Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Renault Clio 0.9 TCe

In het kort

  • Techniek

    De vinnige en soepele 1.0 TCe is een zeer plezierige kleine benzine en een aanwinst voor het motorgamma van Renault, al is hij net niet zo goed als de 1.0 EcoBoost van Ford, die nóg geavanceerder is en onder meer directe injectie heeft. Daarvoor is het bij Renault wachten op de nieuwe 1.2 TCe. De vijfbak schakelt vrij vlot (maar met grote schakelwegen) en de spreiding is goed aangepast aan de motor. In de stad en op de snelweg heeft de kleine driepitter het moeilijker met de grote Clio.

  • Wegligging

    Het nieuwe, elektrisch bekrachtigde tandheugelstuur is een hele verademing: het is nu precies en geeft duidelijke feedback. De draaicirkel is echter veel te groot voor zo'n kleine auto. De remmen doen hun werk naar behoren en hebben weinig last met deze motor. Rechtuit is de Clio vrij stabiel, in bochten is hij niet alleen veilig, maar biedt hij ook rijplezier, dankzij een goed afgestelde ophanging en niet te veel gewicht op de vooras, wat onderstuur minimaliseert.

  • Veiligheid

    Aan de basisveiligheidsvereisten is zowel op actief als op passief vlak voldaan en de Clio heeft dan ook vijf sterren en een goede totaalscore behaald op de recente EuroNCAP-beoordeling. Het zicht rondom is echter niet bijzonder (dikke stijlen, kleine achterruit), de verlichting is maar gewoontjes (geen xenonlicht) en algemeen mag je stellen dat de Clio in vergelijking met sommige rivalen wat achterloopt als het over optionele veiligheidssystemen gaat, zowel actief als passief.

  • Comfort

    De ophanging van de nieuwe Clio is overwegend comfortabel (enkel dwarse wegoneffenheden verteert ze minder goed), de stoelen zitten ook goed (zij het misschien iets te zacht voor sommigen). De geluiddemping is vrij verzorgd, waarbij de motor een typische, maar ook aangename driecilinderbrom laat horen. Vooren achterin is aardig wat ruimte voor deze klasse. De manuele airco is geen makkie om te bedienen, maar werkt wel naar behoren.

  • Praktische kant

    Instappen is voorin geen probleem, achterin moet je wat soepeler zijn, want de deuropening is niet supergroot en de daklijn is met bijna 5 centimeter verlaagd tegenover de voorganger. Je vindt veel opbergmogelijkheden in de Clio en het stuur staat nu niet meer te horizontaal. De kofferruimte groeide tot een zeer goede 300 liter minimaal, terwijl je met de twee delen van de achterbankrug neergeklapt een haast vlakke laadvloer en 1.146 liter stouwruimte verkrijgt.

  • Budget

    Gezien zijn degelijke standaarduitrusting (met een paar lacunes zoals een reservewiel of een vijfde hoofdsteun in de basisversies) is de Clio competitief geprijsd tegenover de concurrentie. De optielijst is niet erg lang en de prijzen zijn schappelijk. De personaliseringsopties zijn legio en kosten niet te veel. Twee jaar waarborg algemeen is wat te gierig, maar kan wel uitgebreid worden... mits je bijbetaalt. Normaal gezien moet deze Clio een goede inruilwaarde kunnen behouden.

Renault Clio 0.9 TCe
Conclusie / Renault Clio 0.9 TCe

De nieuwe Clio is een belangrijke auto voor Renault en dat merk je. Er werd een nieuwe look gecreëerd en er werd een fikse inspanning geleverd qua aankleding, in het bijzonder wat personaliseringsmogelijkheden betreft. Bovendien ziet de nieuwkomer er zeer veelbelovend uit qua benzinemotoren, een domein waar Renault - zoals vele collega-constructeurs - wat achterophinkte. Aan de negatievere kant betreuren we dat de materiaalkeuze en afwerking nog niet het niveau halen van sommige rivalen, dat de draaicirkel erg groot is voor zo'n kleine auto, dat Renault qua bijkomende rijhulpsystemen wat achterloopt op de concurrentie en dat de prestaties lichtjes tegenvallen. Maar al bij al denken we dat de groter en veel persoonlijker ogende Clio kansen heeft om in dit zeer competitieve marktsegment (en misschien dat erboven) op veroveringstocht te gaan.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker