Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Lotus Eletre S

Geschreven door Xavier Daffe op

Een Lotus met een SUV-koetswerk en een elektrische aandrijving, die dan ook nog eens in China van de band rolt? De gedachte alleen al doet de merkliefhebbers van het eerste uur steigeren. En toch is deze Eletre de meest vernieuwende Lotus sinds lang.

123.090 €
  • Score redactie 15.80 /20

De eerste vierwielaangedreven Lotus ooit is meteen ook de ruimste. De twee voorste inzittenden worden van elkaar gescheiden door een brede console, waarvan de ergonomie zichzelf uitwijst. Voor het leeuwen­deel van de functies moet je weliswaar terecht op het HD-OLED-aanraakscherm van 15,1 duim, maar de temperatuur regelen doe je ofwel met een stemcommando of via twee permanent bereikbare cur­sors.

Links en rechts van het stuurwiel vind je in totaal vier peddels – of beter: twee keer twee opgesplitste exemplaren. De linker dient om de energierecuperatie te regelen: aan de bovenste helft trekken maakt de motorrem sterker (zonder evenwel ooit het niveau van een one pedal-­modus te bereiken), met de onderste helft maak je die opnieuw zwakker. Een gelijkaardig principe geldt voor de rechterpeddel, waarmee je via de twee helften op en neer door de rijprogramma’s scrollt. Een oplossing die in de praktijk best handig blijkt. Verder kijk je vanachter het stuur uit op een multifunctioneel display van 12,6 duim (eveneens in HD), maar vooral op een head-updisplay van 29 duim, dat aangevuld wordt met pertinente vormen van augmented reality.

In zijn normale opstelling is de Eletre een vijfzitter, met achterin een klassieke achterbank, maar optioneel kun je die vervangen door twee afzonderlijke stoelen. Alle inzittenden hebben volop ruimte, en ze hoeven evenmin te beknibbelen op hun bagage, want de kofferinhoud is riant (688 liter voor de vijfzitsconfiguratie). Een speciale vermelding is er ook nog voor het KEF Reference-audiosysteem met 2.160 watt, 23 luidsprekers, 3D Surround Sound en Dolby Atmos. Goed voor een geluids­ervaring waarvan je haren rechtop komen te staan…

In dit artikel : Lotus, Lotus Eletre

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker