Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BMW M440i xDrive Coupé - M4 Light?

Geschreven door Alain Devos op

Waarom wachten op de nieuwe M4 als je de 4 Reeks Coupé nu reeds als M440i kan bestellen? Een beetje minder sportwagen wellicht, maar veel meer GT.

76.950 €

Concept

Voor het grote vuurwerk moet de begin 2021 verwachte M4 zorgen, als Competition goed voor 510 pk. En naast deze Coupé komt BMW ook met een Cabrio en een Gran Coupé van de 4 Reeks. Maar hoef je daarop te wachten? Voor het juiste antwoord op die vraag moet deze M440i zorgen. Onder diens motorkap ligt een zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 3 liter en een vermogen van 374 pk, standaard gekoppeld aan de Steptronic Sport-automaat met acht verhoudingen en de xDrive-vierwielaandrijving. Verder komt de BMW M440i Coupé ook met het elektronische M Sport-sperdifferentieel op de achteras, met de M Sport-sportophanging en met een variabele stuurbekrachtiging.

De nieuwe 4 Coupé is een goede 13 centimeter langer dan zijn voorganger, maar dat zorgt niet voor veel extra zitruimte achterin. Die is dus nog altijd vrij krap, als je groter bent dan 1,8 meter wordt ook de hoofdruimte een probleem. De lange(re) overhang achteraan levert wel 30 liter meer laadvolume op, maar ook dat is natuurlijk geen spectaculaire vooruitgang. Net als bij de 3 Reeks wist BMW de haast onvermijdelijke toename van het gewicht bij de generatiewissel binnen de perken te houden. Al komen er deels ook door de rijkere uitrusting wel wat kilo’s bij voor de M440i.

In vergelijking met dat van alle recent gelanceerde Audi’s en vooral Mercedessen, oogt het interieur van deze BMW nog altijd eerder klassiek. Of zelfs wat “ouderwets”. Maar dat lijkt alleen maar zo, want alle moderne snufjes zijn aanwezig. En wat zijn we blij met het behoud van de vele toetsen en zelfs de grote iDrive-draaiknop op de middenconsole, je kan voor tal van functies dan ook kiezen voor een bediening op de heel klassieke manier, via het aanraakscherm of met de stem. En de afwerking is best wel subliem, wat ook wel mag met de prijzen die BMW hanteert.

Rijgedrag

De turbobenzine van de M440i wordt ondersteund door een mildhybride systeem op 48 volt, wat zich moet vertalen in extra boost of een wat lager verbruik. Tussen de 1.900 en 5.000 opm beschik je over een koppel van 500 Nm, het maximaal vermogen van 374 pk wordt afgeleverd tussen 5.500 en 6.500 opm. Je valt bij lagere toerentallen nooit in een gat, maar er is evenmin een krachtexplosie als je de rode zone nadert. De zes-in-lijn moet het vooral van zijn souplesse hebben. Dankzij de nieuwe Sprint-modus van de transmissie worden de reeds flitsende acceleraties nog flitsender: via de linkerpeddel worden dan zoveel versnellingen teruggeschakeld als nodig is om een heel flitsend inhaalmanoeuvre te doen.

Op de snelweg heeft de zescilinder bij een nog net veilige 130 km/u (op de teller) maar zo’n 2.000 opm nodig, het verbruik bedraagt dan een redelijke 8,5 liter per 100 kilometer. De auto is dan opmerkelijk stil en de ophanging zorgt voor een comfortabele reis. Alleen bij lagere snelheden maken de grotere velgen wel dat echte oneffenheden in het wegdek zich duidelijk laten voelen. Maar comfort lijkt dus te primeren, tot je de M440i toch weer even de sporen geeft en hij zich bliksemsnel ontpopt tot een heel snelle en bijzonder efficiënte rijmachine. Met de vierwielaandrijving als waakhond, al maak je de auto met de deels uitgeschakelde stabiliteitscontrole desgewenst zo speels als een achterwielaangedreven sportwagen.

Vind dan ook nog even een voor het verkeer afgesloten rotonde of een lege parking en je kan driften als een hooligan. Al is het door de scherpte en precisie van de “meedenkende” besturing ook al genieten op een bochtig Ardennen-parcours. Een racewagen wordt de BMW niet, na een tijdje beginnen ook de remmen te beseffen dat ze zo’n 1,8 ton moeten vertragen. Maar de openbare weg is dan ook geen circuit.

Verdict

Vergeet de controversiële grille, als M440i ontpopt de nieuwe BMW 4 Reeks Coupé zich als een polyvalente atleet die zowat overal excelleert. Het is meer een kleine 8 Reeks geworden, dan een tweedeursversie van de 3 Reeks. De nieuwe M4 zal bijzonder goed moeten zijn, wil hij zijn meerprijs op deze M440i kunnen verantwoorden. Wat niet wil zeggen dat deze Coupé een weggevertje is geworden. Eerder integendeel, want 70.000 euro is een smak geld.

 

 

  • Soepele en snelle aandrijflijn
  • Efficiënt weggedrag
  • Echte GT-allures

In dit artikel : BMW, BMW 4 Reeks

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker