Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

IAA-Autosalon Frankfurt 2017 - ontdek hier het laatste nieuws ...

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Polo : volgroeid

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

Voor zijn zesde generatie lijkt de nieuwe VW Polo eindelijk helemaal volgroeid. Hij biedt meer binnenruimte, rijdt beter, lijkt zeer goed in elkaar gezet en kan nu haast alle luxe en rijhulpsystemen van een middenklasser aanbieden.

Het concept 

Het concept van de kleine 3- of 5-deurs hatchback is al enkele decennia oud. Deze VW Polo is nu aan zijn zesde generatie toe en de eerste kwam er in 1975. Toen was het in feite een cadeautje van Audi, dat de Audi 50 had ontwikkeld maar dat soort auto uiteindelijk te klein/niet voornaam genoeg vond voor de weg die het merk uit Ingolstadt wou op gaan. Ondertussen hebben ze wel zelf terug een A1 op dezelfde basis en met ongeveer dezelfde afmetingen. 

  • Motoraanbod
  • Binnenruimte
  • Veilig en plezierig weggedrag
  • Niet goedkoop
  • Niet spectaculair veranderd
  • Geen 3-deurs meer

Wat is nieuw? 

Zowat alles. De Polo is de tweede “kleine” in de grote VW-familie die nu van het MQB A0 platform gebruik maakt, na de recent gelanceerde Seat Ibiza. Ook het kleedje is helemaal nieuw en de auto ziet er een stuk volwassener uit, gespiederder ook. Niet verwonderlijk, hij is ook een stuk groter geworden, zo’n 8 cm in de lengte en 7 cm in de breedte, op een bijna 10 cm langere wielbasis. De binnenruimte is navenant vergroot, ook de kofferruimte, zodat de nieuwe Polo nu zowat de binnenruimte biedt van de vroegere… Golf IV. Toch hadden we qua vormgeving, die zeker een stuk expressiever is dan de toch wel erg gewone voorgangers, nog graag iets meer verwacht dan de looks van een “kleine” Golf, de nieuwe Ibiza scoort daar toch sterker. Binnenin laat VW nu wel, indien gewenst, het grauwzwarte vallen ten voordele van felle kleuren, terwijl de afwerking duidelijk op niveau is. Zoals heel wat concurrerende merken (maar in tegenstelling tot Ford met zijn nieuwe Fiesta) biedt VW geen 3-deurs versie meer aan van deze Polo, de verkoop ervan bedroeg hoogstens een vijfde van het totaal (en dan nog vooral voor verhuurbedrijven) en dat vonden de marketingmensen bij VW niet meer de moeite.

De parallel met zijn beroemde grotere broer trekt zich ook op andere vlakken door: hij gebruikt voor een groot deel dezelfde motoren, tot de tweeliter TSI van 200 pk toe voor de komende GTI-versie, staat op een verwant platform en biedt nu ook een hele reeks rijhulpsystemen die VW een tijd terug op de Golf introduceerde en die nu langzaam naar “beneden” druppelen. Onder meer Front Assist en City Emergency Braking (met voetgangersherkenning) zouden  standaard worden, net zoals op de Golf. 

Hoe rijdt hij? 

We reisden voor een eerste kennismaking even over en weer naar Hamburg, om daar in de Elbe-omgeving met drie versies van de al gekende en gereputeerde eenliter driecilinder te rijden, een atmosfersiceh basisversie met 75 pk en twee TSI’s (met turbolading) van respectievelijk 95 en 115 pk. VW verwacht trouwens dat het leeuwenaandeel van de Polo-verkoop met deze benzinedriepitter zal gebeuren en voorziet voor de 1.6 TDI turbodiesel slechts een aandeel van 15%, terwijl de TGI CNG-versie van 90 pk toch ook 5% klanten zou moeten overtuigen.

Van de 3 gereden versies leek de 95 pk TSI ons de zachtst draaiende en soepelste, de 115 pk-versie van dezelfde motor toonde zich uiteraard zeer fluks (de grotere Polo weegt niet meer dan zijn voorganger), maar draaide iets minder soepel en was wat rumoeriger, terwijl zijn 6-bak niet zo vlot schakelde als de vijfbak op de twee lagere versies. Ook de kleine, atmosferische eenliter (met in dit geval 75 pk, 65 pk is bij ons ook nog mogelijk maar die konden we (nog) niet rijden) voelt niet ondergemotoriseerd aan (toch niet met 2 inzittenden) en toonde zich heel soepel in de hernemingen.

De Polo is ook de eerste in dit segment die met een gestuurde demping kan verkregen worden, maar ook de normale ophanging zorgt voor een goed comfort, hierbij geholpen door uitstekend zittende stoelen. Achterin is duidelijk meer plaats dan in de voorganger en in de kofferruimte kan ook aardig wat meer (70 liter volgens de normmeting).

Qua wegligging hebben we evenmin te klagen, dat was al grotendeels zo bij de voorganger, maar de nieuweling lijkt ons levendiger te rijden en kwieker en nauwkeuriger in te sturen. De landwegen rond Hamburg waren redelijk druk bereden en niet van die aard dat we het onderste uit de kan konden halen qua rijgedrag, daarvoor moeten we dan maar wachten op onze vertrouwde wegen. 

Wat kost hij? 

Op het ogenblik dat we dit schrijven, lijken de eerste prijzen binnen te druppelen. De instapversie (Trend met 1.0 van 65 pk) blijft met 14.990 euro ongeveer op hetzelfde prijsniveau als zijn voorganger, de 75  pk-versie kost 1.000 euro meer en de 1.0 TSI van 95 pk doet daar nog eens 1.000 euro bovenop. Gezien de vergroting in volume en het betere standaarduitrustingsniveau is dat een serieuze inspanning van invoerder D’Ieteren, maar het is wel zo dat de Polo in zijn segment tot de duurdere modellen blijft behoren. Aangezien er nu ook zoveel “dikkere” motoren beschikbaar worden en ook weer zoveel meer opties kunnen verkregen worden, mag je niet schrikken als er ook Polo’s van 25.000 euro en meer zullen zijn en dan hebben we het nog niet over de GTI uiteraard. 

Wie zijn de concurrenten? 

De Polo zit in een van de grootste en hardst bevochten segmenten van de markt, zowat elke “generalist” heeft dus een of meerdere modellen in de aanbieding en zelfs de premium merken beginnen er zich voor te interesseren (cfr. de komende, volledig nieuwe Audi A1 uit de eigen groep). De grootste concurrenten zijn voor de hand liggend en zeker wat de Fransen betreft (Citroën C3, Peugeot 208, Renault Clio) een stuk goedkoper qua instapprijs. Daarnaast is er de bestseller van Ford, de eveneens spiksplinternieuwe Fiesta (haast even duur), de al wat oudere (maar goedkopere) Opel Corsa, de eerder genoemde en technisch gelijke Seat Ibiza (ook minder duur) en de even dure (onlangs gefacelifte) Toyota Yaris. In deze opsomming mogen we zeker ook niet de Koreanen vergeten, zijnde de Hyundai i20 en vooral de splinternieuwe Kia Rio die recent nog een vergelijkingstest won in AutoGids. 

ONS VERDICT 

Met de komst van de zesde generatie is de VW Polo helemaal volwassen geworden. Gelukkig oogt hij ook iets vrolijker, vooral binnenin, uiterlijk had hij voor ons nog wat sterker mogen evolueren, maar zo kennen we ze niet bij VW. Hij is ook een stuk ruimer dan zijn voorganger en dat merk je aan interieur- en kofferruimte.

Technisch gezien komt de nieuweling nu ook wel heel sterk bij de Golf aanleunen, aangezien niet alleen heel wat motoren maar ook (gedeeltelijk) het platform en een boel rijhulpsystemen nu ook in de Polo te krijgen zijn. Een serieuze vooruitgang, waarvoor wel betaald moet worden, zeker in vergelijking met sommige concurrenten.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Polo