Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Honda Civic Type R : De GTI op zijn Honda's

In het kort

  • Rijdynamiek

    Technisch evolueert de Type R maar weinig. Kleine afstellingen maken hem verfijnder, maar ook nog opwindender om mee te rijden: een lichter vliegwiel, een nieuwe, drievoudige centrale uitlaat, een ingekorte brugverhouding, een met 3 procent verminderde luchtweerstandscoëfficiënt, enzovoort. De koetswerkaddenda die downforce moeten opwekken of de koeling van de remmen moeten verbeteren, kunnen van echt carbon zijn.

  • Veiligheid

    De rijhulpsystemen zijn allemaal van de partij als je opteert voor het GT-pakket, dat een dodehoekcontrole en een detectie van naderend verkeer omvat. EuroNCAP gaf de nieuwe Civic vier en geen vijf sterren, naar verluidt als gevolg van een kleine tekortkoming qua bescherming bij zijdelingse aanrijdingen (het hoofd van een kind op een verhoogd zitje zou blootgesteld zijn) en tegen een whiplash bij een aanrijding van achteren.

  • Comfort

    De grootste vooruitgang boekt de nieuwe Civic Type R op het vlak van het comfort. De sturing van de schokdempers omvat nu een Comfort-modus. Globaal gezien filtert de ophanging subtieler dan voordien, zelfs in de meest extreme stand (+R). De kuipstoelen belemmeren de instap voorin enigszins, maar bieden een feilloze steun in alle omstandigheden. Qua binnenruimte is er geen verschil met de minder krachtige Civics.

  • Praktische kant

    De Type R mag dan al overladen zijn met koetswerkaddenda, maar toch zijn de praktische aspecten van de nieuwe Civic gevrijwaard, of het nu gaat om het koffervolume of om de opbergmogelijkheden in het interieur. Zelfs de nochtans volumineuze achterspoiler is 700 gram lichter dan het exemplaar van een gewone Civic. De achterklep van de Type R is daardoor zelfs makkelijker op te tillen.

  • Connectiviteit

    Het Honda Connect-systeem is standaard. Het scherm is een soort geïntegreerde tablet waarop alle aanraakbedieningen zijn samengebracht. De enige overblijvende fysieke knoppen zijn die op het multifunctionele stuurwiel. De multimedia-uitrusting omvat een inductielader voor smartphones, terwijl een Garmin-navigatiesysteem is inbegrepen in het GT-pakket (2.800 euro) waarmee onze testauto uitgerust was. .

  • Budget

    Het netwerk van Honda-dealers is niet zo uitgebreid in België, maar de betrouwbaarheid van de producten, die een fabrieksgarantie genieten van 3 jaar of 100.000 kilometer, compenseert dat. En verder hoef je dankzij een onderhoudsinterval van 20.000 kilometer of 1 jaar niet al te vaak naar de garage – niet slecht voor een sportieveling van 320 pk. Ten slotte is 39.000 euro voor de full option-versie GT een koopje in de klasse van de super-GTI’s.

Honda Civic Type R : De GTI op zijn Honda's
Conclusie / Honda Civic Type R : De GTI op zijn Honda's

De Honda Civic Type R is volleerd en volwassener dan ooit – dit is allang niet meer de uitverkoren patserkar voor petjesbestuurders die zichzelf coureur wanen… Maar dat hij nu groter en comfortabeler is, betekent nog niet dat hij nu een verfijnde bolide is voor wat oudere mannen met een midlifecrisis… Onder een spoiler en andere koetswerkaddenda die nog altijd wat geforceerd aandoen, ontdekken we de meest originele en homogene onder de supersportieve voorwieltrekkers. In dit geval vormen de contrasten samen een heerlijk concentraat van efficiëntie en evenwicht.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars