Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Opel Corsa 1.0 Turbo 90

In het kort

  • Techniek

    De nieuwe 1.0 T 90 bekent meteen kleur. Zijn drie cilinders volstaan ruimschoots in de Corsa en doen de oude, wat kortademige atmosferische krachtbronnen moeiteloos vergeten. Beter nog: door zijn uitzonderlijke soepelheid bij lage en gemiddelde toeren en zijn opmerkelijk stille werking komt hij bijzonder aangenaam voor de dag. Als kers op de taart wordt deze krachtbron standaard gekoppeld aan een nieuwe manuele zesversnellingsbak die erg prettig schakelt.

  • Wegligging

    Het grondig herziene onderstel verschaft de Corsa een nauwkeuriger en gezond weggedrag. De wat plompe voortrein van het vorige model werd vervangen door een preciezer exemplaar, waardoor je bochten natuurlijker kunt aansnijden. De eveneens herwerkte stuurinrichting biedt iets meer feedback dan voordien, maar is nog altijd meer gericht op comfort. Bovendien deed een City-modus zijn intrede, die je kunt inschakelen via een knop en die het manoeuvreren vergemakkelijkt.

  • Veiligheid

    De drie paar conventionele airbags (frontaal, lateraal en gordijnkussens) zijn standaard in de Corsa. Om de ou- ders van jonge kinderen het leven te vergemakkelijken monteert Opel voortaan ook standaard Isofix-bevesti- gingspunten met plastic geleiders, zodat je kinderzitjes makkelijk kunt bevestigen. Het optionele Driver Assis- tance Pack (650 tot 1.430 euro) omvat een reeks actieveveiligheidsuitrusting, zoals een spoorassistent, een botswaarschuwing of een dodehoekcontrole.

  • Comfort

    Voor bestuurders met een dynamische rijstijl is als optie ook een sportonderstel verkrijgbaar, maar het comfort van het basisonderstel is nog altijd een troef van de Corsa, terwijl de geluiddemping erg verzorgd lijkt. Dankzij enkele technische updates (zoals nieuwe bevestigingspunten voor de stuurkolom) kan de rijhouding uitgebreider worden aangepast dan voordien. De ergonomie roept geen enkele kritiek op, net als de stoelen, die nog altijd zachtheid en steun goed combineren.

  • Praktische kant

    Met 285 liter onder het bagagescherm en een vrij hoge en smalle laadopening is de koffer van de Corsa nog altijd niet de meest praktische. Qua moduleerbaarheid heeft Opel echter aan enkele interessante snufjes gedacht, zoals een verwijderbare vloer (80 euro), een achterbankrug in twee delen (150 euro) of de ingenieuze FlexFix-fietsendrager (650 euro) in de achterbumper. Binnenin is de afwerking erop vooruitgegaan, terwijl de opbergmogelijkheden nog altijd voldoende talrijk zijn.

  • Budget

    Aangezien de basisuitvoering Essentia niet combineerbaar is met de 1.0 T Ecoflex, doet de Black Edition dienst als instapversie. Die kost in driedeurslivrei 16.450 euro. Naast deze ‘speciale reeks’, die vooral op de look speelt en niet zozeer op de uitrusting, zijn er de pragmatischer Enjoy (16.500 euro) en de rijkelijk uitgeruste Cosmo (17.550 euro). Het prijsverschil met de atmosferische 1.2 en 1.4 is wel vrij groot (1.600 tot 2.000 euro). Voor de vijfdeurs betaal je 500 euro extra.

Opel Corsa 1.0 Turbo 90
Conclusie / Opel Corsa 1.0 Turbo 90

Zonder dat het opvalt, biedt Opel een Corsa aan die verzorgder is, nauwkeuriger rijdt en uiteindelijk overtuigender is op (bijna) alle vlakken. Als 1.0 T 90 komt hij uit de hoek als een comfortabele, veilige en zelfs aangename veelzijdige stadsauto. Meer is niet nodig om een breed publiek te kunnen verleiden... Tenzij misschien een lagere prijs, want het prijsverschil met de intussen voorbijgestreefde atmosferische 1.2 en 1.4 is wel erg groot – in hetzelfde uitrustingsniveau kosten die 1.600 tot 2.000 euro minder.

Je kan het volledige testbericht lezen in ons e-magazine. (n° 918)

Tests

Onze tests

De concurrenten