Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes C350e

In het kort

  • Techniek

    Het aandrijfgeheel is geslaagd, met een goede samenwerking tussen de twee motoren en de zeventrapsautomaat, die als vanouds zacht en toch alert genoeg schakelt. Kracht en souplesse zijn er in overvloed. Het verbruik is verbluffend laag als je de discipline hebt om altijd en overal op te laden; in het andere geval koop je beter geen plug-in. Niet omdat het verbruik dan de spuigaten uitloopt, maar wel omdat de auto dan te veel kost. Geforceerd opladen tijdens het rijden is onzin.

  • Wegligging

    Door een uitstekende gewichtsverdeling en een vrij laag zwaartepunt rijdt deze 350 e zo mogelijk nog neutraler dan zijn soortgenoten. Het stuur is aangenaam nauwkeurig, maar voelt een beetje te licht en artificieel aan. De remmen zijn tegen hun taak opgewassen, ook al kunnen ze soms niet verbergen dat ze hard moeten werken (geur, rook). In rechte lijn is deze C onverstoorbaar, tenzij bij diepe spoorvorming. In de bochten rijdt hij plezierig. De trekkracht is goed.

  • Veiligheid

    De standaardveiligheidsuitrusting is al uitgebreid, maar tegen bijbetaling kun je ongeveer alles krijgen wat grote broer S-Klasse aan moois te bieden heeft. Het intelligente verlichtingssysteem met ledlichten is een aanrader. Wat de passieve veiligheid betreft, gooit de C-klasse eveneens hoge ogen, getuige ook de (maximale) score van vijf sterren die de auto haalde bij de EuroNCAP-beoordelingen. Zelfs voetgangers worden relatief vriendelijk bejegend.

  • Comfort

    De C 350 e heeft standaard een gestuurde luchtvering. Die biedt een uitmuntend comfort in de zachtste stand en houdt zich voldoende strak in de sportmodi. De stoelen zitten prima en elke bestuurder kan een goede rijhouding vinden. De geluiddemping is gelukkig zeer verzorgd om te vermijden dat je je ergens aan zou ergeren als je elektrisch rijdt. Achterin is meer plaats dan vroeger, maar het is nog geen balzaal. De airconditioning en de verluchting doen hun werk uitstekend.

  • Praktische kant

    Instappen gaat vlot, zowel voor- als achterin. Voor een drievolumeberline is de C-Klasse vrij functioneel, met (onder meer) de mogelijkheid om de achterbank in drie delen neer te klappen en zo de bagageruimte te vergroten. De kofferruimte verliest door de aanwezigheid van de batterij 145 liter ten opzichte van een normale C. De laadopening is vrij nauw. Mercedes biedt enkele praktische hulpmiddelen aan om het netjes te houden in de koffer.

  • Budget

    De C 350 e zou geen Mercedes zijn als hij zijn huid niet duur zou verkopen. De basisprijs is al bijzonder fors, maar je kunt dzt bedrag verdubbelen als je de talrijke en dure opties zonder enige terughoudendheid aanvinkt. Op het vlak van de algemene waarborg blijft Mercedes even krenterig als zijn rechtstreekse concurrenten (twee jaar). Je kunt die termijn wel uitbreiden door (weer) met geld over de brug te komen. De inruilwaarde zou dan weer goed moeten zijn.

Mercedes C350e
Conclusie / Mercedes C350e

Één conclusie kunnen we niet sterk genoeg benadrukken: als je het niet kunt opbrengen om je auto op te laden waar en wanneer dat kan, moet je geen plug-inhybride kopen. Het voordeel ervan gaat dan helemaal verloren, terwijl de nadelen (waaronder een hoger prijskaartje) blijven bestaan. Los daarvan is de C 350 e een schitterende auto en een aantrekkelijke variant binnen het C-gamma. Het grootste obstakel blijft natuurlijk het prijssupplement ten opzichte van een conventionele C-Klasse, dat je nooit terugwint – hoe zuinig je ook rijdt. Wie echter in zijn buidel wil tasten uit fi lantropische, groene en/of imagogerelateerde overwegingen heeft aan deze C 350 e een trouwe, comfortabele en (als het moet of kan) pijlsnelle metgezel.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker