Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Golf

Vrij snel na de zesde generatie van de VW Golf komt nummer zeven er al aan. En ja, ze hebben het hem in Wolfsburg weer maar eens gelapt: de Golf VII is de nieuwe standaard bij de middenklassers.

Prijs
NB

Als je de eerste keer op een nieuwe Golf VII toestapt, vallen je twee dingen op: eerst en vooral hoezeer het een Golf is gebleven, bij nader inzien hoeveel details er zijn veranderd en hoeveel strakker de algemene look is geworden. Je opent de achterklep om je bagage kwijt te kunnen en je merkt dat de laaddrempel niet te hoog is (blijkt dat hij ook nog 2 centimeter is verlaagd ten opzichte van de vorige versie). De kofferruimte zelf is duidelijk groter en benadert nu de beste van zijn segment. Bij het instappen valt het gedempte, sonore geluid van de dichtklappende deuren op - dit hoorde je tot voor kort enkel maar bij wagens van een of twee klassen hoger.

Al meteen blijkt dat de nieuwe 1.4 TSI zich bijzonder goed uit de slag trekt. Op het instrumentenbord zien we wanneer de cilinderuitschakeling actief is, maar in de aandrijflijn zelf merk je dat nauwelijks. In zijn geheel genomen rijdt deze 1.4 TSI dan ook bijzonder efficiënt, maar misschien is het allemaal ietwat aseptisch en mis je dat tikkeltje rijplezier. Daarvoor zullen de GT-versies moeten zorgen... Is de auto van DDC voorzien (de elektronische dempingcontrole), dan merk je een duidelijk verschil tussen de comfort- en de sportstand. Enkel met dwarse voegen heeft de vering nogal wat last, ongeacht de stand.

Volkswagen is er nog maar eens in geslaagd om met deze zevende editie van zijn all-time favorite en kaskraker Golf de bakens te verzetten. Nummer zeven brengt - alweer - geen opschudding teweeg, noch qua design noch qua rijervaring, maar dat is ook niet de bedoeling - eventueel kunnen latere versies daar nog aan tegemoetkomen. Het doel was de trouwe Golf-klant in de eerste plaats niet af te schrikken en hem in de tweede plaats het neusje van de zalm aan te bieden in het segment dat hem zo na aan het hart ligt. Mission accomplished, zouden we zeggen.

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Golf nalezen in AutoGids 860 van 17/10/2012.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker