Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Volvo EX30 Single Motor Extended Range (Ultra)

Geschreven door Iwan Kneuts op

De Volvo EX30 bestormt de markt als “eerste elektrische premium cross-over in het B-segment”. Hij doet dat op een heel eigen en eigenwijze manier, en alleen al daarvoor verdient hij onze sympathie. Maar of het ook de juiste keuze is, dat zal de tijd uitwijzen.

50.960 €
  • Score redactie 15.90 /20

Rustgevend. Dat is het eerste wat ons te binnen schiet wanneer we in de EX30 stappen. Esthetisch werkt de minimalistische aanpak. Het interieur maakt een opgeruimde indruk, wat het ruimtegevoel ten goede komt. Volvo koos voor een maximum aan gerecycled of recycleerbaar materiaal. De sierinzetstukken op het dashboard zijn standaard van denim, maar ook vlas is mogelijk, net als een gerecycleerde kunststof met een toplaag van zichtbare schilfers, afkomstig van oude raamkozijnen en rolluiken.

Het maakt op het eerste gezicht een ietwat koude indruk, maar past anderzijds perfect in het concept – Volvo geeft zo een eigen invulling aan duurzaamheid. 

Moduleerbare middenconsole

Het geheel is qua indeling ook goed doordacht. Zo is het handschoenkastje, dat wordt geopend via het centrale aanraakscherm, naar het midden van het dashboard verplaatst, zodat het ook voor de bestuurder gemakkelijk toegankelijk is. Erg handig is de moduleerbare middenconsole, met bovenaan een schuifsysteem en onderaan een tunnel met een uitneembaar opbergbakje voor kleine spullen dat ook voor de passagiers achterin bereikbaar is.

Verder is er ook een inductielader voor de smartphone, die helaas niet helemaal conform de Belgische wetgeving is, want zichtbaar. Opletten dus. 
Qua effectief beschikbare zit- en bagageruimte is de EX30 dan weer geen hoogvlieger. Voorin is er geen enkel probleem, daar heb je ruimte zat. Achterin wordt het al wat moeilijker, vooral als gevolg van de beperktere beenruimte en de korte zitting van de achterbank.

Die laatste kan in twee asymmetrische delen worden neergelegd, wat de beschik­bare bagageruimte vergroot van een matige 318 liter naar 904 liter. Dat is dan inclusief de 61 liter grote bergruimte onder de vloer. De ‘frunk’ in de neus is niet groot, maar volstaat net om de laadkabel(s) in op te bergen.

In dit artikel : Volvo, Volvo Ex30

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker