Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Polestar 3 (2024) - de eerste echte Polestar getest

Geschreven door Frédéric Kevers op

Hoewel er een technische link met de Volvo EX90 is, kan je de nieuwe Polestar 3 zien als het eerste echte Polestar-model. AutoGids doet de test.

100.900 €

Het debuut van Polestar als autobouwer was wat schoorvoetend en geïmproviseerd. De plug-inhybride Polestar 1 was al even schaars als mooi, terwijl de Polestar 2 eigenlijk niet meer was dan een oude Volvo-conceptcar (de 40.2) met andere logo’s. Misschien toch wat te mager als het je ambitie is om Porsche het leven zuur te maken…

Maar nu is er de Polestar 3, een grote cross-over met een sportieve inborst. Een auto die op dezelfde basis rust als de Volvo EX90, maar die toch een eigen persoonlijkheid cultiveert.

Koetswerk: design en afmetingen Polestar 3

De Polestar 3 is 4,90 meter lang, 1,97 meter breed en 1,61 meter hoog en rust op een wielbasis van 2.985 millimeter. Een stevige knaap dus, die een riante binnenruimte belooft voor vijf inzittenden. Inderdaad, vijf, geen zeven (of zes) zoals bij de EX90; de aflopende daklijn maakt een derde stoelenrij onmogelijk. Vooraan gezien ziet de Polestar 3 er heel anders uit dan de 2. De lichtsignatuur is nog wel verwant aan de ‘Hamer van Thor’ van het Zweedse moedermerk, maar de ‘steel’ van die hamer loopt hier uit in een soort fake radiatorrooster. 

2024 Polestar 3 Long Range Dual Motor Pack Performance

De neus wordt verder nog gekenmerkt door een aerodynamische lip en een sterk duikende motorkap, die de geleiding van de luchtstroom moet verbeteren. Idem achteraan, waar het aflopende dak overgaat in een opvallende spoiler boven de achterklep. Voeg daar nog grote wielen (21 of 22 duim) aan toe die naar de uithoeken van het koetswerk werden geduwd, gladde flanken en discreet gespierde vleugels, en je krijgt een auto die op een elegante manier dynamisme uitstraalt.

Interieur: infotainment en koffer Polestar 3

Die markante vormgeving keert terug in het interieur. Het dashboard maakt een strakke en uitgepuurde indruk – daar merk je de Scandinavische invloed – en is bekleed met materialen die erg aangenaam ogen en ook zo aanvoelen. De klemtoon ligt op gerecycleerde of recycleerbare materialen, maar ook nappaleer voor de stoelen is nog verkrijgbaar. De rijhouding is wat dynamischer dan in de gemiddelde SUV, doordat de stoelen lager ingeplant zijn.

2024 Polestar 3 Long Range Dual Motor Pack Performance

Het instrumentendisplay is bevestigd op de stuurkolom zelf, zodat de leesbaarheid ervan altijd verzekerd blijft. Nagenoeg alle functies van de auto laten zich bedienen met de 14,5 duim grote verticale tablet centraal op het dashboard. Die interface vertrouwt op Android Automotive en de bijbehorende Google-functies, en is daardoor bijzonder gebruiksvriendelijk. Het heldere, rustgevende en slim ingerichte interieur van de Polestar 3 blijkt een echte cocon die uitnodigt tot lange reizen, waarbij het genieten is van de optionele Bower & Wilkins-audio-installatie met Dolby Atmos-technologie.

2024 Polestar 3 Long Range Dual Motor Pack Performance

Een koffervolume van 484 liter is niet enorm voor zo’n grote auto, maar volstaat in de praktijk ruimschoots voor vier inzittenden. In de neus vind je nog een bergvak van 32 liter: handig voor de laadkabels.

Specs, prestaties, rijbereik en laden Polestar 3

In eerste instantie is de Polestar 3 er bij ons enkel als Long Range Dual Motor. Standaard ontwikkelen die twee motoren samen 483 pk en 840 Nm, maar met het Pack Performance wordt dat 517 pk en 910 Nm en sprint de grote cross-over nog 3 tienden sneller naar 100 km/u (4,7 in plaats van 5 seconden).

2024 Polestar 3 Long Range Dual Motor Pack Performance

De batterij (van het NMC-type) heeft een capaciteit van 111 kWh, waarvan 107 bruikbaar. Opladen op wisselstroom kan driefasig met 11 kW; aan een supersnelle DC-lader haalt de Polestar 3 tot 250 kW. Met een volle batterij belooft Polestar een WLTP-rijbereik van 628 kilometer voor de gewone Dual Motor, en 561 kilometer voor de Performance-variant. 

Rijgedrag Polestar 3

De dubbele driehoeken vooraan en de meerarmige as achteraan worden aangevuld met luchtveren die de rijhoogte over 6 centimeter kunnen laten variëren, en met een vectoriële koppelverdeling achteraan. Daarmee komt deze grote Polestar verbazingwekkend dynamisch voor de dag gezien zijn stevige gewicht (2.584 tot 2.670 kilogram) – al zijn die kilo’s natuurlijk wel perfect evenwichtig verdeeld tussen de twee assen.

2024 Polestar 3 Long Range Dual Motor Pack Performance

Om een Porsche Cayenne qua sportiviteit of rijvaardigheid écht in verlegenheid te kunnen brengen, heeft Polestar nog wat werk op de plank. Maar op zichzelf beschouwd is het rijplezier zeker van de partij, dankzij een bijzonder geslaagde mix van comfort, prestaties en werkingsstilte. Afgekruid met een licht speels toets, door de Torque Vectoring, die de grote 3 het kenmerkende, maar netjes gecontroleerde karakter van een achterwielaandrijver geeft.

Prijs Polestar 3

Ook de prijzen van de Polestar 3 zijn premium. In afwachting van de achterwielaangedreven Single Motor-variant die als instapversie zal fungeren, kost de Polestar 3 minstens 85.500 euro - of zelfs 86.800, als je er ook de verplichte "afleverkosten" bij optelt. Voeg daar het Pilot Pack (2.800 of zelfs 5.000 euro met Lidar) en het Pack Plus (6.000 euro extra voor de Bower & Wilkins-audi, een elektrisch verstelbare stuurkolom, het PM2.5-luchtfiltersysteem, ...) en de rekening komt al snel in de buurt van de 100.000 euro. Zeker als je ook het Pack Performance wil.

    • Polestar 3 Long Range Dual Motor : vanaf 85.500 euro
    • Polestar 3 Long Range Dual Motor Pack Performance : vanaf 92.100 euro

Verdict Polestar 3

Met deze Polestar 3 krijgen we eindelijk een blik op de échte persoonlijkheid van het merk, waarin Scandinavisch minimalisme, een eersteklas comfort en prestaties van de bovenste plank hand in hand gaan. Daarmee is deze grote cross-over ook ineens een soort Scandinavische GT, weliswaar eentje met Chinese roots.

Verwante testen

In dit artikel : Polestar, Polestar 3

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker