Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi RS 3 Berline : Opnieuw de krachtigste

In het kort

  • Rijdynamiek

    Met 400 pk en 480 Nm levert de vijfcilinder-turbo knalprestaties die zelfs in de buurt komen van die van prestigieuze sportievelingen. In zijn categorie breekt de RS 3 alvast alle records. Toch blijft hij makkelijk te besturen dankzij zijn vierwielaandrijving, die een goede stabiliteit verzekert. De optionele bredere banden vooraan kunnen we u alleen maar aanraden, aangezien daarmee onderstuur later de kop opsteekt en het weggedrag gezonder en nauwkeuriger wordt.

  • Veiligheid

    Audi maakt qua veiligheidsuitrusting geen verschil tussen de RS 3 Berline en Sportback. De standaard-uitrusting omvat zeven airbags, waaronder een exemplaar voor de knieën van de bestuurder. Voor zijdelingse airbags moet je bijbetalen. Boven op de dodehoekcontrole, de spoorassistent en de adaptieve snelheidsregelaar voegt Audi met name een automatische noodremfunctie toe, maar allemaal als optie, terwijl die uitrusting wél standaard is op een VW Golf…

  • Comfort

    Op zijn grote wielen van 19 duim verteert de RS 3 maar moeilijk oneffenheden in het wegdek. De optionele gestuurde schokdemping past daaraan een mouw en verschaft een aanvaardbaar comfort bij dagelijks gebruik. De RS-sportstoelen garanderen dan weer een goede zijdelingse steun en voor de dijen, maar minder voor de schouders. De achterbank mist reliëf en de middelste plaats wordt gehinderd door de over-brengingstunnel van de Quattro-vierwielaandrijving.

  • Praktische kant

    Gezien zijn vierdeursconfiguratie is de RS 3 Berline logischerwijs minder vlot toegankelijk dan een Sportback met achterklep. En ondanks zijn 14 centimeter grotere lengte heeft hij een kleinere koffer: 315 tegenover 340 liter. Met neergeklapte achterbank wordt dat 770 liter, tegenover 1.180 voor de Sportback. De achterste plaatsen zijn door het gebrek aan hoofdruimte minder geschikt voor passagiers van meer dan 1,80 meter.

  • Connectiviteit

    Jammer genoeg moet je in de buidel tasten voor de Virtual Cockpit, die bovendien enkel te krijgen is in combinatie met het duurste navigatiesysteem. Dat betekent dus dat je er zo’n 3.200 euro in totaal voor over moet hebben, maar je hebt dan wel recht op een reeks geconnecteerde diensten, kaarten van Google Earth en Street View en een wifihotspot. De Virtual Cockpit heeft ook een specifieke weergave voor de RS 3, met onder meer de koppelwaarden en een versnellingsmeter.

  • Budget

    Met een basisprijs van 57.400 euro en een prijskaartje van meer dan 75.000 euro wanneer hij goed is uitgerust, blijkt de RS 3 Berline een dure vogel naast de Mercedes-AMG A 45, die er ongeveer 50.000 kost. Aan de pomp zal vooral uw rijstijl het verschil maken, maar reken minstens op 12 l/100 km. Fiscaal gezien ben je voor de RS 3 beter af in Vlaanderen: de BIV bedraagt er maar 1.790 euro, tegenover bijna 5.000 euro in Brussel en Wallonië – ecomalus niet meegerekend.

Audi RS 3 Berline : Opnieuw de krachtigste
Conclusie / Audi RS 3 Berline : Opnieuw de krachtigste

Qua pure prestaties heeft de steeds krachtigere Audi RS 3 geen enkele moeite om zijn directe rivalen, de BMW M2 en de Mercedes-AMG (CL)A 45, te overtreffen. Meer nog, hij doet het zo goed bij de prestatiemetingen dat hij zelfs sommige supercars het vuur aan de schenen kan leggen. En toch is hij nog altijd even makkelijk te temmen bij dagelijks gebruik. Zijn luxueuze en gedempte interieur, waarin je kunt genieten van de muzikaliteit van de vijfcilinder, voldoet perfect aan de behoeften van een klein gezin. Toch zouden wij de voorkeur geven aan de Sportback-variant, die even snel is als de hier geteste Berline, maar praktischer is en minder duur. Het geld dat je op die manier uitspaart, kun je dan besteden aan de gestuurde ophanging, om op die manier het comfort te verbeteren.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars