Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi A8 50 TDI : De nieuwe prestigeberline uit Ingolstadt

In het kort

  • Rijdynamiek

    De V6-TDI is hier gekoppeld aan een starter-alternator en een lithiumbatterij van 10 Ah, om samen een mild hybrid-oplossing te bieden… Althans in theorie, want in de praktijk heeft de elektrische ondersteuning niet veel invloed op het verbruik. Qua rijplezier blijft de V6 een topper, maar hij verdient wel meer verfijning in combinatie met de automaat. Tot slot ligt de A8 met zijn vierwielaandrijving en zijn (optionele) vierwiel-sturing nog altijd onverstoorbaar op de weg.

  • Veiligheid

    De A8 zit op niveau 3 voor autonoom rijden. Dat wil zeggen dat hij tot 60 km/h zonder menselijk ingrijpen zijn snelheid kan aanpassen, kan inhalen en van rijstrook kan wisselen. Jammer genoeg mag Audi wettelijk gezien zijn Trafic Jam Pilot nog niet aanbieden… Dus is het aanbod voorlopig beperkt tot ‘klassieke’ rijhulpsystemen, zoals een spoorassistent en een automatische noodremfunctie. Opmerkelijk zijn wel de ongeziene centrale airbags (een optie).

  • Comfort

    De pneumatische ophanging is standaard en garandeert een rijcomfort van de bovenste plank. Voeg daarbij een interieur dat met veel zorg en geluidsisolatie is afgewerkt, zachte en uitnodigende stoelen, en een herziene ergonomie die perfect aansluit bij de nieuwe bedieningsinterface MMI, en alle ingrediënten zijn voorhanden om in alle sereniteit kilometers te vreten. Tenminste, als de bestuurdersstoel niet kraakt zoals die van ons testexemplaar…

  • Praktische kant

    Zoals meestal bij dit soort berlines is de verhouding binnenruimte-buitenmaten niet bijster overtuigend. Wat niet betekent dat er plaats te kort is, integendeel! De functionaliteit uitgebreider dan je zou denken. Met dank aan de kleine opbergvakken onder de arm- leuningen in de deurpanelen en de laadruimte, die niet alleen wat groter werd, maar ook makkelijk toegankelijk is. Tot slot nog een speciale vermelding voor de kwaliteit van de materialen en de afwerking.

  • Connectiviteit

    In plaats van het MMI-systeem met draai- en drukknoppen lanceert de A8 een interface met twee aanraakschermen… die zelfs tactiele feedback geven. Concreet betekent dit dat elke bediening wordt gevalideerd met een voelbare schokje om te bevestigen dat het systeem de handeling heeft aanvaard. En zoals het een berline van zijn stand betaamt, is de A8 ook uitgerust met de nieuwste beschikbare connectiviteitsfuncties en geïntegreerde apps.

  • Budget

    Met een vanafprijs van 87.500 euro speelt de A8 50 TDI duidelijk in een hogere klasse dan zijn voorganger. Dat geldt ook voor zijn opties, waarvan sommige werkelijk onbetamelijk duur zijn. Zo was onze testauto uitgerust met opties ter waarde van liefst 57.000 euro. Gezien zijn mild hybrid-technologie hadden wij dan wel gerekend op een lager verbruik, maar dat was ijdele hoop. Wellicht te wijten aan zijn overdadige uitrusting, die het nodige overgewicht meebracht…

Audi A8 50 TDI : De nieuwe prestigeberline uit Ingolstadt
Conclusie / Audi A8 50 TDI : De nieuwe prestigeberline uit Ingolstadt

Hoewel je het op het eerste gezicht niet zou zeggen, is de Audi A8 grondig herzien. Daarbij won hij aan comfort en raffinement… wat hij inboette aan rijdynamiek. In dit segment is het evenwel vooral van belang om de allernieuwste uitrusting en technologieën aan te bieden, zodat je urenlang zorgeloos kilometers kunt vreten zonder vermoeid te raken. En precies op dat vlak scoort Audi’s nieuwe prestigeberline tien op tien. Ook al hadden we op motorvlak iets meer vernuft verwacht, zowel qua prestaties als qua verbruik.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars