Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Peugeot 508 1.5 BlueHDi : Vijfdeurscoupé op zijn Frans

In het kort

  • Rijdynamiek

    De 1.5 BlueHDi is een afstammeling van de 1.6 HDi/TDCi ontwikkeld in samenwerking met Ford. Hij levert hier 130 pk en 300 Nm en is gekoppeld aan een manuel zesversnellingsbak (of een achttrapsautomaat, voor 2.100 euro). Hoewel de bediening van de versnellingsbak niet vrij is van kritiek, onthouden we vooral de soepelheid van het aandrijfgeheel, dat de 508 als gegoten zit. Goede punten zijn er ook voor het onderstel en het compromis comfort/dynamiek.

  • Veiligheid

    Elke Peugeot 508 wordt standaard uitgerust met het zogenoemde Safety Pack, bestaande uit een (helaas nogal opdringerige) spoorassistent, een dodehoekcontrole en een actieve verkeersbordenherkenning. Vanaf het tweede afwerkingsniveau (Allure) heeft de 508 zelfs recht op het Plus Pack dat ook een autonome noodremhulp omvat, een geruststellend systeem voor wie graag in de stad of in de file rijdt.

  • Comfort

    Peugeot rust elke 508 op benzine standaard uit met een adaptieve ophanging, maar de 1.5 BlueHDi heeft er geen recht op, zelfs niet als optie. Dat gezegd zijnde, doet de passieve ophanging haar werk naar behoren en staat het comfort op een hoog niveau. Hoewel het interieur vrij goed geïsoleerd is tegen windgeluiden, betreuren we dat Peugeot de mechanische geluiden niet beter onder controle houdt. Op dat punt hebben de Fransen nog marge voor verbetering.

  • Praktische kant

    Door de keuze voor een erg gestrekt silhouet heeft de 508 zijn klassieke kofferdeksel omgeruild tegen een praktischere achterklep. Keerzijde van de medaille is wel dat de koffer 30 liter inhoud verloor, al wordt dat gebrek gecompenseerd door een vlottere toegang en een uitstekende moduleerbaarheid dankzij de standaard neerklapbare achterbank. Voor het overige is de afwerking ernstig en oogt de interieurinrichting veel robuuster dan in het vorige model.

  • Connectiviteit

    Zoals in elke i-Cockpit wordt alles bediend via het grote centrale aanraakscherm. Dat oogt op het eerste gezicht mooi, maar we betreuren dat de navigatiekaarten niet beter zijn dan die van een klein mobiel toestel. Nu de meeste echte premiummodellen zijn overgestapt op Google Street View doet de TomTom-weergave een beetje inferieur aan. Goede punten zijn er dan weer wel voor de spraakbediening, die ook de airconditioning kan aansturen. 

  • Budget

    De 1.5 BlueHDi 130 is op dit moment de meest toegankelijke versie, met een catalogusprijs van 31.050 euro. Om uitgebreide personaliserings­mogelijkheden aan te bieden zonder de klanten al te veel af te schrikken, heeft Peugeot zijn nieuwe uitrusting opgenomen op de optielijst. Dat geldt onder meer voor het Night Vision-systeem of de massagestoelen. Aan de pomp weet de 1.5-diesel te verleiden met zijn mussendorst.

Peugeot 508 1.5 BlueHDi : Vijfdeurscoupé op zijn Frans
Conclusie / Peugeot 508 1.5 BlueHDi : Vijfdeurscoupé op zijn Frans

Onder zijn uitgesproken stijl herbergt de nieuwe 508 nog heel wat andere troeven. Om te beginnen plukt hij de vruchten van Peugeots knowhow op het gebied van comfort, algemene uitrusting en weggedrag, verenigd in een erg coherente verpakking. Alleen kan de tandem 1.5 BlueHDi 130-manueleversnellingsbak nog niet tippen aan de referenties in dit segment: daarvoor moet Peugeot eerst werk maken van de geluiddemping van de motor en de bediening van de versnellingspook. De 508 scoort dan weer wel met zijn vrij voordelige balans prestaties-verbruik en zijn unieke bestuurderspost – of je nu wel of niet valt voor zijn kleine stuur, het laat je in elk geval nooit onverschillig. Alleen blijft het afwachten of het gedurfde ontwerp van Peugeot een voordeel is in een segment dat doorgaans wordt overheerst door een zeker classicisme.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker