Detailtests / 2025 Polestar 3 Long Range Dual Motor 111 kWh
Als een soort elektrische Porsche Cayenne, maar dan met een Scandinavische inslag, zo zou je de Polestar 3 nog het beste kunnen omschrijven. Maakt het sportieve broertje van de Volvo EX90 zijn status van vaandeldrager voor het Zweeds-Chinese merk waar?
- Score redactie 16.30 /20
Bij Polestar geen blingtoestanden als het Hyperscreen van Mercedes: het interieur van de 3 getuigt van de typische Scandinavische soberheid – zonder te vervallen in het buitensporige minimalisme van Tesla. Het luchtige dashboard speelt met horizontale lijnen en met een gelaagde opbouw van materialen (sommige synthetisch en gerecycleerd, andere van natuurlijke oorsprong) om de belangrijkste onderdelen van de cockpit eruit te lichten.
We denken dan aan het lcd-display van 9 duim dat dienstdoet als instrumentenpaneel, of aan het verticale aanraakscherm van 14,5 duim. Allebei grijpen ze terug naar de typische graphics voor het merk, waarbij gespeeld wordt met contrasten tussen zwart, grijs, oranje en wit om altijd en overal een goede leesbaarheid te verzekeren.
Android Automotive
Android Automotive zorgt voor een snelle en alerte interface, met helder gestructureerde en logisch opgebouwde menu’s. En gelukkig maar, want verder zijn er eigenlijk geen fysieke knoppen meer, tenzij de draaiknop voor het audiovolume op de middenconsole, de ruitenheffers op de deuren of de hendels aan het stuur voor de rijrichting en voor de lichten en ruitenwissers.
Al de rest bedien je op het scherm… of op het stuurwiel. Helaas zijn de knoppen op dat laatste vervangen door touchpads met haptische feedback, zonder enige aanduiding voor hun functie. Behoorlijk verwarrend, én zelfs frustrerend. De passagiers hebben daar allemaal geen last van.
Zowel voor- als achterin is het heerlijk toeven: de voorstoelen zowel als de achterbank combineren een degelijke steun met een eersteklas comfort; plaats is er genoeg en de akoestisch gelaagde ruiten zorgen voor een gedempte sfeer. Het glazen panoramadak doet overdag het licht binnenstromen, terwijl je er ’s nachts met wat geluk de Poolster door kunt spotten. We zeiden het elders al: deze 3 is een fantastische reisauto. Je mag alleen niet te zwaar gepakt en gezakt zijn, want dan schiet de koffer tekort.
In dit artikel : Polestar, Polestar 3

Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands