Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Golf Variant

Hoewel de Variant slechts 15 procent van de verkoop van de Golf uitmaakt, is hij een belangrijke speler in het segment. De nieuwe generatie heeft recht op dezelfde privileges als de berline.

Prijs
NB

Terwijl de vorige Golf Variant iets minder lang was dan zijn voorganger, is de breakversie van de zevende Golf-generatie opnieuw 2,8 centimeter gegroeid. Hij is daarentegen wel gestroomlijnder, want 2,3 centimeter minder hoog. Toch nam de hoofdruimte met 1 centimeter toe. Als gevolg van de grotere buitenmaten nam ook het koffervolume toe, met 100 liter, tot 605 liter normaal tot 1.620 liter wanneer de achterbank is neergeklapt (in twee ongelijke delen). Die handeling kan voortaan makkelijker worden uitgevoerd van in de koffer en heeft als resultaat een nagenoeg vlakke laadvloer. Het in- en uitladen wordt vergemakkelijkt doordat de laadvloer op gelijke hoogte kan worden gebracht met de kofferdrempel.

Aangezien hij op het MQB-platform van de Golf VII staat, loopt de breakversie technisch logischerwijze gelijk met de berline. Qua uitrusting heeft ook de Golf Variant recht op de adaptieve snelheidsregelaar met noodremfunctie bij lage snelheid en de functie Multi Collision Brake, die standaard zijn sinds de Golf VII. Ook de uitgebreide optielijst neemt hij over van de berline, maar daarop zullen we hier niet ingaan. Bij onze noorderburen, in de buurt van Schiphol (waar Volkswagen ook de nieuwe Golf BlueMotion voorstelde), konden we twee motoren testrijden. Het vlakke landschap en de flitstoestellen op iedere straathoek kwamen het verbruik ten goede: we lazen zowel in de 1.4 TSI 140 als in de 2.0 TDI op de boordcomputer een gemiddelde van 4,5 l/100 km af, wat een prima resultaat is voor een auto van dit formaat.

Nu er ook een BlueMotion-versie van de Golf Variant gepland is, zou de break zijn aandeel in de verkoop van VW's middenklasser moeten kunnen vergroten, temeer omdat de meerprijs van 1.000 euro ten opzichte van de berline ruimschoots gecompenseerd wordt door het extra laadvolume dat de auto biedt en dat het goede weggedrag van de auto geenszins beïnvloedt.

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Golf Variant nalezen in AutoGids 881 van 7/8/2013.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker