Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Nissan Leaf 30 kWh : 50 kilometer verder

In het kort

  • Techniek

    De enige technische wijziging heeft betrekking op de nieuwe lithiumbatterij met een energie-inhoud van 30 kWh, die wordt aangeboden als alternatief voor de bestaande 24 kWh-batterij, met een 50 kilometer groter rijbereik als troef. Met een volledig opgeladen batterij wist onze Leaf 30 kWh nooit het irrealistische gehomologeerde rijbereik van 250 kilometer te halen, maar we legden wel geregeld meer dan 200 kilometer af, zonder daarbij alle trucs van de economy run toe te passen.

  • Wegligging

    Hoewel de moderne batterijen een stuk lichter zijn, voegt de extra capaciteit van 6 kWh 21 kilogram toe aan een pack dat al 218 kilogram woog. Toch gaat dat niet ten koste van de evenwichtige gewichtsverdeling van de Leaf. Het model kreeg in 2013, toen zijn productie werd overgebracht naar Engeland, een aangepaste afstelling voor de remmen en stuurinrichting en een iets stuggere ophanging om de erg Amerikaans geïnspireerde Leaf aan te passen aan de Europese smaak.

  • Veiligheid

    De Leaf behaalde in 2012 vijf EuroNCAP-sterren, net als de Renault Zoé in 2013. De Japanner en Fransman presteerden dus beter dan de veel duurdere BMW i3, die nochtans uit avant-gardistische materialen bestaat, maar in 2013 amper vier sterren behaalde... Op het gebied van noodhulpmiddelen stelt de Leaf zich nog altijd tevreden met het minimum voor dit segment (ABS, antispinregeling, dynamische stabiliteitscontrole) en kan hij niet schermen met de moderne rijhulpsystemen.

  • Comfort

    Het interieur van de Leaf laat zich naargelang het seizoen koelen of opwarmen voor vertrek (terwijl de auto aan de stekker hangt, zodat je kunt profiteren van de netstroom en geen rijbereik hoeft op te offeren) en is een haven van rust en welzijn. De afwezigheid van bepaalde geluidsbronnen (motor, transmissie, uitlaat) lijkt andere bronnen te versterken, waardoor onder meer rolgeluiden beter hoorbaar zijn. De stoelen zijn zacht, maar missen daardoor een beetje zijdelingse steun.

  • Praktische kant

    De koffer van de Leaf (370 liter) is meer afgerond en groter dan die van een VW e-Golf. Anderzijds wordt het inladen van zware voorwerpen gehinderd door de hoge tildrempel. De moduleerbaarheid van de achterbank beperkt zich tot een neerklapbare rugleuning, die bovendien zo dik is dat ze geen vlakke koffervloer mogelijk maakt. De topuitvoering Tekna beschikt over een audiosysteem van Bose, waarvan de zevende luidspreker (een woofer) 15 liter aan bagageruimte opeist.

  • Budget

    Het goede nieuws is dat de batterijgarantie van de 30 kWh-versie acht jaar of 160.000 kilometer bedraagt in plaats van vijf jaar of 100.000 kilometer zoals bij de 24 kWh-versie. Om Volkswagen bij te benen? Net als bij Renault beperkt een huurformule voor de batterij de aankoopprijs, die nog altijd lager is dan bij zijn concurrenten. De meerprijs van 2.000 euro is voor een 6 kWh grotere batterij zeker niet overdreven, maar het blijft natuurlijk veel geld.

Nissan Leaf 30 kWh : 50 kilometer verder
Conclusie / Nissan Leaf 30 kWh : 50 kilometer verder

Nog nooit hebben we een Gedetailleerde Wegtest op poten gezet alleen maar omdat een wagen (diesel of benzine) een 3 liter grotere brandstoftank kreeg om zijn rijbereik met 50 kilometer te vergroten – mensen zouden ons trouwens voor gek verklaren. Maar wanneer de batterij van de Leaf 6 kWh wint en van 24 naar 30 kWh evolueert, krijgt zo’n wegtest plots wél zin. Het extra rijbereik dat deze enkele kWh’tjes bieden – 50 kilometer in alle omstandigheden – betekent namelijk een enorme stap voorwaarts voor een elektrische wagen. Tijdverlies was deze test dus allerminst.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker