Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh RWD / Balance)

Geschreven door Piet Andries op

Deze variatie op de al bekende Ioniq 5 gebruikt zijn aerodynamische pak niet alleen om de schijnwerpers naar zich toe trekken, maar verdrijft met het daaruit voortvloeiende rijbereik ook de range anxiety, nog altijd een struikelblok voor veel kooplustigen. Maakt de Hyundai Ioniq 6 zijn beloftes waar?

62.499 €
  • Score redactie 15.55 /20

De Ioniq 6 wek je onhoorbaar tot leven via een startknop op de middenconsole, ook al hebben sommige merken al op de overbodigheid van die oplossing gewezen (als op je bestemming aangekomen bent, vergeet je een elektrische auto met zo’n startknop weleens uit te zetten). Zet deze elektrische Koreaan in D, en er wacht je een rijbeleving die we vooral typisch kunnen noemen voor een batterij-elektrische auto: de Ioniq 6 zoemt behoorlijk gezwind voorbij de kaap van 100 km/u (7,4 seconden), waarbij de elektronische sturing van het gaspedaal ervoor zorgt dat je geen plotse stomp in je maag krijgt van het koppel. 

Verbazingwekkend zijn de onberispelijke tractie en stabiliteit in bochten. Het is nu niet bepaald dat Nexen als bandenmerk met de reputatie van Michelin kan wedijveren, terwijl het flinke gewicht hier ook zijn eisen stelt, maar op droog asfalt lijkt de tweede elektrische motor op de vooras van de AWD eigenlijk een overbodigheid.

De remenergierecuperatie – te bedienen via spatels aan het stuur of door het gaspedaal los te laten – voelt natuurlijk aan. En na gewenning aan de ferme weerstand van het i-Pedal gebruik je ook die eenpedaalstand (tot volledige stilstand) regelmatig. Of het nodig is om voor de recuperatie vier standen te bedenken? In de praktijk volstaat een tweetal.

Review Hyundai Ioniq 6

Valse noten

Inderdaad, de Ioniq 6 gaat geestdriftiger te werk dan de 5. De voelbaar strakkere schokdempers verscherpen de focus, maar ze missen de souplesse om een Tesla Model 3 of Polestar 2 naar de kroon te steken. En dan konden wij op onze Balance-versie nog rekenen op enige genade van de achttienduimvelgen (een gratis optie ter vervanging van de twintigduimers die evenzeer het rijbereik ten goede komt).

Ook de zitpositie is eigenlijk te hoog en de stuurbekrachtiging, hoewel precies, mist feedback en contragewicht om bochten écht uit te dagen. Op kasseibanen werden we in de stuurkolom ook trillingen gewaar. Kortom, de 6 kan het wel, maar communiceert dus niet loepzuiver. Dat we daar onder de streep toch vrede mee konden nemen, ligt eraan dat de elektronische hulpsystemen van de bovenste plank zijn. Het fingerspitzengefühl waarmee de actieve cruisecontrol de voorgeselecteerde afstand bewaart, en de vlotheid van de automatische rijstrookwissels (vanaf het niveau Core) staan op het niveau van de beste in het veld.

Met af en toe een valse noot van het zelfreagerende stuur, door iets te hard aan de teugels te snokken bij koerscorrecties. Met een score van 90 procent voor zijn rijassistenten (beter dan de elektrische EQ’s van Mercedes en net onder Tesla) bevestigen de witte jassen van EuroNCAP onze bevindingen. Wel een geluk dat je de alarmsignalen voor overdreven snelheid, rijstrookwissels en dergelijke ook in hun hok kunt sturen.

Review Hyundai Ioniq 6

Active Sound Design

Dat geldt ook voor het digitale E-ASD (Active Sound Design, enkel op het niveau Balance), waarbij een trap op het gaspedaal resulteert in een fel aanzwellend futuristisch geluid dat ieler wordt naarmate de snelheid toeneemt. Je bent fan of niet, maar na een vlugge kennismaking bleken wij toch vooral verheugd dat we na het vinden van de al even virtuele uitknop konden genieten van de zo typische stilte van het elektrische zoemen.

Want dat is ook een van de sterke punten van deze auto. Zelfs bij autosnelwegheden word je niet meer dan een ver suizen gewaar, met dank aan die voorbeeldige stroomlijn, maar ook aan het dikke isolatiemateriaal dat van het interieur een zorgvuldig verzegelde cocon maakt. 

Voeg er de zachte stoelen aan toe en je snapt waarom het adjectief ‘comfortabel’ toch nog altijd een groter compliment is voor deze auto dan ‘sportief’. Deze Ioniq 6 is meer Mercedes dan BMW, zo je wilt. En nee, de standen voor het rijhumeur, in te stellen via een knop op het stuurwiel die ook weer knipoogt naar Porsche, veranderen daar niet veel aan. Switchen tussen Normal en Sport brengt alleen maar kleine nuances in levendigheid. Vooral de Eco-stand, die na elke start vanzelf wordt gekozen, is interessant, omdat die merkbaar het verbruik beïnvloedt. De andere modi groeiden tijdens de test nooit uit tot vaak gebezigde set-ups.

Verwante testen

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Ioniq 6

Journalist AutoGids/ AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker