Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Leapmotor B10 (2025) : getest in avant-première

Geschreven door Frédéric Kevers op

Binnenkort voegt het Chinese Leapmotor een derde model aan zijn Europese portfolio toe, de T03 en de C10 krijgen immers het gezelschap van deze B10. En wij konden er reeds mee rijden.

Tijdens Shanghai Auto kreeg AutoGids de kans om de nieuwe Leapmotor B10 in avant-première te testen. Deze elektrische SUV komt het Europese gamma vervoegen, als derde model naast de compacte T03 en de wat grotere C10.

Concept Leapmotor B10

De Leapmotor B10 doet denken aan een ingekorte versie van de C10. Met een lengte van 4515 mm, een breedte van 1885 mm en een hoogte van 1655 mm (en een wielbasis van 2735 mm), is hij respectievelijk 224, 15, 25 en 90 mm compacter dan zijn grotere broer. Hoewel hij dus iets minder ruim is dan de C10, biedt hij nog steeds een genereuze beenruimte achterin en een kofferinhoud die geschikt blijft voor normaal gezinsgebruik.

2025 Leapmotor B10

Qua design is de voorkant geïnspireerd op die van de C10, maar zonder deze te kopiëren. De dagrijlichten zijn fijner, terwijl de herkenbare dambordachtige lichtsignatuur behouden blijft. De koplampen zelf zijn nu in de bumper geïntegreerd, ter hoogte van de zijdelingse luchtinlaten. In profiel valt het kortere silhouet op, met zwarte driehoekige inzetstukken vóór de voorportieren waarin een camera is verwerkt.

De achterkant blijft zeer trouw aan die van de C10; enkel de reflectoren zijn verhuisd naar het zwarte onderste bumperdeel. Het geheel oogt vrij klassiek, zonder uitgesproken flair maar ook zonder stijlmissers.

Interieur Leapmotor B10

Qua comfort, binnenruimte en praktische inzetbaarheid scoort de B10 sterk, met name op de achterbank waar het ruimteaanbod indrukwekkend blijft, zoals we dat vaak zien bij Chinese modellen. De materiaalkeuze is eveneens overtuigend en draagt bij aan het algemene kwaliteitsgevoel.

Binnenin zien we eenzelfde opzet als bij de C10. Voor de bestuurder staat een 8,8 inch scherm, terwijl in het midden een horizontale display van 14,6 inch is geplaatst. Beiden worden aangestuurd door het eigen Leapmotor OS 4.0 Plus-besturingssysteem. Dat regelt niet alleen infotainment, maar ook de 27 rijhulpsystemen, waaronder Lidar-ondersteuning voor autonoom rijden op niveau 2.

2025 Leapmotor B10

In China – al is dat nog niet bevestigd voor Europa – zal een over-the-air update ook stedelijke autonome navigatie mogelijk maken. De hele interface draait op Snapdragon-processors en gebruikt artificiële intelligentie om een zo soepel en schaalbaar mogelijke gebruikerservaring te garanderen.

Onderhuids staat de B10 op een gloednieuw platform, LEAP 3.5 genaamd, een evolutie van de 3.0-architectuur waarop de C10 gebouwd is. Deze nieuwe structuur maakt gebruik van het CTC 2.0+ (Cell-To-Chassis)-principe, dat binnenruimte moet winnen en tegelijk het gewicht van het voertuig verlaagt.

Rijgedrag Leapmotor B10

Eerlijk is eerlijk: de testrit was bijzonder beperkt. Enkele heen-en-weerbewegingen op het korte testparcours aan de fabriekspoort van Leapmotor, met enkel een rechte lijn, een haarspeldbocht en opnieuw een rechte lijn waarin korte stroken verschillende wegdekken en oneffenheden simuleerden – groeven, verkeersdrempels, kasseien, enzovoort. Net genoeg om een eerste indruk op te doen, maar onvoldoende voor een diepgaand oordeel.

In China zal de B10 beschikbaar zijn in twee vermogensversies: 132 kW (177 pk) en 160 kW (214 pk). Het is nog niet duidelijk of beide ook naar Europa komen. De 177 pk-variant is gekoppeld aan een LFP-batterij van 56 kWh, goed voor een actieradius van 510 km volgens de CLTC-norm.

Leapmotor B10 review

De krachtigere versie krijgt een batterij van 67,1 kWh, waarmee je tot 600 km zou halen (eveneens CLTC). In beide gevallen kan je met snelladen van 30 naar 80% in 20 minuten.

Tijdens onze korte proefrit viel vooral de goede geluidsisolatie op. Ook de ophanging leverde degelijk werk: efficiënt, niet luidruchtig en zonder te veel schokken door te geven op slechte ondergrond – wat zeker positief is. Het stuurgevoel is wat licht en mist feedback, maar blijft wel voldoende precies. De gebruikersinterface leek intuïtiever en vlotter dan die van de C10, vermoedelijk dankzij recente OTA-updates. 

Conclusie Leapmotor B10

Deze eerste, korte kennismaking is uiteraard geen definitieve beoordeling, maar de eerste indruk is zonder meer positief. De Leapmotor B10 zal het moeten opnemen tegen stevige en talrijke concurrentie op onze markt.

Hij zal uiteraard niet voor het omgerekende Chinese basistarief van 13.750 euro in de showroom staan, maar wél duidelijk goedkoper zijn dan de C10, waarvan de versie met 214 pk (Style) vanaf 36.400 euro geprijsd is. Verwacht dus een richtprijs rond de 30.000 euro – of zelfs minder als de versie met 177 pk hier op de markt komt.

 

Verwante testen

Web Editor

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars