Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Skoda Scala 1.5 TSI A : Opwaardering

In het kort

  • Rijdynamiek

    De 1.5 TSI verschaft de Scala stevige prestaties. Zijn samenwerking met de DSG7-bak is onberispelijk; alleen bij lage snelheden reageert de aandrijving soms wat bruut. Zelfs met zijn basisophanging vertoont de Scala een dynamisch en aangenaam rijgedrag. Zijn stuur had wat guller mogen zijn met feedback, maar over het algemeen is de kalibratie behoorlijk. De automatische noodremhulp met voetganger­herkenning maakt deel uit van de standaarduitrusting.

  • Veiligheid

    Skoda biedt standaard geen laterale airbags achterin of gordijnairbags aan op de Scala. Die kosten 435 euro extra en zijn zelfs niet eens als optie verkrijgbaar op de instapversie Active. Ook voor de knieairbag voor de bestuurder moet bijbetaald worden: 200 euro, ditmaal op alle versies. Een slaperigheidsdetectie kost 40 euro extra en voor een dodehoekcontrole vraagt Skoda een meerprijs van 430 euro. De actieve spoorassistent is dan weer standaard.

  • Comfort

    De ruime Scala biedt ruimschoots plaats aan vier volwassenen. De instap is behoorlijk, zeker voor een berline. De manuele airco is standaard, de automatische airco laat zich deels bedienen via ‘echte’ knoppen en deels via het infotainmentscherm (om bijvoorbeeld de luchtstroom aan te passen). De Scala kan uitgerust worden met verwarmbare voorstoelen en een dito achterbank, een verwarmbaar stuurwiel en voorruitontdooiing.

  • Praktische kant

    De Scala geeft blijk van een goed ontwikkelde functionaliteit, maar je moet al te vaak via de optielijst passeren om van zijn slimmigheden te kunnen genieten, zoals een omkeerbare koffermat van stof en rubber (45 euro), een verstelbare laadvloer (145 euro), opbergaccessoires voor in de koffer (75 euro) of klap­tafeltjes op de achterkant van de voorstoelen (100 euro). Het laadvolume is enorm voor het segment en de typische Simply Clever-snufjes zijn interessant.

  • Connectiviteit

    De middelgrote Bolero-tablet van onze Style bleek responsief en ergonomisch, maar vertoonde hier en daar nog enkele ‘bugs’. Op deze versie ben je genoodzaakt om je smartphone te dupliceren om te kunnen gebruikmaken van een navigatiesysteem. Het ‘geïntegreerde’ systeem is voorbehouden voor het topscherm Amundsen, dat 1.295 euro kost. Dat wordt gecombineerd met de Virtual Cockpit, met een digitaal scherm in plaats van de tellers.

  • Budget

    Deze high-end Scala heeft nog altijd een lagere catalogusprijs dan zijn directe concurrenten. Maar hij is wel flink duurder geworden dan zijn voorganger, de Rapid Spaceback. Hoewel zijn standaarduitrusting over het algemeen genereus is, moeten we toch wijzen op een aantal kleine lacunes. Gelukkig blijven de opties betaalbaar. Ondanks de stevige prestaties kan het duo 1.5 TSI-DSG7 rekenen op een beperkte gehomologeerde CO2-uitstoot van 113 g/km.

Skoda Scala 1.5 TSI A : Opwaardering
Conclusie / Skoda Scala 1.5 TSI A : Opwaardering

Deze nieuwe Scala lijkt ons beter gewapend om het Europese publiek te bekoren dan zijn voorganger, de Rapid Spaceback. De upgrade als gevolg van zijn nieuwe positionering (met name op het vlak van infotainment en elektronische uitrusting) resulteert evenwel in een fikse prijsstijging. Niettemin kan de Scala prat gaan op zijn weelderige binnenruimte, zijn verzorgde functionaliteit en zijn geslaagde en aangename rijgedrag. Alles bij elkaar genomen is dit een rationeel aanbod, verpakt in een koetswerk met heel wat karakter.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker