs van 29.990 euro maakt er wel geen koopje van, zeker niet voor een merk met een bescheiden dealernetwerk dat qua imago nog alles te bewijzen heeft.