Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Lotus Eletre S

Geschreven door Xavier Daffe op

Een Lotus met een SUV-koetswerk en een elektrische aandrijving, die dan ook nog eens in China van de band rolt? De gedachte alleen al doet de merkliefhebbers van het eerste uur steigeren. En toch is deze Eletre de meest vernieuwende Lotus sinds lang.

123.090 €
  • Score redactie 15.80 /20

Als S-versie staat de Eletre voor 124.090 euro in de catalogus. Voor de auto op deze pagina’s wordt dat echter 167.300 euro, als gevolg van alle opties waarmee hij was uitgerust. Te beginnen bij de 6.390 euro die Lotus aanrekent voor een extra setje winter­banden op velg, boven op de originele wielen. De basisversie van de Eletre is er vanaf 98.690 euro, voor de monsterachtige R spreken we over minstens 154.090 euro. Is dat duur of niet duur? Alles is relatief…

Een Audi SQ8 e-Tron heeft ‘maar’ 503 pk, maar kost toch ook al 103.500 euro. Voor een BMW iX xDrive 50 is dat 523 pk en 110.000 euro. Daarmee vergeleken lijkt een Kia EV6 GT AWD met zijn 585 pk voor minder dan 74.000 euro een koopje, maar dan zitten we natuurlijk niet helemaal in hetzelfde segment. Dan lijkt een Mercedes EQS SUV 580 met zijn 544 pk een betere rivaal voor onze Eletre S en zijn 611 paarden, maar voor die Duitser ben je minstens… 176.055 euro kwijt.

Bij Porsche is het nog wachten op een puur elektrische SUV, maar met wat goede wil zou je een Taycan Sport Turismo GTS van 598 pk en 147.000 euro als concurrent kunnen zien. Uiteindelijk komt een Tesla Model X nog het dichtst in de buurt: daar krijg je zelfs 670 pk voor iets meer dan 100.000 euro. Een buitenkansje!

29 kWh/100 km

Kortom, wat verhouding prijs-prestaties-uitrusting betreft, vormt deze Lotus zonder meer een sterk aanbod. Net zo overtuigend is zijn rijbereik, dat tijdens onze test in de buurt uitkwam van 450 kilometer, ondanks buitentemperaturen onder 10 graden Celsius. Na twee dagen van intensief testrijden op een gevarieerd parcours lieten we een gemiddeld stroomverbruik optekenen van 29 kWh/100 km. Zonder de energieverslindende fotosessie én de aanwezigheid van winterbanden, die een grotere rolweerstand hebben op asfalt dan zomerbanden, hadden we een stuk lager uitgekomen.

Kortom, best een goed resultaat dus, dat getuigt van de erg verzorgde en actieve aerodynamica (die de auto bijvoorbeeld dichter bij de grond legt bij hoge snelheden). Diezelfde stroomlijn ligt ook aan de basis van de indrukwekkende stilte in het interieur. Normaal in een EV, zul je zeggen, maar hier worden ook stroomlijn- en parasietgeluiden keurig geweerd. De dubbele beglazing die standaard is voor alle versies, zal daar ook niet vreemd aan zijn.

Geteste versie

Verbruik gemengd NB
CO2-uitstoot 0 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 1,17 €
VAA per maand NB

In dit artikel : Lotus, Lotus Eletre

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker