Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Peugeot 208 1.2 PureTech 100 : Stijvolle welp

In het kort

  • Rijdynamiek

    De pittige 1.2 PureTech levert een belangrijke bijdrage tot het rijplezier en de rijdynamiek in de 208. De combinatie met de handgeschakelde zesbak is geslaagd, alleen zouden kortere schakelwegen die indruk nog verbeteren. De ophanging levert een goed compromis tussen comfort en stabiliteit en verzekert een voorspelbaar rijgedrag. En het lichte, maar precieze stuur ligt na enige gewenning goed in de hand en draagt op zijn beurt bij tot de rijdynamiek.

  • Veiligheid

    Standaard heeft de 208 een degelijke veiligheids­uitrusting, met onder andere gordijnairbags voor- en achterin, ESP met een wegrijhulp op hellingen en een blokkering van de remmen bij een ongeval. Optioneel – of in de hogere uitrustingsniveaus – zijn zowat alle recente rijhulpsystemen beschikbaar. Toch scoorde de 208 'maar' vier sterren bij EuroNCAP. De bescherming van inzittenden was voortreffelijk, maar die van zwakke weggebruikers liet te wensen over.

  • Comfort

    De ophanging van de 208 verzekert een degelijke demping en filtering van de oneffenheden in het wegdek. En ook de trillingen en het geluid van de motor worden prima onderdrukt, wat vooral aangenaam is tijdens langere ritten. Het zitcomfort is voortreffelijk voorin, maar minder goed achterin – vooral voor langere personen, door het gebrek aan ruimte. De airco slaagt erin voor voldoende ventilatie in het interieur te zorgen.

  • Praktische kant

    De instap verloopt vlot voorin, maar minder goed achterin, als gevolg van nogal kleine deuren. Het interieur biedt wel voldoende opbergmogelijkheden en de koffer voldoet met een inhoud van 311 liter aan de norm in deze klasse. De vrij hoge laaddrempel hindert niettemin een beetje bij het laden en lossen. Bovendien is de moduleerbaarheid beperkt tot het strikte minimum: de laadvloer is niet eens vlak met de twee ongelijke delen van de achterbank neergeklapt.

  • Connectiviteit

    Inzake connectiviteit is de 208 bij de les, dankzij de Peugeot Connect-module, die een 3D-­navigatiesysteem met spraakherkenning,, bluetooth, DAB en smartphoneduplicatie voor Apple CarPlay en Android Auto omvat. Het systeem laat zich makkelijk bedienen via het aanraakscherm en de klaviertoetsen eronder. Sommige informatie wordt ook in 3D weergeven op het digitale dashboardscherm van de i-Cockpit. De kwaliteit van de audio is voortreffelijk.

  • Budget

    Peugeot biedt de 208 aan voor een competitieve prijs en de basisuitrusting is vrij compleet. Aan de premiumsnufjes, die vaak uit de hogere segmenten komen overgewaaid, hangt wel een stevig prijskaartje. Door de compacte motor vallen de gebruikskosten (fiscaliteit, verzekering, brandstof) best mee. Peugeot houdt het wel bij de wettelijke verplichte minimale garantieperiode van twee jaar, terwijl die bij andere merken vaak langer duurt.

Peugeot 208 1.2 PureTech 100 : Stijvolle welp
Conclusie / Peugeot 208 1.2 PureTech 100 : Stijvolle welp

De Peugeot 208 heeft heel wat troeven in huis. Hij ziet er leuk uit, hij heeft een pittige motor, hij rijdt aangenaam en dynamisch en hij biedt een degelijk zitcomfort (of toch voor de voorste inzittenden, want achterin zijn de ruimte en het comfort voelbaar van een lager niveau). Alles bij elkaar biedt de degelijk afgewerkte en compleet uitgeruste 208 waar voor zijn geld en geeft hij de eigenaar de mogelijkheid zijn of haar auto naar wens aan te kleden. Of om het met de bekende slogan te zeggen: ook de nieuwe 208 is weer een tof nummer.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker