Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes G 500 : Hedendaagse klassieker

In het kort

  • Rijdynamiek

    De biturbo-V8 met 422 pk en 610 Nm biedt de G 500 zowel souplesse als prestaties van de bovenste plank. De automaat (standaard) gaat van zeven naar negen trappen. De vierwielaandrijving heeft drie vergrendelbare differentiëlen, waarmee de G-Klasse zich in alle omstandigheden uit de slag trekt. Vooraan krijgt hij een nieuwe wieltrein met onafhankelijke wielophanging, waardoor hij competenter wordt op het asfalt zonder aan terreinkwaliteiten in te boeten.

  • Veiligheid

    Zoals bij alle moderne Mercedessen staat de veiligheidsuitrusting van de G-Klasse op topniveau. Je treft standaard zeven airbags aan – frontaal, lateraal voorin, gordijnkussens voor- en achterin, en een knieairbag voor de bestuurder – terwijl je voor 460 euro ook airbags kunt laten monteren die de borstkas van de achterpassagiers beschermen. Qua actieve veiligheid kan de G-Klasse een automatische noodrem en een spoorassistent voorleggen (standaard).

  • Comfort

    Door de starre as te vervangen door een onafhankelijke wielophanging vooraan krijgt het rijcomfort een duwtje in de rug. Het onderstel schudt niet meer mee met elke oneffenheid en verteert zelfs vlot de gebreken die het asfalt soms vertoont … op voorwaarde dat je de adaptieve ophanging mee besteld hebt. Die blijft zelfs in de G-Klasse optioneel (1.573 euro). De inzittenden treffen meer ruimte aan, terwijl ook de ergonomie erop vooruitgaat.

  • Praktische kant

    Je kunt niet in een G-Klasse stappen zonder eerst de trede te hebben beklommen. Dat is de prijs die je betaalt voor dat hoge uitzicht over de omgeving. Van de ene generatie op de andere gaat de G-Klasse er wel stevig op vooruit inzake afwerking. Hij beschikt ook over een betere en modieuzere uitrusting. Het reservewiel aan de kofferklep maakt deel uit van de charme van de G-Klasse. De uiterlijke charme weliswaar, want het is niet altijd even handig.

  • Connectiviteit

    De G-Klasse neemt het widescreen-dashboard over van de jongste E- en S-Klasse. Dat bestaat uit twee schermen van 12,5 duim die naast elkaar zijn opgesteld. Het ene geeft de instrumenten weer, het andere dient voor het infotainmentsysteem. Apple CarPlay en Android Auto zijn aanwezig om een snelle verbinding te leggen met uw smartphone. Maar voor digitale radio (DAB) en tv moet je bijbetalen: 617 euro en/of 1.210 euro.

  • Budget

    Met een prijskaartje van bijna 114.000 euro zonder de minste optie is de Mercedes G 500 niet voor iedereen weggelegd. De gebruikskosten (belastingen, brandstof enzovoort) bevestigen dat alleen maar. Anderzijds zien we dat de G-Klasse wereldwijd over een steeds grotere fanbase beschikt, die steeds meer luxe en raffinement verlangt. Vaak is het cijfer onderaan op de bestelbon voor hen niet meer dan een detail. Zolang de kleur maar goed zit en de levertermijn niet te zeer oploopt…

Mercedes G 500 : Hedendaagse klassieker
Conclusie / Mercedes G 500 : Hedendaagse klassieker

De G-Klasse is dood, leve de G-Klasse. En vooral: welkom in de hedendaagse wereld. Hij is duidelijk meer op zijn gemak op asfalt, zonder daarbij iets van zijn kwaliteiten als echte 4x4 te moeten opofferen. Dankzij zijn herwerkte onderstel is hij ‘vollediger’ dan zijn voorganger. Ook binnenin ontdek je meer comfort en raffinement, terwijl hij toch dat karakteristieke van zijn voorgangers weet te behouden. Nadeel: zijn prijs. Die blijft even ver van de realiteit staan als zijn afmetingen. Wel zijn we er zeker van dat de nieuwe Geländewagen die zwakte zal weten om te buigen tot een voordeel in zijn contacten met het beoogde publiek, dat vaak een zekere exclusiviteit verwacht.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker