Design Tesla Model Y Performance
Je moet twee keer kijken, want uitbundig is de Performance-variant van de Tesla Model Y niet. Toch spreken de koetswerkmodificaties voor zich. De voorzijde, die sinds de Juniper-update knipoogt naar het smoelwerk van de Cybertruck, krijgt een wat te subtiel ogend spoilerlipje onder zijn kin gekleefd.
Maar de aangepaste achterzijde van deze snelle Model Y laat zich minder snel over het hoofd zien. Op de achterklep staat een uit koolstofvezel vervaardigde spoiler en onder de bumper hangt een diffusor, waardoor de stevige dijen van deze Tesla er nog iets pronter lijken bij te staan.

De velgen geven het geheel nog wat extra peper en zout: gesmede 21-duimers, gevuld met rode remklauwen en omgord met P Zero-rubber van Pirelli. Schoonheidsprijzen gaat deze cross-over nooit winnen, maar de Performance voegt wel een streepje attitude toe.
Interieur Tesla Model Y Performance
Ook binnenin oogt deze topversie net iets strakker dan de zoveelste Model Y die je over onze wegen ziet zoemen. De Performance krijgt namelijk nauwer omsluitende sportstoelen die wat extra steun geven wanneer je de zweep laat knallen. Alleen een echt sportstuur, gehuld in alcantara of geperforeerd leder, zou hier niet misstaan.

En het wat kale, wel érg minimalistische interieur verdient beter dan dat centrale infotainmentsysteem dat zowat alle bedieningsfuncties bundelt. Je kunt blijven klagen over het opzet van die aanraakdisplay, maar de indeling van de menu’s is wel helder van opbouw en eenvoudig in gebruik.
De ergonomie is dus verzorgd, zeker omdat Tesla ingezien heeft dat een klassieke hendel achter het stuur voor de richtingaanwijzers toch wel handiger is dan een stel knoppen.
Specs en prestaties Tesla Model Y Performance
Verscholen in de menu’s van die aanraakinterface vind je ook een aantal specifiek voor de Performance ontwikkelde functies terug, waarvan de Insane-modus voor de aandrijving het meest tot de verbeelding spreekt. Naast de Standard-defaultstand kun je het aandrijfgeheel in het gemoedelijke Chill zetten, maar enkel in Insane weet het indrukwekkende prestatiepotentieel zich te bevrijden.
Geholpen door een gestuurde launch control volstaan in dat geval 3,5 seconden om van 0 naar 100 km/u te schieten. De reactie is zo brutaal en ogenblikkelijk dat wie zijn nekspieren niet een beetje opspant, geheid een whiplash oploopt.

De van de Plaid-varianten van de Model S en Model Y bekende Spaceballs-badges die de achterklep en de voorstoelen tooien, geven het gevoel van versnelling uitstekend weer: alsof je met warpsnelheid in de ruimte verdwijnt. In werkelijkheid is het bij 250 km/u afgelopen, maar doorgaans is dat meer dan snel genoeg.
Tesla gooit twee elektromotoren met een systeemvermogen van 460 pk in de strijd, al hadden het net zo goed 600 paarden kunnen zijn die aan de vier wielen lagen te sleuren, zo indrukwekkend voelt dat potentieel aan.
Rijden Tesla Model Y Performance
Onderweg kan deze cross-over nooit verstoppen dat hij 4,80 meter lang en 2,1 ton zwaar is, maar toch rijdt de Performance verrassend snedig. Tesla heeft dan ook extra tijd en moeite in de afstelling van het onderstel gestoken, met naast verstevigingen aan de (achter)ophanging ook adaptieve schokdempers.
De standaardset-up daarvan is al redelijk stevig, maar gedijt uitstekend bij een sportievere rijstijl. De sportstand houdt het koetswerk nog wat beter in het gareel, maar reageert wat springerig en nerveus wanneer het asfalt er minder goed bij ligt. Beenhard wordt het gelukkig nooit.

Dat de Performance agressieve tussensprints plaatst, mag geen verrassing heten. Die eigenschap hebben wel meer elektrische auto’s. Maar dat deze Model Y zo gretig uit onze hand zou blijven eten wanneer we het tempo gingen opvoeren, hadden we niet verwacht. Je kunt er echt stevig mee van bocht naar bocht denderen, laat in de remmen gaan en enthousiast weer het ruime sop kiezen. Een dynamische dimensie die zijn voorganger niet vond.
Dat deze Model Y zo gretig uit onze hand zou blijven eten wanneer we het tempo gingen opvoeren, hadden we niet verwacht.
Ook spelen met de remenergierecuperatie is mogelijk, maar daarbij misten we toch schakelpeddels om wat meer gevoel in de vertragingen te krijgen – dat doet een Hyundai Ioniq 5 N toch een stuk beter. Ook de voldoende zwaar aanvoelende stuurinrichting mocht wat meer feedback geven, al is het stuur wel direct en precies.
Hoewel de Performance zotte manoeuvres uit zijn hoed kan toveren, mist hij trouwens de speelsheid van bovengenoemde Hyundai. Maar die vraagt wel meer inzet en inlevingsvermogen van zijn bestuurder. Bovendien is hij een stuk duurder dan deze Tesla.
Laadkenmerken en rijbereik Tesla Model Y Performance
De Amerikaanse constructeur communiceert nog altijd niet over de exacte capaciteit van de batterijen, maar reken op ongeveer 80 kWh. Dat accupakket belooft een rijbereik van 580 kilometer en kan snelladen met 250 kW, maar tijdens onze testweek raakten we niet verder dan 450 kilometer en 195 kW.

Nu goed, wanneer je deze Model Y tegen zijn directe concurrenten afzet, blijven dat uitstekende praktijkwaarden. Maar de technologische voorsprong waarmee Tesla iedereen aanvankelijk naar adem deed happen, zijn de Amerikanen inmiddels kwijt.
Prijzen Tesla Model Y Performance
Conclusie Tesla Model Y Performance
Dat je het moeilijk hebt met het merk Tesla, is begrijpelijk, want eigenaar Elon Musk heeft zich de afgelopen maanden flink misdragen. Net zoals je je vragen kunt stellen bij de meerwaarde van de Performance ten opzichte van de reguliere Model Y.
Toch heeft de Amerikaanse constructeur mooi werk geleverd, door wat meer beleving en coolness in het wat generische concept te stoppen. En daardoor vallen de verschillende puzzelstukken mooi in elkaar, zeker als je de prestaties, de laadkenmerken en het rijgedrag afweegt tegenover het prijskaartje.