Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Toyota Urban Cruiser 1.4 D-4D

Toyota Urban Cruiser 1.4 D-4D #1

In het kort

  • Wegligging

    De Urban Cruiser bestond al in Japan (als Toyota Ist) en in de VS (als Scion xD), maar krijgt in Europa aangepaste motoren, namelijk een zuinige en kwieke 1.3 op benzine (101 pk) en de 1.4 D-4D van 90 pk die we al kennen van de iQ, de Yaris en de Auris en die hier 15 Nm extra levert (205). De 1.3 heeft een snel stop-startsysteem en alle versie zijn voorzien van een manuele zesversnellingsbak.

  • Veiligheid

    De Urban Cruiser gebruikt het platform van de Yaris en behoudt zijn wielbasis. De elektrische stuurbekrachtiging levert een erg natuurlijk stuurgevoel op. De voortrein is nauwkeurig en het weggedrag is dat van een voorwieltrekker, ook bij de AWD. Wegdekvervormingen worden goed gefilterd. De banden hebben een hoger profiel dan die van de Yaris. De bestuurder heeft recht op een kniearbag.

  • Comfort

    De ophangingsprincipes (McPherson vooraan en een meerarmige as achteraan) zijn die van een compacte voorwieltrekker, in dit geval de Yaris, maar de veerwegen en de bodemvrijheid zijn specifiek. De kwaliteit van de schokdemping verdient een eervolle vermelding. Het interieur is zeer ruim voor een auto van minder dan vier meter.

  • Praktische kant

    Hoewel de wielbasis die van de Yaris is, lijkt de Urban Cruiser ruimer dan een Auris, deels dankzij de hoofdruimte en, voor de tweewielaangedreven versies, de verschuifbare achterbank. De enige echte teleurstelling is dat Toyota niet heeft gezorgd voor een vlakke laadvloer tussen de laaddrempel en de rand van de achterbank wanneer die is neergeklapt.

  • Budget

    De Urban Cruiser bewijst dat een auto eruit kan zien als een mini-SUV zonder meer te wegen dan een VW Golf. Omdat hij bovendien niet aanzet tot snel rijden, ligt zijn verbruik niet ver verwijderd van dat van de Yaris, net als zijn gewicht trouwens. Het valt alleen moeilijk goed te praten dat hij duurder is dan een vijfdeurs- Auris, een Citroën C3 Picasso, een Kia Soul of een Skoda Roomster...

Toyota Urban Cruiser 1.4 D-4D
Conclusie / Toyota Urban Cruiser 1.4 D-4D

De Urban Cruiser is betrouwbaar en ruim, rijdt aangenaam en pakt uit met een verleidelijk stoere look. Veel beter dan zijn cross-over- en minivolumerrivalen cultiveert hij het uiterlijk van een terreinwagen in het formaat van een kleine stadsauto. Net als een SUV geeft hij het solide gevoel dat je heel wat auto hebt, zowel in vierkante als in kubieke centimeters, maar zonder de ongemakken van het genre. Hij is immers bijna even ecologisch verantwoord – gezien zijn lage uitstoot en verbruik – en compact als een zuivere stadsauto. Als hij 2.000 euro minder had gekost, was hij het ideale instrument geweest voor stadsen vrijetijdsverplaatsingen...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker