Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW 530d xDrive Touring - elektrodetox

De BMW 5 Reeks kreeg een scherpere snoet en nog een extra plug-in hybride versie dankzij zijn midlifefacelift, maar soms doet het ook eens deugd om in een dikke diesel te rijden. Zoals deze 530d xDrive Touring.

70.000 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

De facelift van de 5 Reeks herken je het snelst aan de voortaan verduisterde achterlichtblokken. BMW monteert ook scherpere ledkoplampen - desgewenst met lasertechnologie, zoals op ons testvoertuig, trapeziumvormige uitlaatpijpen en een herwerkt radiatorrooster. De nieren staan wat hoger en iets breder dan voordien, zonder dat ze de proporties van de nieuwe 4 Reeks kopiëren. Over kleuren en smaken valt moeilijk te discuteren, maar zelf vonden we de combinatie van Tansanitblau gespoten koetswerk met de zwarte spaakvelgen en de rode remklauwen niet echt werken. Gelukkig beschikt de BMW-catalogus over meer dan mogelijkheden genoeg om je 530d helemaal aan te passen naar je persoonlijke voorkeuren.

De vernieuwde BMW 5 Reeks maakt het verschil met zijn opgewaardeerde technologie. De 10,25 inch grote display van de centrale multimediamodule is nu standaard, optioneel kan je upgraden naar een scherm van 12,3 duim. Het infotainmentsysteem draait voortaan op het OS 7 van BMW, waardoor er een heleboel extra functies beschikbaar worden. Zo behoort Android Auto voortaan tot de mogelijkheden, zelfs zonder dat je de smartphone met een snoer aan de auto moet koppelen. De ergonomie is uitstekend, met een duidelijke schikking van de duizenden menu's en de miljoenen tabbladen.

Sinds kort telt de BMW 5 Reeks niet minder dan drie plug-inhybride varianten, want de 530e en de 545e kregen het gezelschap van de 520e. Een logische uitbreiding van het bestaande gamma, daar 50% van de in België verkochte BMW-modellen over elektrisch ondersteund aandrijfgeheel beschikt. Nu blijft de onlangs vernieuwde 5 Reeks wel beschikbaar met dieselkracht. Je hebt de 518d en de 520d, aangedreven door een 2 liter-turbodiesel van respectievelijk 150 en 190 pk. Maar eigenlijk moet je een zes-in-lijn hebben, zoals dat het geval is bij de 286 pk sterke 530d en de 340 pk krachtige 540d.

Rijgedrag

Wij konden een weekje testrijden met de BMW 530d Touring met optionele xDrive-vierwielaandrijving, Steptronic Sport en M-sportpakket. Tussen de voorwielen ligt het overbekende 3 liter-blok, dat een zijdezachte werking combineert met veel souplesse en voldoende kracht. Sinds de facelift mag de zes-in-lijn zich een mildhybride aandrijflijn noemen, want een 48-voltsysteem zorgt wat elektrohulp bij het schakelen, het cruisen en het accelereren. Tijdelijk beschik je over een zogeheten Xtra-boost van zo'n 8 kW, wat volstaat om in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Het normverbruik bedraagt een kleine 6 liter per 100 kilometer, afhankelijk van de gekozen velggrootte en bandbreedte.

Het M-sportonderstel voegt wat scherpte toe, waardoor de rijdynamiek hoge toppen scheert. Toch voelt de 530d soms wat onbeholpen en nodeloos zwaar aan, terwijl de sportievere set-up en de grotere banden aan het algemene raffinement knagen. Dat neemt niet weg dat het heerlijk kilometervreten bijft, niet in het minst omdat de wisselwerking tussen de koppelrijke dieselmotor en de alert reagerende achttrapsautomaat de perfectie benadert. Het geringe brandstofverbruik blijft eveneens een troef. We besloten onze testperiode met een gemiddelde van 5,9 liter per 100 kilometer.

Verdict

De vernieuwde 5 Reeks blijft een dijk van een auto. En hoewel dieselmotoren aan momentum verliezen, past de 3 liter-krachtbron van de 530d deze BMW als gegoten. Maar zoals zo vaak bij dit type wagens, maakt de gekozen specificatie het verschil. Ga niet over een nacht ijs als je moet kiezen tussen de verschillende chassismogelijkheden, de talloze pakketten en de ontelbare opties, want ze kunnen de 5 Reeks maken of kraken. Wij blijven een boon hebben voor deze 530d Touring en zijn 1.700 liter grote koffer, maar de xDrive en het M-sportpakket hoeven ons niet.

  • Krachtige, soepele en zuinige aandrijflijn
  • Ergonomie aan boord
  • Binnenruimte
  • Configuratiegevoelig
  • Hoge aanschafprijs en vaste lasten
  • Soms wat onbeholpen

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas

NIEUWSBRIEF

De concurrenten