Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Volvo EX30 Single Motor Extended Range (Ultra)

Geschreven door Iwan Kneuts op

De Volvo EX30 bestormt de markt als “eerste elektrische premium cross-over in het B-segment”. Hij doet dat op een heel eigen en eigenwijze manier, en alleen al daarvoor verdient hij onze sympathie. Maar of het ook de juiste keuze is, dat zal de tijd uitwijzen.

50.960 €
  • Score redactie 15.90 /20

We waren nauwelijks enkele kilometers aan het rijden of het was al zover. Bij het insturen van de eerste scherpere bocht – een langgerekte rechtse – werden we al meteen terechtgewezen door de aandachtsassistent, met de melding dat we voor ons moesten kijken. Heeft de persoon die dit onding heeft ontwikkeld, eigenlijk wel een rijbewijs? Voor ons lonkt in dit geval de vangrail; in een bocht kijk je naar het einde ervan, in de richting die je uit wilt. Niet volgens de aandachtsassistent van Volvo dus. 

En het zou niet de laatste keer zijn dat de elektronische schoonmoeder zich kwam moeien. De ogen op de weg houden, Volvo? We willen wel, maar als jullie de snelheidsmeter op het centrale display zetten en de bediening van zowat alle functies centraliseren in het aanraakscherm, dan kan het al eens gebeuren dat onze ogen even van de weg afdwalen.

De camera blokkeren brengt ook geen soelaas, want je wordt dan meteen gesommeerd om de obstructie weg te halen. Een head-updisplay zou hier de oplossing zijn, maar dat past dan weer niet binnen het concept. Of een klein display op de plaats waar nu de camera staat gemonteerd, zoals in de EX90, maar helaas past dat evenmin in een auto waar minimalisme troef is. 

Minimalisme

Op zich kunnen we dat minimalisme wel smaken. Het interieur van de Volvo EX30 straalt namelijk de rust uit die je, zeker in een elektrische auto, verwacht. Het is een aangename cocon, ook voor lange ritten. Uitstekend zittende en steunende stoelen, een (onder- en bovenaan afgeplat) stuurwiel dat perfect in de hand valt, en een geluidsinstallatie uit de duizend: alles is aanwezig om van elke kilometer te genieten.

Op die ene elektronische pestkop van hierboven na. Of neen, er is nog een tweede: de ‘intelligente’ (nu ja) snelheidsassistent, maar die kun je via een programmeerbare knop op het stuur het zwijgen opleggen. Tenminste, wanneer je diezelfde knop niet wilt gebruiken om de one pedal drive rechtstreeks in of uit te schakelen, of om de schermweergave aan te passen. Een keuze die je moet maken door af te dalen in de menu’s.

En akkoord, dat zijn dingen die je best voor je vertrek doet, maar toch... Het toppunt is dat wanneer je voor geassisteerd rijden op de autoweg kiest, je rustig kunt rondkijken zonder dat er een haan naar kraait.

Elektronische bemoeizucht

Los daarvan moeten we daar eerlijkheidshalve aan toevoegen dat de bediening via een centraal aanraakscherm bij Volvo bij de betere is. Maar hallo, er zijn misschien ook nog actieve bestuurders die zélf hun veiligheid in handen willen nemen en willen genieten van écht auto­rijden? Akkoord, ze worden schaarser, maar ze bestaan nog.

Wat die elektronische bemoeizucht des te spijtiger maakt, is dat deze Volvo EX30 ook alles in huis heeft om die ‘ouderwetse’ bestuurder te plezieren. Want ook dat viel ons vanaf de eerste bocht die naam waardig op: deze elektrische stads-SUV stuurt bijzonder prettig. Verwacht echter niet dat de EX30 scherp als een mes door de bochten snijdt.

Dat is enerzijds zijn roeping niet en anderzijds is er zijn massa van bijna 1,9 ton, waardoor de auto bij iets té enthousiast bochtenwerk al snel tegen zijn limieten aanschurkt. Maar wie daar een beetje rekening mee houdt, ontdekt snel een auto die misschien wel verrassend plezant rijdt. 

Prima compromis

Een bijzonder evenwichtige auto, zo kun je de EX30 het best noemen. Het stuur voelt absoluut niet te sterk bekrachtigd aan en Volvo heeft zich evenmin laten verleiden om de weerstand artificieel zwaarder te maken en zo de illusie van sportiviteit op te roepen. Dat een stuur dezer dagen nog nauwelijks feedback geeft, daaraan zijn we intussen gewend geraakt, maar Volvo heeft hier wel een prima compromis gevonden.

Ook de ophanging verdient een speciale vermelding, want ook daar is de balans tussen comfort en amusant rijgedrag goed in evenwicht. Mede door de lange veerweg worden oneffenheden in het wegdek vlotjes verteerd, zonder dat de auto gaat dweilen. Integendeel zelfs, de EX30 laat zich netjes in de bocht zetten, waar de ophanging rolneigingen zeer goed intoomt.

Een tip wel: schakel tijdens dergelijke ritten de one pedal-modus uit. Beter is het om de vertragingen zelf te controleren, wat met het goed te doseren rempedaal perfect kan. 

In dit artikel : Volvo, Volvo Ex30

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker